• Hammerman

Silverfiskar!

Trots att jag håller det rent omkring mig och inte har noterat någon fukt i lägenheten så fick jag den tvivelaktiga äran att döda två silverfiskar igår kväll. Faktiskt första gången i mitt liv jag sett sådana i verkliga livet. Mitt paranoida jag inser att om jag sett två av de vidriga jävla krypen så finns det garanterat hundra jag inte sett.

Känns skitäckligt. Läste att de skyr bikarbonat som pesten, kan någon bekräfta? Antar att de bor i golvlisterna, så jag tänkte strö bikarbonaten längs lägenhetens alla väggar och hoppas att de jävlarna dör eller i alla fall flyr. 

Fungerar inte det tar jag till napalm!

• Svar på tråden Silverfiskar!
  • Catlife

Radar Raid finns det något som heter, dödar allt! Sörj för god ventilation dock, som det brukar stå på förpackningar. Luktar som rena giftet, vilket det ju också är.

• passionsblomman

Dejli skrev 2010-11-25 17:25:50 följande:
    Kan det vara samma som klokrypare? Hittade en sådan i mitt badrum en gång och kunde inte begripa vad det var för något... men silverfiskar hade jag inga iaf :P   sv.wikipedia.org/wiki/Klokrypare

Japp, Bokskorpionen är en av flera sorters Klokrypare.

Jag har sett dem flera ggr jag med. Bla i böcker jag lånat hem från biblioteket när jag var liten. 
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokskorpionrresten

Min pappa fick problem med silverfiskar, för de nöjde sig inte med att vicka runt i badrumemet, utan åt bla upp alla etiketter på hans VHS-band, bokryggar och annat i pappersväg. Han fick hjälp av Anticimex.

• Evillina

Jag har haft så många silverfiskar i min fd lägenhet så jag fick gå med skorna på till sängen. Då fick jag nog och ringde Anticimex igen. (Då bodde jag i en hyresrätt så det behövde ju inte jag betala för som tur var.) Första gången jag ringde dit så kom de och la ut fällor som inte hjälpte. Sedan när jag ringde andra gången kom de och sprayade nåt på listerna som skulle ta dö på dem. Och sedan såg jag aldrig några silverfiskar. =)

Men nu bor jag i en annan lägenhet så det är skönt. =)

Jag kunde hitta silverfiskar i skåpen också fast de var rena! Speciellt hittade jag dem i bunkar och grejer så jag fick dubbeldiska allt jag hade. :(

• Hammerman

Gav i alla fall lägenheten en ordentlig genomstädning idag och har strött bikarbonat längs golvlisterna. Har det ganska mörkt i lägenheten men har fortfarande inte sett någon silverfisk, så det kanske funkar...

Befarar dock att jag måste göra en ordentlig genomsökning av bokhyllan så att inte böcker för x-antal tusen äts upp av något outrotningsbart urtidsdjur...

• shakynose
    Dejli skrev 2010-11-25 17:25:50 följande:
    Kan det vara samma som klokrypare? Hittade en sådan i mitt badrum en gång och kunde inte begripa vad det var för något... men silverfiskar hade jag inga iaf :P   sv.wikipedia.org/wiki/Klokrypare
    Ja! Skitsöta!
  • MiaAnd

Jag hade massor av silverfiskar i min första lägenhet. Dödade nog i snitt tio om dagen. De flesta fanns i köket, men även en och annan i badrummet och övriga lägenheten. Skitäckligt! Någon enstaka kan man väl stå ut med, men när det blir så mycket då är det f-n inte roligt. Blev helt paranoid till slut och såg silverfiskar överallt. :P Sen flyttade jag ihop med min BM och i den lägenheten hade vi myror istället, fast vi bodde på andra våningen... Men i vår nuvarande lägenhet är det lugnt än så länge. Peppar peppar... :)

• förlovadflicka

MiaAnd skrev 2010-11-26 10:36:08 följande:
    Jag hade massor av silverfiskar i min första lägenhet. Dödade nog i snitt tio om dagen. De flesta fanns i köket, men även en och annan i badrummet och övriga lägenheten. Skitäckligt! Någon enstaka kan man väl stå ut med, men när det blir så mycket då är det f-n inte roligt. Blev helt paranoid till slut och såg silverfiskar överallt. :P Sen flyttade jag ihop med min BM och i den lägenheten hade vi myror istället, fast vi bodde på andra våningen... Men i vår nuvarande lägenhet är det lugnt än så länge. Peppar peppar... :)

Fy vad många! hellre myror i såna fall alltså...

• Alorna

Vi har myror där vi bor nu, ett hyresradhus. Och det är inga små myror heller utan stora svarta stackmyror som bor under huset och kommer in genom håligheterna i väggarna nu när det är kallt ute :( Inget biter på dessa myror och anticimex kan inget göra.

• Sebastiána

Hade det i min gamla lägenhet ett tag. Jag antar att de kom in från någon granne. Plötsligt försvann de och jag vet inte varför, men var glad för det.

• Sebastiána
    hoodilady skrev 2010-11-25 13:26:30 följande:
    Köp en katt eller två! Har inte haft en insekt inomhus på över 2 år! (Inte ens myggor överlever våra jägare!)
    Ytterligare ett skäl till att skaffa katt alltså!
  • förlovadflicka
    Hammerman skrev 2010-11-25 18:39:54 följande:

Gav i alla fall lägenheten en ordentlig genomstädning idag och har strött bikarbonat längs golvlisterna. Har det ganska mörkt i lägenheten men har fortfarande inte sett någon silverfisk, så det kanske funkar...

Befarar dock att jag måste göra en ordentlig genomsökning av bokhyllan så att inte böcker för x-antal tusen äts upp av något outrotningsbart urtidsdjur...

Hittade en äcklig silverfisk på diskbänken som hälsade mig god morgon och vill inte göra det igen! Funkade det med bikarbonat?? 
  • Diamanten90

Vi la ut myrfällor i badrummet och fick bort en del så. Annars så var det bara att städa väldigt noggran så hölls de borta några dagar. Tur att vi inte bor där mera:p Hatar silverfiskar! Sambon fick döda dem för jag tyckte de var för äckliga:p

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • förlovadflicka
    Diamanten90 skrev 2011-05-04 11:01:09 följande:
    Vi la ut myrfällor i badrummet och fick bort en del så. Annars så var det bara att städa väldigt noggran så hölls de borta några dagar. Tur att vi inte bor där mera:p Hatar silverfiskar! Sambon fick döda dem för jag tyckte de var för äckliga:p
    junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
    Städar redan noga liksom, inga smulor eller vatten på diskbänken... Usch, hoppas det bara var en liten som förvillat sig :P
Svar på tråden Silverfiskar!