• Dazzle

Det här med namn känns knepigt...

Min sambo å jag går lite som katten runt het gröt med det här med efternamn. Han har ett -son namn å jag vill inte byta ut mitt efternamn mot det men jag har alltid tänkt att jag vill byta efternamn - å då mot något som e lite ovanligt, lr iaf inte byta Wendell mot Andersson. Det känns bara så konstigt om min sambo skulle ta mitt namn - å jag vet vi är jämställda å massa människor gör det å jag har egentligen aldrig haft problem med det men plötsligt känns det läskigt och undergivet av honom.

Kanske skulle vi byta namn båda två, men varför? Bara för bytet i sig? Verkar konstigt - är verkligen helt förvirrad... mitt namn känns oxå dumt å ändra - egentligen då det bygger på alliteration och klingar bra. Vi har ett släktnamn på min mammas sida som jag som barn tänkte man skulle ta å försöka få det leva vidare men idag känner jag inte att jag heller vill förknippas med dem.

Har några av er skapat ett efternamn? TAgit släktnamn? Valt varandras? hur har era tankar gått å vad har varit avgörande? Jag tror frågan blir extra svår för oss eftersom ingen av oss har någon klar åsikt ännu.

• Svar på tråden Det här med namn känns knepigt...
  • Dazzle
    nu05 skrev 2011-01-04 12:40:23 följande:
    Min blivande man vill att jag ska ta hans namn,jag är inte alls gad över då han heter Nilsson

Jag tycker han kan byta alt att vi heter olika men det är tydligen inte nåt alternativ

/Blivande fru NilssonGråter 
    Jag förstår verkligen din känsla. Det hade jag inte heller velat. För mig är namnet jätteviktigt, givetvis inte mer än att få leva ihop, men då hade jag hellre inte bytt namn å hetat olika än att tagit hans mot min vilja...
  • Fossing77

Både jag och min blivande har ovanliga efternamn. Mitt är det bara min familj som heter. Jag kommer dock att byta till hans efternamn, då vi har 2 gemensamma barn med hans efternamn. Kommer ändå behålla mitt nuvarande efternamn oxå, fast som mellannamn då jag har en son sedan tidigare som även han har mitt efternamn som mellannamn. Vad krånligt det lät när man skrev det... hehe.. Jag kommer gå från Jenny Werneholm till Jenny Werneholm Weschke, men jag kommer inte att använda Werneholm till vardags. Möjligtvis bara som initial. :)

• SaJo1981

här har båda ovanliga efternamn...tyvärr ska jag säga för vi har haft ordentliga DUSTER runt ämnet...

Vi har tvillingpojkar som kom 2009 och då var det lååååååång diskussion vilket slutade med att jag gav med mig och de fick min sambos efternamn, nu är det så att min sambo är från Thailand och är dessutom sist i sin släkt med efternamnet speciellt som hans syster och mamma tagit namn från plastpappan som är svensk och har ett -son efternamn.

Själv har jag ett efternamn som går tillbaka till min farfar och hans bröder som hette Johansson, dom tyckte redan då att det var lite för vanligt så dom bytte vilket betyder att det ju faktiskt bara är vi som heter det...

Jag har väldigt svårt att se framför mig att jag skulle ha min sambos efternamn....och han kan inte alls tänka sig att byta heller, samtidigt så tycker jag att det känns som en del av samhörigheten när man gifter sig att man liksom har samma efternamn....men det kanske bara är löjligt..

när pojkarna dessutom var ett par månader så ångrade jag mig att dom fått sambons efternamn så¨nu har dom mitt namn som mellannamn med...stackars barn deras namn är så långa att det inte får plats på pappret knappt......men jag vet inte alls hur man ska lösa detta annars=/

• Fossing77
    SaJo1981 skrev 2011-01-04 14:29:45 följande:
    här har båda ovanliga efternamn...tyvärr ska jag säga för vi har haft ordentliga DUSTER runt ämnet...

Vi har tvillingpojkar som kom 2009 och då var det lååååååång diskussion vilket slutade med att jag gav med mig och de fick min sambos efternamn, nu är det så att min sambo är från Thailand och är dessutom sist i sin släkt med efternamnet speciellt som hans syster och mamma tagit namn från plastpappan som är svensk och har ett -son efternamn.

Själv har jag ett efternamn som går tillbaka till min farfar och hans bröder som hette Johansson, dom tyckte redan då att det var lite för vanligt så dom bytte vilket betyder att det ju faktiskt bara är vi som heter det...

Jag har väldigt svårt att se framför mig att jag skulle ha min sambos efternamn....och han kan inte alls tänka sig att byta heller, samtidigt så tycker jag att det känns som en del av samhörigheten när man gifter sig att man liksom har samma efternamn....men det kanske bara är löjligt..

när pojkarna dessutom var ett par månader så ångrade jag mig att dom fått sambons efternamn så¨nu har dom mitt namn som mellannamn med...stackars barn deras namn är så långa att det inte får plats på pappret knappt......men jag vet inte alls hur man ska lösa detta annars=/
    usch! låter superstökigt.... i dagens läge är det ju nästan knepigt att lyckas ha samma efternamn, då många familjer har olika sammansättningar... jag förstår att du tänker så det knakar. du kan inte tänka dig att ha ditt namn som mellannamn å hans efternamn? eller vill du ha kvar ditt som aktivt efternamn?
  • sms å fotboll
    Fårävvör skrev 2011-01-04 12:23:32 följande:
    Vi har äntligen börjat komma fram till vad vi ska heta i efternamn...
    Jag har hela tiden sagt att jag inte vill behålla mitt efternamn, mycket för att de flesta i min familj har numera andra efternamn efter giftemål, så jag förknippar inte min familj med det namnet ändå. och fastän det är en son-namn stavar alla fel på det...

Min sambo har varit väldigt inställd på att behålla sitt über-vanliga son-namn och det hade kanske funkat om jag inte varit forskare och det vore bra med ett mer ovanligt namn (för det är bara efternamnet som kommer synas i alla sammanhang). Som tur är kommer jag inte hunnit gett ut så många artiklar före vigseln, så det löser sig nog ändå.

Till slut hittade vi ett släktnamn några generationer tillbaka på min sambos sida som vi båda kan tänka oss. Det är ett tyskt namn och låter väl inte som ett normalt svenskt namn, men det hörs på namnet hur det ska stavas, vilket det inte gjort med mitt gamla son-namn. Nästa steg blir väl att ta reda på hur vi ska gå tillväga för att ta det namnet. Eftersom det inte finns i sverige innan, så borde vi väl kunna välja mellan att ta det som ett "nytt" namn (och betala) eller att sambon byter till släktnamnet (men då måste vi få fram tyska dokument på att det finns i släkten va?)
    Reglerna för att ta gamla efternamn är att det ska ha burits i rakt nedstigande led i två av fyra generationer bakåt (räknat fr.o.m ens föräldrar). Betala får ni göra oavsett om ni väljer ett nytt eller tar ett gammalt. Det är inte så svårt att hitta dokument i Tyskland om man bara vet på ett ungefär vem man letar efter. Vill ni veta mer om var man letar i Tyskland så hör av dig/er. Jag har precis själv letat och hittat i både Tyskalnd och Polen.

Jag heter Olofsson och min BM heter Andersson så vi var väldigt glada när vi hittade Winter i släkten. Jag ska dock behålla Olofsson som mellannamn eftersom det kommer från min farfar.
  • januaritärna

vi tänkte från början byta till mitt (ganska ovanliga) efternamn, lite trist för han är den siste av sina syskon med sin familjs (ganska vanliga) efternamn. samtidigt kändes det lite skumt att en av oss skulle "ta" den andres namn, som att han skulle sugas in i min släkt mer än jag i hans...sen snubblade vi över hans farmors flicknamn och blev förtjusta båda två och valde det istället.

det roliga är att en sak vi tyckte var så bra med namnet vi valde är att det stavas precis som det låter.

trodde vi.

många tror att det ska stavas på ett annorlunda eller mer "gammaldags" sätt, så nu får vi istället frågor som
    "ska det vara dubbel-a? nej, bara ett a..."
    "ska det vara ett f? eller fw? nej, bara ett vanligt v..."
    "ska det vara med sz? nej, bara ett s...."

och det händer ofta! hette vi t ex Lavesand skulle vi nästan lika gärna kunnat stava det Llaafweszand tror jag =D

så kan det gå =)

• 1700tal

Jag har ett -dotternamn istället för ett -son och jag hade bestämt sen länge tillbaka att jag skulle fortsätta heta det eftersom det ju är JAG, min identitet bokstavligt talat...

Men så kom min blivande in i bilden med ett vackert släktnamn som bara den familjen/släkten heter. Och det klingar så fint tycker jag och det finns så mkt stolthet över namnet bland hans släkt.. Historien om hur namnet kom till berättas gång på gång vid släktkalasen! Nu har ingen antytt att jag "måste" ta det namnet eller att det förväntas särskilt som jag redan har ett "eget" -dotternamn. Tror inte ens de skulle våga antyda såna krav. Däremot skulle de säkert bli jätteglada eftersom de vet att mitt namn betyder mkt för mig. Och det knyter ju samman mig och pappa på sätt och vis då det är hans "-dotter" jag är. Men hans släkt är numera mer "min" släkt än min egen släkt och jag har bestämt mig för att ta hans namn. Han kan ju faktiskt inte ta mitt även om han ville!

Både jag och sambon är ensamma om våra namn i Sverige och jag blir ensam om mitt namn även när jag byter till hans släktnamn. Det är lite jobbigt ibland, man kan inte slänga ut sin namn hursomhelst och närsomhelst men ett -sonnamn skulle jag aldrig i livet ta, jag är ju tjej!

• RockTroll
    Fårävvör skrev 2011-01-04 12:23:32 följande:
    Vi har äntligen börjat komma fram till vad vi ska heta i efternamn...
    Jag har hela tiden sagt att jag inte vill behålla mitt efternamn, mycket för att de flesta i min familj har numera andra efternamn efter giftemål, så jag förknippar inte min familj med det namnet ändå. och fastän det är en son-namn stavar alla fel på det...

Min sambo har varit väldigt inställd på att behålla sitt über-vanliga son-namn och det hade kanske funkat om jag inte varit forskare och det vore bra med ett mer ovanligt namn (för det är bara efternamnet som kommer synas i alla sammanhang). Som tur är kommer jag inte hunnit gett ut så många artiklar före vigseln, så det löser sig nog ändå.

Till slut hittade vi ett släktnamn några generationer tillbaka på min sambos sida som vi båda kan tänka oss. Det är ett tyskt namn och låter väl inte som ett normalt svenskt namn, men det hörs på namnet hur det ska stavas, vilket det inte gjort med mitt gamla son-namn. Nästa steg blir väl att ta reda på hur vi ska gå tillväga för att ta det namnet. Eftersom det inte finns i sverige innan, så borde vi väl kunna välja mellan att ta det som ett "nytt" namn (och betala) eller att sambon byter till släktnamnet (men då måste vi få fram tyska dokument på att det finns i släkten va?)
    Vårat släktnamn fanns i finland men i österbotten där dom pratar gammelsvenska som jag inte alls förstår så min mamma fick ta det samtalet. Hon ringde bara pastorsexpeditionen och frågade om personbevis så skickade dom det mot en liten summa.
    Bröllop 28/5 rocktroll.blogg.se
  • GnuGS
    1700tal skrev 2011-01-04 16:45:52 följande:
    Jag har ett -dotternamn istället för ett -son och jag hade bestämt sen länge tillbaka att jag skulle fortsätta heta det eftersom det ju är JAG, min identitet bokstavligt talat...

Men så kom min blivande in i bilden med ett vackert släktnamn som bara den familjen/släkten heter. Och det klingar så fint tycker jag och det finns så mkt stolthet över namnet bland hans släkt.. Historien om hur namnet kom till berättas gång på gång vid släktkalasen! Nu har ingen antytt att jag "måste" ta det namnet eller att det förväntas särskilt som jag redan har ett "eget" -dotternamn. Tror inte ens de skulle våga antyda såna krav. Däremot skulle de säkert bli jätteglada eftersom de vet att mitt namn betyder mkt för mig. Och det knyter ju samman mig och pappa på sätt och vis då det är hans "-dotter" jag är. Men hans släkt är numera mer "min" släkt än min egen släkt och jag har bestämt mig för att ta hans namn. Han kan ju faktiskt inte ta mitt även om han ville!

Både jag och sambon är ensamma om våra namn i Sverige och jag blir ensam om mitt namn även när jag byter till hans släktnamn. Det är lite jobbigt ibland, man kan inte slänga ut sin namn hursomhelst och närsomhelst men ett -sonnamn skulle jag aldrig i livet ta, jag är ju tjej!
    Jag tycker att just -dotternamn passar så himla bra som mellannamn! Har du inte funderat på att behålla det så?

Jag har funderat på att ta ett dotternamn i samband med namnändringen/vigseln, för att liksom hedra min pappa och för att det låter stiigt. Men det skulle ju bli för mycket ifall jag hade såväl dotternamn som både mitt och makens efternamn – och det blir nog för svårt att välja mellan de två sistnämnda... För kan man knappast ha två stycken mellannamn, enligt Namnlagen? Även om man kunde vore det nog alltför långt att skriva i de flesta sammanhang...
  • Fårävvör
    sms å fotboll skrev 2011-01-04 16:04:12 följande:
    Reglerna för att ta gamla efternamn är att det ska ha burits i rakt nedstigande led i två av fyra generationer bakåt (räknat fr.o.m ens föräldrar). Betala får ni göra oavsett om ni väljer ett nytt eller tar ett gammalt. Det är inte så svårt att hitta dokument i Tyskland om man bara vet på ett ungefär vem man letar efter. Vill ni veta mer om var man letar i Tyskland så hör av dig/er. Jag har precis själv letat och hittat i både Tyskalnd och Polen.

Jag heter Olofsson och min BM heter Andersson så vi var väldigt glada när vi hittade Winter i släkten. Jag ska dock behålla Olofsson som mellannamn eftersom det kommer från min farfar.
    Ok, tack för ditt svar! Hör av mig om vi väljer att leta reda på dokumenten från Tyskland! Om det kostar oavsett hur vi gör, kan vi ju i så fall ta namnet som ett "nytt" namn, eftersom det inte finns i Sverige förut. Speciellt eftersom vi har tänkt att ända stavningen från v till f i namnet... hmm... Men det skulle kännas mer riktigt att leta reda på papper och faktiskt ansöka om att ta sambons farmors namn! Även om det inte spelar någon roll, namnet är ju samma för det...
Svar på tråden Det här med namn känns knepigt...