• 2010 2010

    Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?

    Hej!


     


    Bara undrar hur ni andra har det i planeringen? Är era föräldrar/ blivande svärföräldrar med i planeringen och diskussionen ang bröllopet?

    Våra föräldrar verkar tyvärr inte så jätteintresserade, de blev glada när vi berättade nyheten men det stannade där.

    Så jag ville bara veta hur ni andra har det?

  • Svar på tråden Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?
  • Mimini

    Min mamma är väldigt intresserad av planeringen. Jag är första (och säkert den enda) i min familj som ska gifta mig. Så hon tycker detta är så spännande.
    Ibland kan jag dock känna att hon är lite för med i planeringen. Har väldigt svårt att avfärda min mamma på så vis.. Men det går ganska bra att få ihop det ändå =)

    Mina svärföräldrar dock bryr sig inte ett dugg. Det betalar snällt ut 7500 kronor som utlovat. Mer än så är det inte...

  • Emblas Mamma

    Mina föräldrar, och min mormor är så hemskt mycket intresserade och följer med på allt vi gör, dvs, prova kläder och tittar efter frisörer och mat och annat:)


    Många andra i min stora släkt är mycket villiga att hjälpa till, erbjuder sig saker, ger tips och sånt. Vår marskalk och toasmadame och toastmaster är släktingar och många andra i släkten har fått lite uppgifter som dom gärna vill göra:)


     


    Min sambos släkt är mindre, är inte ilka mycket för att hjälpa till. Vi får massa pengar från hans föräldrar ganska ofta så det känns ju okej. Dom är ju trevliga ändå för det mesta men inte så mycket för att hjälpa till. Men pengar är ju faktiskt lika välkommet på ett sätt. Och eftersom hela min släkt gör det praktiska så behövs ju egentligen inte så mycket mer! Man ska vara tacksam för allt.. :)

  • 2010 2010
    Mimini skrev 2010-12-02 12:20:46 följande:
    Min mamma är väldigt intresserad av planeringen. Jag är första (och säkert den enda) i min familj som ska gifta mig. Så hon tycker detta är så spännande.Ibland kan jag dock känna att hon är lite för med i planeringen. Har väldigt svårt att avfärda min mamma på så vis.. Men det går ganska bra att få ihop det ändå =)Mina svärföräldrar dock bryr sig inte ett dugg. Det betalar snällt ut 7500 kronor som utlovat. Mer än så är det inte...
    Jag är enda barnet men min mamma pratar inte alls om det, det är mest jag som tar upp det men ändå verkar hon inte speciellt intresserad. Fast sådan har hon alltid varit med allt så jag är rätt van eller snarare jag räknar inte med mer från henne, hon har väldigt svårt med att hantera och visa känslor.

    Min pappa diskuterar jag med ibland, men han vet ju inte så mycket ändå om allt runt om detta.

    Mina sambos föräldrar är inte så delaktiga heller, bara om vi tar upp det så pratar de om det vi sagt eller ger en kort kommentar och så byts samtalsämnet.

    Känns nästan som man är jobbig när man tar upp det ffa med sambons föräldrar. Och det känns så tråkigt.
  • Emblas Mamma

    Men det kanske är långt till ni gifter er och era föräldrar kanske är av den typen att tänka på att det är lååång tid kvar och vi har gott om tid att planera!


    Det kan ju vara så:) Dom kanske inte är lika exhalterade som ni är just nu, utan det kommer lite senare när bröllopet faktiskt börjar närma sig..


    Hur lång tid är det tills ni gifter er då? :)

  • 2010 2010

    För vår del är det varken pengar eller praktiskt hjälp som erbjuds. Inte för att jag förväntar mig pengar, men lite engagemang förväntade jag mig faktiskt. Och det är väl inte fel?

    Vi är ju så glada över detta och det är så tråkigt att det inte verkar glädja eller intressera våra närmaste.

  • 2010 2010
    Emblas Mamma skrev 2010-12-02 13:01:38 följande:
    Men det kanske är långt till ni gifter er och era föräldrar kanske är av den typen att tänka på att det är lååång tid kvar och vi har gott om tid att planera! Det kan ju vara så:) Dom kanske inte är lika exhalterade som ni är just nu, utan det kommer lite senare när bröllopet faktiskt börjar närma sig.. Hur lång tid är det tills ni gifter er då? :)
    Vi gifter oss i juni, så lång tid tycker jag inte att det är ändå. Vi har 3 barn varav den äldsta 6 år så vi skulle verkligen behöva all hjälp vi kan få ändå. Det är svårt att hinna med, kolla på ringar, kläder, planera mat och fest med 3 småttingar runt om.
  • Emblas Mamma
    2010 2010 skrev 2010-12-02 13:04:35 följande:
    Vi gifter oss i juni, så lång tid tycker jag inte att det är ändå. Vi har 3 barn varav den äldsta 6 år så vi skulle verkligen behöva all hjälp vi kan få ändå. Det är svårt att hinna med, kolla på ringar, kläder, planera mat och fest med 3 småttingar runt om.
    jo jag förstår det. Men det är ändå nästan sju månader dit, och föräldrarna kanske inte är med på att planera så långt i förväg?

    Dom kanske fixade sina bröllopsplaneringar på en månad när dom var unga - vem vet? Och då kanske dom inte förstår uppståndelsen än :)


     


    Självkalrt är det tråkigt att dom inte hjälper till eller verkar entusiastiska, försöker bara komma på varför dom inte är det. Får hoppas dom blir mer intresserade med tiden! :)

  • turbovampyria

    Jag tror att de ända som verkar ganska intresserade är min syster och en av min blivandes systrar.

    Min mamma är glad att jag gifter mig. Hon vill att jag får det bröllop som hon aldrig fick. De har inte råd att hjälpa till men de har erbjudit sig att betala och laga maten. Vilket jag tycker är jätte bra. Fast så jätteengagerade är de inte.

    Min blivande svärmor däremot har jag inte fått en reaktion ifrån. Hon är säkert jättegald men hon visar ingeting. Det är mer som; Och gift har jag också varit men det gick åt helvete. Vad spelar det för stpr roll om man gifter sig eller inte.
    Det känns lite så för hon är såå likgiltig. Skulle vilja ha någon reaktion, men tror ändå hon är glad för våran skull. Hon har bara svårt att visa känslor.

  • 2010 2010
    Emblas Mamma skrev 2010-12-02 13:06:48 följande:
    jo jag förstår det. Men det är ändå nästan sju månader dit, och föräldrarna kanske inte är med på att planera så långt i förväg? Dom kanske fixade sina bröllopsplaneringar på en månad när dom var unga - vem vet? Och då kanske dom inte förstår uppståndelsen än :)   Självkalrt är det tråkigt att dom inte hjälper till eller verkar entusiastiska, försöker bara komma på varför dom inte är det. Får hoppas dom blir mer intresserade med tiden! :)
    Ja så kanske det är. Båda gifte sig hemligt.

    Fast förstår uppståndelsen, det är väl något de ska känna i så fall. Att kunna glädjas över det ändå att deras barn ska gifta sig, det är ju en stor sak.

    Vi bokade hotelrum på bröllopsnatten och var ju tvungen att höra om barnvakt den natten, norpade det sista rummet så vi var ju inte ute för tidigt med det. Men skulle kolla av den helgen och var ju tvungen att boka in barnvakt den helgen då vi gifter oss, dvs ha hjälp med barn och praktiska saker på själva dagen och bröllopsnatten och när vi frågade min sambos föräldrar så var svaret. "Aha måste vi komma redan på fredagen" Sådant känns inte kul att få till svar.
  • 2010 2010
    turbovampyria skrev 2010-12-02 13:12:07 följande:
    Jag tror att de ända som verkar ganska intresserade är min syster och en av min blivandes systrar.Min mamma är glad att jag gifter mig. Hon vill att jag får det bröllop som hon aldrig fick. De har inte råd att hjälpa till men de har erbjudit sig att betala och laga maten. Vilket jag tycker är jätte bra. Fast så jätteengagerade är de inte.Min blivande svärmor däremot har jag inte fått en reaktion ifrån. Hon är säkert jättegald men hon visar ingeting. Det är mer som; Och gift har jag också varit men det gick åt helvete. Vad spelar det för stpr roll om man gifter sig eller inte. Det känns lite så för hon är såå likgiltig. Skulle vilja ha någon reaktion, men tror ändå hon är glad för våran skull. Hon har bara svårt att visa känslor.
    Så är ju min mamma med känslorna, hon gläds nog men kan inte visa det. hon vet inte hur man gör helt enkelt. Hon framstår alltid som kall och avståndstagande.

    Men min sambos föräldrar är ju sådär likgiltiga, man tar upp något och berättar och så blir det bara jaha eller så, inget mer liksom. De frågar inte hur det går eller om vi behöver hjälp eller så.
    Jo en gång så frågade min sambos mamma (när jag tagit upp ämnet) om stället dukar och ja sa det hoppas jag för jag vet inte hur vi ska hinna åka dit och duka och fixa med grejjer när vi har barnen. Svaret var bara; ok (inte  att vi kan  kanske hjälpa er eller så)
Svar på tråden Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?