Kuvertavgift är ju ett ganska regelbundet diskussionsämne här på BT. Min gissning är att era gäster kommer representera de olika åsikter som kommer upp i trådarna här.
1. Dvs några kommer att tycka att kuvertavgift är en jättebra idé och vara beredda att betala ganska mycket för att få gå på ert bröllop.
2. Andra kommer att tycka att kuvertavgift är bekvämt för då slipper de själva klura ut något bra att ger i er present.
3.Många kommer att tycka att kuvertavgift är ok så länge det inte blir för dyrt.
4.Och sedan finns de det som tycker att kuvertavgift alltid är fel, för att man "borde" bli bjuden på allt på ett bröllop, för att man själv vill välja hur mycket man ger etc.
Mitt tips är att lägga er så lågt som ni kan i avgift och bara ta betalt för den del av kostnaden som ni inte själva har råd att stå för.
Ett avskräckande exempel: Jag var på ett bröllop där vi gäster fick stå för ganska mycket. Jag tror vi var många som trodde att det hade med brudparets ekonomi att göra, och vi tyckte att det var helt ok att hjälpa till med en del av kostnaden eftersom vi uppfattade att vårt bidrag gjorde bröllopet möjligt. När det visade sig att brudparet lagt ganska mycket pengar på sin utstyrsel och underhållningen så kändes det surt. Om man tar betalt av gästerna för maten men har pengar som man väljer att lägga på annat som hör till bröllopet så blir det fel i mina ögon. Bättre att i så fall önska sig endast pengar i present, om man nu har allt man vill ha eller vill ha råd med ett lite dyrare bröllop.
200-250 skulle vara min smärtgräns för kuvertavgift.