• Hammerman

Silverfiskar!

Trots att jag håller det rent omkring mig och inte har noterat någon fukt i lägenheten så fick jag den tvivelaktiga äran att döda två silverfiskar igår kväll. Faktiskt första gången i mitt liv jag sett sådana i verkliga livet. Mitt paranoida jag inser att om jag sett två av de vidriga jävla krypen så finns det garanterat hundra jag inte sett.

Känns skitäckligt. Läste att de skyr bikarbonat som pesten, kan någon bekräfta? Antar att de bor i golvlisterna, så jag tänkte strö bikarbonaten längs lägenhetens alla väggar och hoppas att de jävlarna dör eller i alla fall flyr. 

Fungerar inte det tar jag till napalm!

• Svar på tråden Silverfiskar!
  • förlovadflicka

Snigel Bee skrev 2010-11-25 12:33:34 följande:
    Hahaha!! Lät som att d e för att d e mörkt och du råkar trampa på en del som dör! :S  

Åh fy, då hade jag dött!

• Alorna

Silverfiskar är äckliga men ganska harmlösa. Dom lever på gamla hudavlagringar och bor under trösklar och golv. Kan även hittas i lådor och skåp om det inte hålls rent. I hyreshus så blir man aldrig av med dom då dom vandrar mellan lägenheter i husväggarna.

• Äppelkärna

Känner igen mig Hammerman, upptäckte till min stora fasa att det bor silverfiskar just i listerna i badrummet i vår nuvarande lägenhet! För oss fungerar det dock alldeles utmärkt att bekämpa de små fulingarna med bekämpningsmedlet "Raid Super". Sprayar det i listerna var/varannan månad och har sedan jag började med det inte behövt möta ngn silverfisk på badrumsgolvet igen. Lite läskigt var det första gångerna jag sprayade, då dog de som gömde sig i listerna och kom fram. Men efter det har jag som sagt inte sett till några fler :)

Vi bor på Åland för tillfället och jag är inte hundra procent säker på att "Raid" finns på den svenska marknaden, men gissar att det borde finnas ett flertal liknande produkter att välja mellan!

• Hammerman

Får hålla utkik efter Raid Super, hittar jag inte det kanske det duger med Radar?

• Äppelkärna
    Hammerman skrev 2010-11-25 12:50:03 följande:
    Får hålla utkik efter Raid Super, hittar jag inte det kanske det duger med Radar?
    Duger säkert alldeles utmärkt! :)
  • hoodilady

Köp en katt eller två!

Har inte haft en insekt inomhus på över 2 år! (Inte ens myggor överlever våra jägare!)

• förlovadflicka

hoodilady skrev 2010-11-25 13:26:30 följande:
    Köp en katt eller två! Har inte haft en insekt inomhus på över 2 år! (Inte ens myggor överlever våra jägare!)

Vår katt åt inte några silverfiskar... :P

• shakynose
    förlovadflicka skrev 2010-11-25 14:15:32 följande:
      Vår katt åt inte några silverfiskar... :P
    Våra sitter ibland o glor mot hörnet i badrummet där de brukar komma fram, men jag skulle inte tro att det blir nåt ätet...
  • Soldemor

...och de har funnits mycket längre på jorden än vad vi har och är väl ganska harmlösa? Tror att de lever av gamla hudflagor, tandkrämsrester och liknande (vilket kanske inte är jättemysigt...)

• Dejli
    shakynose skrev 2010-11-25 12:22:29 följande:
    Hmmm, jag har ibland i badrummet men vågar inte ha nåt medel på golven för katternas skull. Upplever dock inte att det är ett jätteproblem, och misstänker att man inte kan bli helt av med dem när man bor i ett så gammalt hus som jag gör. Har hört att det finns en insekt som kallas bibliotekarieskorpion eftersom den äter silverfisk (och silverfisk är en mardröm för bibliotek eftersom de i gillar att bo i böcker och äta upp dom) kanske inplantera några såna?
    Kan det vara samma som klokrypare? Hittade en sådan i mitt badrum en gång och kunde inte begripa vad det var för något... men silverfiskar hade jag inga iaf :P

sv.wikipedia.org/wiki/Klokrypare

Svar på tråden Silverfiskar!