• MrsT2011

    Pysseltråd med tips och idéer

    Jag tänkte pyssla egna ljuslyktor till dukningen, typ klä tråkiga IKEA-glas med servetter (decoupage).


    Restaurangen lånar ut sina blomsterskålar, så dagen innan bröllopet blir det blomster-pyssel där jag knipsar hortensie-kvistar från krukväxter och fäster i oasis. Fyller på med rosor i bunt också.


    Funderar även på att sy egna tygblommor att fästa på klänningen, de som följde med var jättetråkiga. Är det sjukt svårt att sy blommor eller fixar en vanlig klåpare att bränna kanter etc??


     


     

  • MrsT2011
    misscat81 skrev 2011-02-03 16:03:29 följande:
    Nu har jag virkat klart alla blommor till inbjudningskorten, håller på att virka små knytband som jag kommer knyta ihop korten med också. Sen ska korten börja tillverkas!

    Har börjat fundera på om jag inte ska virka servettringar också, eller i alla fall virka blommor att dekorera dem med. Man kanske kan göra själva ringarna av ståltråd och fästa blommorna vid...?

    Hur ska ni göra med bordsplaceringskort? Det finns ju lika olika varianter. Jag tror jag ska göra dem i form av etiketter som man fäster vid vinglasens fot, på så vis håller man ju reda på sitt glas hela kvällen också!
    Jag funderar på att kombinera servettring med placeringskort faktiskt.

    I så fall köper jag pappers-tags på panduro, en sån där papperslapp med färdiggjort hål i ena änden. Målar och klär den med färg och papper enligt vårt tema. Sedan drar jag ett organzaband genom hålet, lindar det runt servetten och knyter en knut vid lämplig längd. Om man tycker knuten är för ful kan man kanske trycka in den i en halsbandspärla, till exempel denna variant: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=311202
  • MrsT2011

    Idag köpte jag äntligen en pappers-punch med en blomma som motiv. Har stört mig på att färdiga pappersblommor sällan passar exakt till de mönstrade papper man köper, så nu ska här tryckas ut egna pappersblommor i alla regnbågens färger! =)

    Använder små vita tygblommor specialgjorda för scrapbooking till inbjudningskorten, men de var dyra, 45 kr för 25 st. Så nu blir det punchade pappersblommor till övriga trycksaker. Ska lägga upp bildexempel när det är klart!

  • MrsT2011
    sunsey skrev 2011-02-12 21:19:07 följande:
    Hej alla !

    Vad pyssliga ni är och vilka bra idér ni har!
    Jag skulle vilja ha hjälp av er. Vårt bröllop är i juni och vår tema är Vintage. Hur kan man fixa inbjudningarna så de får den rätta känslan? Och hur i alla fridens namn ska man dekorera borden? Hade tänkt mig lite kristaller, eller stora låtsasdiamanter.. Vill hitta nåt vintageaktiga namnskyltar.. Nåt tips??

    {#emotions_dlg.flower}
    Jag gjorde en sökning på google bilder med sökorden scrap kort vintage, oj oj vad mycket fint det fanns! Hoppas att du hittar något du gillar till inbjudningarna!
  • MrsT2011


    Här är våra inbjudningskort! Insidan är inte klar, blir snyggare papper och kanske grå utskrift istället för svart. Vad tycks? 
  • MrsT2011


    Här kommer ett utkast till vigselprogram, blomman är gjord av punchen jag nämnde tidigare. Funderar på att endast skriva våra namn och datumet på framsidan med silverpenna, pappret är av tjockare kvalitet så jag lägger hellre ett separat skrivarpapper med alla detaljer om vigseln på insidan. Formatet är 15x15 precis som inbjudan, tyckte det var trevligt med samma format.
  • MrsT2011
    misscat81 skrev 2011-02-18 12:16:37 följande:

    Så här blev våra inbjudningskort:


    Jättefina! Vad mysigt att använda mönstersax på insidan, matchar jättefint med bandet på framsidan!
  • MrsT2011
    misscat81 skrev 2011-02-18 14:35:22 följande:
    Tack! Ja, det var jättesmidigt med mönstersax. Hade först tänkt jag skulle riva kanterna, men det kändes för svårt. Stor risk att man river fel, känns det som!
    Precis, det är grymt bra med mönstersax. Men om du vill riva vid något annat tillfälle är linjal mitt bästa tips, håll fast linjalen ordentligt och dra pappret försiktigt uppåt, mot dig. Brukar bli snyggt och jämnt efter lite övning!
  • MrsT2011
    ClaraH skrev 2011-02-27 14:39:24 följande:
    Jag har tyvärr inte så mycket att bidra med när det gäller pyssel, men jag skulle vilja ha något att strössla ut på borden, t.ex. silverstjärnor. Någon som vet var man kan köpa det? Kanske någon har förslag på något annat man kan strössla ut?

    Vårt färgtema går i silver, vitt och lila. Vi tänkte ha festprogram i silver med lila band, vita servetter, blockljus i olika lila färger med silvertråd och pärlor runt och vit duk.
    Dukningen låter superfin!! Mitt tips är att du satsar på billiga löpare istället för "strössel", det är jättesvårt att städa upp det efteråt och inte ens säkert att festlokalens ägare tillåter det.

    Lägg gärna upp en bild om du provdukar hemma! =)
  • MrsT2011

    Tack och lov för alla tips man får på BT, är så nöjd med min tapetrulle! Köpte en rulle ur färgaffärens fyndlåda, vitt och silver precis som jag vill ha det, 50 kr för tio meter!

    Att jämföra med de mönstrade papper jag använde till inbjudningskorten, 10 kr för ett A4-ark, totalkostnad 100 kr. Visst, det var extremt dyrt, men jag blev kär när jag fick syn på dem. (Bild finns tidigare i denna tråd.)

    Nu blir det tapet-omslag till festprogrammen och tapet till tackkorten! Ev också till vigselprogram och placeringskort, rullen räcker till ALLT! =)

  • MrsT2011
    Debe skrev 2011-03-05 10:40:49 följande:
    Hur gör man kort med tapet? Måste man klä in annat papper lr räcker det med bara tapet?
    De flesta tapeter är av så tjock kvalitet att det räcker med endast tapet. Om man tycker att det rullar sig för mycket kan man lägga en handduk ovanpå och pressa lite med strykjärnet. Men för det mesta räcker det att böja till pappret litegrann.
  • MrsT2011

    Här kommer några förslag på dukningspyssel:

    - Tillverka egna löpare av billig metervara.
    - Tillverka löpare av billig tapet, läste om en tjej som hade lyckats få det snyggt så jag är sugen på att testa.
    - Skapa papperstaggar med skärmaskin och hålslag, eller köpa färdiga "tags" som man målar enligt färgtemat. Ett snyggt band genom hålet och vips har man placeringskort som kan bindas runt servetten eller vinglaset.
    - Frukt och grönt är aldrig fel. Ta in citrusfrukter, äpplen, kronärtskocka eller annat snyggt som passar temat.
    - Googla på servettvikningar, folk har hur många snygga förslag som helst.
    - Billiga vaser funkar även som ljushållare. Hittade denna kombination på IKEAs hemsida, både ljus och vas kostar 15 kr/st! Ett snyggt band eller en pappersbit runt kanten så har man en mysig ljuslykta enligt temat.


      


     

  • MrsT2011
    MLWSWY skrev 2011-03-12 16:39:35 följande:
    Hej jag kommer att göra följande själv ;)

    - Inbjudningskort
    - Festprogram
    - Linneservetter
    - Gåvor till gästerna
    - Kommer sy dukar om de inte finns i lokalen redan
    - Löpare
    - Vigselprogram
    - Tackkort
    - Servitt ringar gör vi enkelt och knyter ihop dom med organsaband bara :)

    Tror de är allt Flört
    Placeringskort till dukningen också eller? Glad

    Ska påbörja mina placeringskort om fem minuter faktiskt, använder en färdig panduro-tag som mall och ritar på dubbelsidigt silverpapper. Skärmaskinen får göra jobbet, och därefter håltången.

    Sedan fäster jag en stor bit av min tjusiga tapet och en remsa vitt papper som jag skriver namnet på med silverpenna. Genom hålet trär jag ett omslagssnöre jag hittade på panduro, ser ut som ett radband med pyttesmå silverkulor.

    Tänkte piffa upp vår dukning i vitt och silver med blockljus och löpare i ljusgrönt.
    Sedan blir det en liggande variant av denna servettvikning:

    www.hemtex.com/sv-fi/fi/inspiration/servettvikningar-utforande-fisv/biskopsmossan/

    Runt servetten fäster jag ett brett satinband i ljusgrönt, och knyter ihop detta med "radbandet" så att placeringskort hänger på servetten.

    Det borde väl bli snyggt?? Glad
  • MrsT2011

    ... och här kommer resultatet, kanske ett tips till er som har resetema? Påminner ju lite om en "bagage-tag".


  • MrsT2011

    Är så nöjd med våra servetter, började vika igår och även binda satinband om dem där jag sedan fäster placeringskorten. Bildbevis kommer snart! =)

  • MrsT2011
    Maiia81 skrev 2011-05-19 18:02:18 följande:
    Fast värmepistol är inget måste. Det underlättar en del, men funkar att värma över spisplattan eller brödrosten också ;)
    Dum fråga: Glider inte pulvret av om man vänder det upp och ner vid embossing över hushållsapparater? Eller håller man kortet rättvänt och embossar underifrån...?
  • MrsT2011

    Nu börjar jag verkligen känna att alla pysselprojekt faller på plats! =)

    Här är det jag gjort klart hittills.



    Texten ser lite mesig ut på bild men är vackert silvergrå mot den silverfärgade ramen och mittdelen på blomman.


    Ljuslyktor och gröna dekorstenar från IKEA. Små blockljus från en ljusfabrik. Självhäftande pärlor till ljusfaten från panduro. Dunilin-servetter med satinband som servettring.

    Jag är helnöjd! =)
  • MrsT2011

    Hej alla pysseltokiga tjejer!

    Jag letar efter vackra papper till våra tackkort, har ni tips på var de säljer fina papper, antingen med eller utan mönster/motiv,  till egenhändigt pysslade kort?

    Har tröttnat på de papper jag använde till de andra trycksakerna och vill så gärna ha något extra till våra vackra porträttbilder.

    Färgskalan är vitt, silver, grått, ljusgrönt eller blått.

    Tack snälla för hjälpen!

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer