• 2010 2010

Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?

Hej!

Bara undrar hur ni andra har det i planeringen? Är era föräldrar/ blivande svärföräldrar med i planeringen och diskussionen ang bröllopet?

Våra föräldrar verkar tyvärr inte så jätteintresserade, de blev glada när vi berättade nyheten men det stannade där.

Så jag ville bara veta hur ni andra har det?

• Svar på tråden Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?
  • Emblas Mamma
    2010 2010 skrev 2010-12-02 17:13:56 följande:
    Jo visst är det olika.  Vi har som sagt aldrig förväntat oss hjälp, vi brukar inte få så mycket hjälp utan pusslar och kämpar med att få saker att gå ihop. När det gäller vardagliga saker som avlastning eller far-morföräldrar som hämtar på dagis sådant händer aldrig oss. Vi brukar inte få hjälp fastän vi frågar heller och det händer inte ofta. Men det jag eftersöker är inte  bara praktiskt hjälp för att vi behöver det. Vi har valt att ha det på restaurang med städning, dukning och personal för vi hinner inte själva och anser inte att det är en självklarhet att våra föräldrar ska hjälpa till med sådant slit.Ekonomisk ersättning förväntar vi oss absolut inte.Däremot skulle jag önska lite intresse eller engagemang, det är som sagt det viktigaste. Och gärna om de skulle vilja och tycka det var roligt att vara en del av detta och erbjuda sig lite hjälp med sådant som de skulle tycka vara kul. Att prata om och glädjas med ser inte jag som att lägga sig i. Men det verkar kanske vara för mycket begärt då, eller begärt och begärt  det är snarare  en önskan. Vår önskan är att komma iväg några dagar på hotel bara min blivande och jag utan barnen några dagar från  ex tors-söndag men jag vet inte ens om det är möjligt att få en sådan smekmånad över huvudtaget.  
    förstår att det måste vara en stor press att ha 3 barn och aldrig riktigt få avlastning!

det är verkligen guld värt att få det någon gång. bara att åka och handla själv eller som du säger, vara borta någon natt ensam!

Ni har inga syskon eller liknande som kan hjälpa någon gång? I allafall så ni kan få en natt för er själva efter bröllopet?

• 2010 2010
    Emblas Mamma skrev 2010-12-02 17:18:37 följande:
    förstår att det måste vara en stor press att ha 3 barn och aldrig riktigt få avlastning! det är verkligen guld värt att få det någon gång. bara att åka och handla själv eller som du säger, vara borta någon natt ensam! Ni har inga syskon eller liknande som kan hjälpa någon gång? I allafall så ni kan få en natt för er själva efter bröllopet?
    nej jag är enda barnet och sambons bror bor långt borta. Vill inte vara alltför gnällig nu.
    Klart vi löser det ändå, tyckte bara det var lite konstigt men ffa ledsamt att det verkar vara så ointressant för de närmaste som våra föräldrar.

Fast visst är det stor press, men vi har ju satt oss i situationen själva så det är ju enbart vårt ansvar. Min dröm har alltid varit en stor familj där alla värnar om varandra men jag får väl börja inse att det inte händer nu men det är något som jag och min blivande får skapa tillsammans med våra barn och framtida barnbarn.
  • Mariamilena80

Vi planerar allt själva och bekostar allt själva.

• Lindahl

Sådär superengagerade vet jag inte, men mina föräldrar har i alla fall erbjudit sin hjälp med att få allt i ordning och dom ställer även upp med att betala maten till oss, så vi bugar &  bockar, tackar & tar emot. Min blivande svärmor däremot (och hennes sambo) har inte erbjudit sig att hjälpa till med någonting....

• Jeanette G

Vi planerar i stort sett allting själva. Men det är så vi vill ha det och vi vet att om vi väl frågar våra föräldrar om hjälp eller råd så får vi det. Som någon sa tidigare så tror jag många föräldrar inte heller vet riktigt hur mycket de ska våga eller får "lägga sig i".

• 1700tal

Vi planerar och betalar själva. Än så länge har vi heller inte pratat med sambons föräldrar om det alls sen förlovningen. På fölovningsmiddagen frågade de om/när vi tänkte gifta oss och vi svarade bara att vi får se. Vad de inte visste var att vi sen länge redan hade tänkt ut det mesta. De vet inte att vi åkte och tittade på Bjärka säby veckan efter och att jag beställde min klänning några dagar efter förlovningen... Med mina föräldrar har vi bollat lite menyidéer och pappa blev lyrisk när vi sa att vi ville gifta oss på ett slott. Han började leta slott i tyskland och österrike åt oss!! As if, så ungefär där slutade vi billa idéer med honom. Han har tydligen fått storhetsvansinne!

Tidigt i förhållandet hade svärisarna de en tendens att lägga sig i det mesta vi gjorde och de hade åsikter om allt, vilket vi tyckte var jättejobbigt. Men efter ett par "klargöranden" har de backat (inte på ett "tjurigt" sätt utan av respekt och välvilja) och de är numera mkt försiktiga med att klampa på och det är vi båda mkt tacksamma för. Därför håller de nog avstånd till allt bröllopsaktigt, nämner det inte ens. Det skulle man kanske tolka som ointresse men för mig är det respekt. När vi börjar göra våra planer offentliga blir det nog mer drag. Därför avvaktar vi nog ytterligare, vi har ju en bit kvar.

Men vi har bestämt att det stora hela är off limits för föräldrarna eftersom vi båda är rädda att dras med och påverkas av deras åsikter. När slott, kyrka, kläder och cateringfirma är klara och avtalade kommer vi göra det offenligt.

Efter det tänker jag medvetet blanda in min svärmor i väl valda och roliga moment, för vid det här laget lär det klia i fingrarna så hon knappt kan hålla dem i styr. Val av maträtter, blommor osv kommer jag fråga henne om råd om, då blir hon jätteglad. Vi ska även fråga om de vill ha små uppdrag under bröllopsdagen, visa var gästerna ska parkera, visa dem deras rum... De älskar (och är bra på) organisation så de kommer vara guld värda på den stora dagen - när vi är hispiga och inte vet var vi ska gå, stå, sitta, säga, vara.....

• Fårävvör

Både min mamma och (snart) svärmor verkar anstränga sig ordentligt för att inte råka snoka i planerna, haha. Däremot blir det väldigt glada när vi berättar hur det går och frågar dem saker! Vi förväntar oss ingen hjälp, de är lite gamla och sjuka allihop nästan, men det är roligt att de visar intresse för bröllopet!

• sofi 88

Vi gifter oss först sommaren 2012 så jag kan börja med att säga att jag inte förväntar mig superengagemang än eftersom det är för tidigt att börja planera.
    Vi har pratat sen förlovningen om att gifta oss, berättade mer "ordentligt" för svärmor i december och tänkte höra lite om hon kunde tänka sig att hjälpa till att laga mat inför, i och med att hon jobbat med catering och tycker om matlagning. Min mamma har redan erbjudit sig och jag räknar med att lag en hel del själv med. Till svar fick jag "jaha, vi har ingen kalender som sträcker sig så långt". Men jag hoppas att det blir lite mer entusiastiskt när det närmar sig. Fick förvånat mycket entusiasm av min gammelmoster som genast erbjöd sig att stå i köket på bröllopet och ville tipsa om bra präst. Andra hånar oss lite (min släkt gillar att håna och skoja så det är inget elakt direkt Glad) för att vi redan bokat kyrka. Mest intresserad är nästan en av mina vänner som jag lärde känna för ca ett år sen, men hon frågar hela tiden hur det går och har erbjudit sig att göra min bukett och fixa blommor till lokalen. Det är absolut välkommet, dessutom har hon massa bra tips, hon har jobbat som florist, ibland har man tur med sina vänner!
    Men det skiftar som sagt och ju närmare det kommer bröllopet tror jag intresset kommer öka.

• Emelie 87

Mina föräldrar har hjälpt till mycket med pengar. Det är vi riktigt tacksamma över. Sedan har också svärisarna erbjudit sig att betala för dom som kommer hit från Iran.

Mestadels är det nu mamma som hjälper till med råd och sådant, men även min blivande svärmor hjälper till då och då. :)

En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • MaybeBride09

Jag vill inte ha så mycket hjälp för så fort svärmor börjar yttra sig glömmer hon bort att jag har sista ordet :-P Därför vill jag inte ha hjälp får därför ingen :P 

1 oktober 2011 säger jag JA
Svar på tråden Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?