Vi planerar och betalar själva. Än så länge har vi heller inte pratat med sambons föräldrar om det alls sen förlovningen. På fölovningsmiddagen frågade de om/när vi tänkte gifta oss och vi svarade bara att vi får se. Vad de inte visste var att vi sen länge redan hade tänkt ut det mesta. De vet inte att vi åkte och tittade på Bjärka säby veckan efter och att jag beställde min klänning några dagar efter förlovningen...
Med mina föräldrar har vi bollat lite menyidéer och pappa blev lyrisk när vi sa att vi ville gifta oss på ett slott. Han började leta slott i tyskland och österrike åt oss!! As if, så ungefär där slutade vi billa idéer med honom. Han har tydligen fått storhetsvansinne!
Tidigt i förhållandet hade svärisarna de en tendens att lägga sig i det mesta vi gjorde och de hade åsikter om allt, vilket vi tyckte var jättejobbigt. Men efter ett par "klargöranden" har de backat (inte på ett "tjurigt" sätt utan av respekt och välvilja) och de är numera mkt försiktiga med att klampa på och det är vi båda mkt tacksamma för. Därför håller de nog avstånd till allt bröllopsaktigt, nämner det inte ens. Det skulle man kanske tolka som ointresse men för mig är det respekt. När vi börjar göra våra planer offentliga blir det nog mer drag. Därför avvaktar vi nog ytterligare, vi har ju en bit kvar.
Men vi har bestämt att det stora hela är off limits för föräldrarna eftersom vi båda är rädda att dras med och påverkas av deras åsikter. När slott, kyrka, kläder och cateringfirma är klara och avtalade kommer vi göra det offenligt.
Efter det tänker jag medvetet blanda in min svärmor i väl valda och roliga moment, för vid det här laget lär det klia i fingrarna så hon knappt kan hålla dem i styr. Val av maträtter, blommor osv kommer jag fråga henne om råd om, då blir hon jätteglad. Vi ska även fråga om de vill ha små uppdrag under bröllopsdagen, visa var gästerna ska parkera, visa dem deras rum... De älskar (och är bra på) organisation så de kommer vara guld värda på den stora dagen - när vi är hispiga och inte vet var vi ska gå, stå, sitta, säga, vara.....