• nasse75

tråkigt med bara spotify?

vi hittar ingen att spela på vårt bröllop:( eftersom vi firar på nyårsafton har alla band högre taxa, så det blir helt enkelt svindyrt.

under ceremonin kommer vi att ha livemusik (två släktingar). men blir festen m,ycket tråkigare med spotifyplaylist till dansen? nån med erfarenhet?

• Svar på tråden tråkigt med bara spotify?
  • beeingme

Zilver, Spotify är som ett musikbibliotek på nätet (helt lagligt). Man söker på den artisten eller låten man vill höra. Bör dock tillägga att det inte är alla artister/grupper som finns med på spotify. Man laddar alltså inte ner låtarna, utan mer som att lyssna på dem på youtube..

Man går in på Spotifys hemsida och registrerar sig, det finns 3 olika kontotyper att välja mellan i olika prisklasser (det billigaste är gratis). Eftersom ena versionen är gratis så komer det mellan låtarna komma små reklamsnuttar. Tror det är efter var 5:e eller 6:e låt eller något sådant. Jag tror att man kan köpa så man får reklamfritt för en kväll eller för en helg. Man har i alla fall kunnat det förut..

• nasse75

tack för alla svar!

det blir nog spotify! o visst kan vi ha roligt med våra släkt o vänner utan live musik! vi skulle kunna ha ett musiklöst bröllop o ändå ha kul ;)

men jag uppskattar kultur o live musik skulle ha gjort mej glad.

lycka till alla!

• Sammet

Spotify funkar bra om ni har bra ljudanläggning spridd i lokalen och basen är bra!

• Aniara4

Vi kommer att köra Spotify, man väljer ju liksom vad man man vill lägga pengar på. Så jag väljer att lägga pengar på att uppgradera mitt abonnemang från gratis till betalkonto (det har blivit sjukt mycket reklam på sista tiden, och DET skulle verkligen dra ner stämningen på dansgolvet!) och på trådlöst bredband om inte festlokalen kan ordna en internetuppkoppling. Tror ändå det blir billigare än både band och dj...

Sen kommer jag att tycka det är skitkul att plocka ihop en spellista med låtar till hela kvällen. Kommer nog inte göra någon ordning utan köra "random", det är nog svårt att förutse vad som kommer att kännas rätt just den stunden på kvällen ändå. Kommer det upp någon låt som är helt fel just då (fast jag kommer förstås inte lägga in någon som bara är helt fel öht) är det väl inte värre än att man går fram till datorn och klickar nästa, och så får man förstås säga till att bara vi har rätt att röra datorn så inte en massa folk börjar pilla för att få fram sina egna favvosar. Jag vet ju vad en del av hans kompisar har för musiksmak.

• Alex84j

Vi kommer också ha spotify =). Perfekt =).
    Kul tips att gästerna får önska en låt!

• Zelmah

Vi kommer köra Spotify. Vi kommer göra olika spellistor för kvällens olika moment.
    En mingelspellista,
    En med bakgrundsmusik till pauserna/bensträckarna,
    En valslista för bröllopsdansen med några valslåtar och några man kan dansa foxtrott eller nåt annat till.
    En partylista; lista med musik att dansa till efter tårtan och middag o allt är avklarat... en partylista så att säga. Lite mer moderna låtar o en del gammal gött oxå.

Ber nog brorsan att hålla lite koll på musiken åt oss.
    Sen kommer vi ha en del levande musik ändå eftersom många i familjen o bland vännerna är musiker eller spelar mkt på hobbynivå.

Bra idé med önskelåtar! Det kanske vi oxå ska be om... det var ju jättekul. Har vart på fest där man gjort så, det var roligt, då behöver man inte känna att musikansvaret enbart ligger på en själv eftersom alla gäster deltagit i musikplaneringen på ett sätt Skrattande

• Aniara4

Förresten: är det så att man med premiumabonnemang kan spara ner listor och spela upp dem offline sen? Det skulle ju underlätta väldigt mycket om man slapp joxa med att få dit en internetuppkoppling! Men jag har inte riktigt satt mig in i vad som gäller.

(Jag skulle förstås också kunna gå till Spotify och kolla själv, men... ja, ni vet hur det är ibland.)

• Zelmah
    Aniara4 skrev 2011-01-20 19:56:15 följande:
    Förresten: är det så att man med premiumabonnemang kan spara ner listor och spela upp dem offline sen? Det skulle ju underlätta väldigt mycket om man slapp joxa med att få dit en internetuppkoppling! Men jag har inte riktigt satt mig in i vad som gäller.

(Jag skulle förstås också kunna gå till Spotify och kolla själv, men... ja, ni vet hur det är ibland.)
    Japp, stämmer! Kan vara bra om man inte har eget trådlöst eller om lokalen inte har eller om uppkopplingen av någon anledning inte skulle funka. Känns tryggt och bra. Jag ska uppgradera till Premium snart tänkte jag, det är ju inte mkt pengar precis och SÅ skönt att slippa den förbannat tjatiga reklamen hehe..
  • ClaraH

Vi kommer nog också köra Spotify, men med en bestämd ordning. Vi vill ha lite gammal först för det äldre gardet och sedan lite mer fart, sedan lugnare igen och därefter ta upp tempot osv. Kommer väl att vara totalt trött på musiken tills dess...

• förlovadflicka
    ClaraH skrev 2011-01-21 20:53:03 följande:
    Vi kommer nog också köra Spotify, men med en bestämd ordning. Vi vill ha lite gammal först för det äldre gardet och sedan lite mer fart, sedan lugnare igen och därefter ta upp tempot osv. Kommer väl att vara totalt trött på musiken tills dess...
    Ja, ska man ha spotify tycker jag absolut att man ska ha en väl genomtänkt spellista! Vi ska ha det bara i bakgrunden när folk minglar på vårt öppet hus vi ska ha innan festen och knåpar med den nu, nio månader innan ;) 
Svar på tråden tråkigt med bara spotify?