• Hammerman

Silverfiskar!

Trots att jag håller det rent omkring mig och inte har noterat någon fukt i lägenheten så fick jag den tvivelaktiga äran att döda två silverfiskar igår kväll. Faktiskt första gången i mitt liv jag sett sådana i verkliga livet. Mitt paranoida jag inser att om jag sett två av de vidriga jävla krypen så finns det garanterat hundra jag inte sett.

Känns skitäckligt. Läste att de skyr bikarbonat som pesten, kan någon bekräfta? Antar att de bor i golvlisterna, så jag tänkte strö bikarbonaten längs lägenhetens alla väggar och hoppas att de jävlarna dör eller i alla fall flyr. 

Fungerar inte det tar jag till napalm!

• Svar på tråden Silverfiskar!
  • förlovadflicka

Usch, det är typ det äckligaste som finns... Men de brukar ju hålla sig undan, iaf på dagen... Dock brukar ett par stryka med då och då när jag går på toa mitt i natten :P Usch, de är verkligen vidriga!

• Snigel Bee

"Dock brukar ett par stryka med då och då när jag går på toa mitt i natten "

Euww hahaha!!

Har tyvärr dock inga tips om hur man blir av me dessa äckliga varelser! :S

• mattiasFästmö

dom brukar ju hålla till i badrummet och kommer via rören om jag inte missminner mig helt. jag hade ringt anticimex eller liknande påengång, men sen har ju jag smått fobi för insekter och vetskapen av att dom kan vara överallt utan att jag ser dom skulle göra mig galen.

• Ezna

Jag har haft de äcklen en gång i en lägenhet! (Som tur var bor jag i hus nu och jag har aldrig hört nån ha dem i hus så jag hoppas jag slipper dem..)
    De trivs även i köket!! I lådor och skåp...!! Mindre trevligt då man ska äta med besticken som ligger där...

Jag ringde anticimex och efter de var dit så såg jag aldrig mer till dem!
    Helt klart värt det! Och i å me att jag bodde just i lgh så betalade jag inget!

Lycka till!

• snåljåpen

Prova att strö ut lite tvättmedel där de håller till. Har funkat ganska bra för mig.

• förlovadflicka

Snigel Bee skrev 2010-11-25 11:40:20 följande:
    "Dock brukar ett par stryka med då och då när jag går på toa mitt i natten "Euww hahaha!! Har tyvärr dock inga tips om hur man blir av me dessa äckliga varelser! :S

Med det menar jag att de är på golvet så jag dödar dem, bara för att förtydliga XD

• shakynose

Hmmm, jag har ibland i badrummet men vågar inte ha nåt medel på golven för katternas skull. Upplever dock inte att det är ett jätteproblem, och misstänker att man inte kan bli helt av med dem när man bor i ett så gammalt hus som jag gör. Har hört att det finns en insekt som kallas bibliotekarieskorpion eftersom den äter silverfisk (och silverfisk är en mardröm för bibliotek eftersom de i gillar att bo i böcker och äta upp dom) kanske inplantera några såna?

• förlovadflicka

shakynose skrev 2010-11-25 12:22:29 följande:
    Hmmm, jag har ibland i badrummet men vågar inte ha nåt medel på golven för katternas skull. Upplever dock inte att det är ett jätteproblem, och misstänker att man inte kan bli helt av med dem när man bor i ett så gammalt hus som jag gör. Har hört att det finns en insekt som kallas bibliotekarieskorpion eftersom den äter silverfisk (och silverfisk är en mardröm för bibliotek eftersom de i gillar att bo i böcker och äta upp dom) kanske inplantera några såna?

De lät lika äckliga tyckte jag :P Bor också i ett gammalt hus, här har vi tom svårt att bli av med en råtta så silverfiskarna får inte högsta prioritet precis :P

• Snigel Bee

Hahaha!! Lät som att d e för att d e mörkt och du råkar trampa på en del som dör! :S

förlovadflicka skrev 2010-11-25 12:10:44 följande:
      Med det menar jag att de är på golvet så jag dödar dem, bara för att förtydliga XD

• Samarin

Jag kommer ihåg att mina föräldrar hade sådana små äckliga jävlar som jag, framför allt på kvälls/nattetid mosade sönder och samman. Vidrigt!

De bodde i lägenhet och den föreningen hade avtal med Anticimex, så ring dit i så fall. Kolla på trapphusets anslagstavla och se om du hittar nåt nummer du kan ringa.

Mina päron gjorde det och då fick de en liten dosa som de placerade på golvet, t ex i badrummet, och då försvann de äckliga rackarna!!

Lycka till!

Svar på tråden Silverfiskar!