• ssam

Måste man tåga in till en marsch?

Hej!

"Måste" man verkligen tåga in till en marsch? Vill hellre ha vanligt musik eller nått. Någon som haft något annorlunda som man tåga in till? 

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Måste man tåga in till en marsch?
  • Emelie 87

Marschen har jag inget emot att tåga in till faktiskt. Däremot är vi väldigt skeptiska till att avge löften på det traditionella sättet. Istället ska vi sjunga All I Ask of You.

En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • SweetPearl
    Burre Präst skrev 2010-12-20 00:40:33 följande:
    Det är inte säkert att det går. Jag föreslår att ni kontaktar vigselförsamlingen och hör med dem; det är inte samma regler som gäller i hela stiftet.

I somliga kyrkor finns inte tekniken, på andra håll har man som pricip att inte tillåta inspelad musik i förrättningar.

Personligen tillåter jag som regel inte inspelad musik dels eftersom en gudstjänst är något som händer här oh nu, dels för att inspelad musik i en kyrka på ett bröllop bara känns... tja, fattigt.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    De gifte sig i en domkyrka och där spela de upp från en bärbar CD-spelare. Så vi kan ta med egen om de inte har någon. 

Att inte kyrkan tillåter det känns lite ja, gammalmodigt. Kyrkan vill väl ändå vara modern? Sen att du tycker det låter fattig är helt irrelevant! Det är inte din stora lyckliga dag!
  • Burre Präst
    SweetPearl skrev 2011-01-04 01:26:19 följande:
    De gifte sig i en domkyrka och där spela de upp från en bärbar CD-spelare. Så vi kan ta med egen om de inte har någon. 

Att inte kyrkan tillåter det känns lite ja, gammalmodigt. Kyrkan vill väl ändå vara modern? Sen att du tycker det låter fattig är helt irrelevant! Det är inte din stora lyckliga dag!
    Eftersom det inte är jag som viger er så är det förstås irrelevant att jag tycker det låter torftigt med inspelad musik (i synnerhet från en bärbar CD-spelare i en större kyrka), men poängen jag försökte få fram är att även om det är brudparets stora och lyckliga dag (och det måste det förstås vara) så är det inte brudparet som bestämmer över vigseln.

Det är inte givet att man får gå in som man vill.
    Det är inte givet att man får spela vilken musik som helst.
    Det är inte givet att man får utforma innehållet som man vill.

Vigseln är en gudstjänst, prästen bestämmer över gudstjänsten och det har inget att gör med huruvida Kyrkan önskar vara modern eller ej, det har att göra med att Kyrkan är Kyrka och inte en högtidlig kuliss för olika personers festligheter.
  • Burre Präst
    Emelie 87 skrev 2011-01-04 00:29:22 följande:

Marschen har jag inget emot att tåga in till faktiskt. Däremot är vi väldigt skeptiska till att avge löften på det traditionella sättet. Istället ska vi sjunga All I Ask of You.

Då antar jag att ni gifter er borgerligt. I en kyrklig vigsel skulle det inte gå att göra så, med mindre än att prästen begår tjänstefel.

Och det bör man nog inte räkna med att man ska kunna få prästen att göra!
  • Elvismor

Hej!

Vi ska gifta oss i Vitaby kyrka på Österlen och med bokningsbekräftelsen fick vi en beskrivning av hur gudstjänsten/vigseln är utformad. Det finns några få saker vi kan påverka vad jag förstod, såsom om det ska vara två eller tre psalmer. Det är inte heller tillåtet med inspelad musik. Så vi håller på att hitta duktiga sångare i bekantskapskretsen. 

• SweetPearl
    Burre Präst skrev 2011-01-04 21:06:02 följande:
    Eftersom det inte är jag som viger er så är det förstås irrelevant att jag tycker det låter torftigt med inspelad musik (i synnerhet från en bärbar CD-spelare i en större kyrka), men poängen jag försökte få fram är att även om det är brudparets stora och lyckliga dag (och det måste det förstås vara) så är det inte brudparet som bestämmer över vigseln.

Det är inte givet att man får gå in som man vill.
    Det är inte givet att man får spela vilken musik som helst.
    Det är inte givet att man får utforma innehållet som man vill.

Vigseln är en gudstjänst, prästen bestämmer över gudstjänsten och det har inget att gör med huruvida Kyrkan önskar vara modern eller ej, det har att göra med att Kyrkan är Kyrka och inte en högtidlig kuliss för olika personers festligheter.
    Vi kommer att gifta oss i en liten kyrka. ;)  Även om det är prästen som bestämmer över gudstjänsten så tycker jag att det ändå är irrelevant vad han/hon tycker om musiken. Det kan ju lika gärna vara en psalm som brudparet vill ha, men prästen verkligen avskyr den då skulle ju han/hon kunna sätta stopp för att den spelas.
    Vi har lyssnat på både in- och utmarscher, men det finns ingen som vi är bekväma med.

Tyvärr så har ju kyrkan blivit mer för "personers festligheter". Jag har aldrig sett någon utomstående komma till kyrkan på en vigsel, dop eller begravning.
  • Emelie 87
    Burre Präst skrev 2011-01-04 21:08:56 följande:
    Då antar jag att ni gifter er borgerligt. I en kyrklig vigsel skulle det inte gå att göra så, med mindre än att prästen begår tjänstefel.

Och det bör man nog inte räkna med att man ska kunna få prästen att göra!
    Vi har redan diskuterat med den präst som ska viga oss. Vad jag hörde var det fritt att säga vad man vill och hur man vill, så länge man uttrycker att man vill älska varandra i nöd och lust och så länge man lever.
    Därmed kan jag tänka mig att det blir vissa ändringar i texten för att verkligen passa ändamålet.
  • Emelie 87

Och vi gifter oss i en kyrka. :)

• Kit73
    Emelie 87 skrev 2011-01-04 00:29:22 följande:

Underbart!!!
  • Emelie 87
    Kit73 skrev 2011-02-11 22:11:35 följande:
    Underbart!!!
    Ja verkligen, men den får svårt att ersätta löftena. Man måste ändra på så mycket i låten och det vore synd att förstöra en så fin låt. Så vi valde att förkasta idén för ett tag sedan. Vi avger löftena med egna ord, och sedan sjunger vi låten när vi är man och hustru. :)

Då kan man kyssas i mellanspelet. :)
  • Willowfield
    Burre Präst skrev 2010-12-21 14:24:43 följande:
    Nej, i slutändan är det en gudstjänst!

Vigselgudstjänsten tillhör inte brudparet, det är en gudstjänst som skall följa ordningen i handboken och vad gäller musiken skall denna väljas i samråd med musiker och brudpar, men det är faktiskt tjänstgörande präst som är den som bestämmer.

Sedan finns det präster som av olika skäl (man är allmänt mesig, gillar hårdrock eller tycker att brudparet får göra som de vill, till exempel) tillåter saker som andra inte skulle tillåta. Så måste det också vara eftersom det inte skulle gå att detaljstyra hela Svenska Kyrkan i en sådan här fråga.
    Burre Präst skrev 2010-12-20 00:40:33 följande:
    Det är inte säkert att det går. Jag föreslår att ni kontaktar vigselförsamlingen och hör med dem; det är inte samma regler som gäller i hela stiftet.

I somliga kyrkor finns inte tekniken, på andra håll har man som pricip att inte tillåta inspelad musik i förrättningar.

Personligen tillåter jag som regel inte inspelad musik dels eftersom en gudstjänst är något som händer här oh nu, dels för att inspelad musik i en kyrka på ett bröllop bara känns... tja, fattigt.
    Inte konstigt de flesta kyrkor ekar tomma!
    Nu säger jag inte att det inte ska finnas måtta på saker och ting, men det borde även finnas måtta på måttan...
Svar på tråden Måste man tåga in till en marsch?