• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

Vi har fått en kasse med pocketböcker av svägerskan....kriminalromaner.....*bokmalen är lycklig*.....eg inte förstahandsvalet för mig....läser helst positiva kärleksromaner......mitt humör följer totalt boken jag läser..... men gud vad jag har saknat att läsa........

Vad läser ni helst för böcker?

• start september

Här var det vrålförkyld lilla och hängig stora.  Trots förkylning blev det lyckad lägg ning i vagn iår, alla uppvak vagnades, flyttades till min säng vid midnatt, mat var fjärde timme och totalt 11,5 h natt. Nöjd. Det var makens förtjänst, jag sov med stora under de första kristiska 1,5 h . Nu piggare, vilket var tur för att orka denna dag. 

• ingenjörsbruden
    start september skrev 2012-01-20 11:01:14 följande:

Här var det vrålförkyld lilla och hängig stora.  Trots förkylning blev det lyckad lägg ning i vagn iår, alla uppvak vagnades, flyttades till min säng vid midnatt, mat var fjärde timme och totalt 11,5 h natt. Nöjd. Det var makens förtjänst, jag sov med stora under de första kristiska 1,5 h . Nu piggare, vilket var tur för att orka denna dag. 

Va härligt o skönt att det verkar vara på bättringsvägen också.
  • Soldemor
    ingenjörsbruden skrev 2012-01-20 10:30:14 följande:
    Solde: Härligt med snuttarna o att maken din ställer upp o intresserar sig! Roligt. Hur har det gått med drömtjänsten?
    Den första jag skickade in är visst i princip tillsatt, men riktiga drömtjänsten - ja, där postade jag ansökan i förrgår! Nu har det ju kommit ut en till, i din grannförsamling minsann!
  • Soldemor
    ingenjörsbruden skrev 2012-01-20 10:32:22 följande:

Vi har fått en kasse med pocketböcker av svägerskan....kriminalromaner.....*bokmalen är lycklig*.....eg inte förstahandsvalet för mig....läser helst positiva kärleksromaner......mitt humör följer totalt boken jag läser..... men gud vad jag har saknat att läsa........

Vad läser ni helst för böcker?

Jag är fullständig bokmissbrukare! Älskar deckare, har haft en Lundell-period, läser gärna fackböcker (om katter - konstigt! SkrattandeKatt) och helt enkelt böcker jag stöter på som verkar bra. Kan vara biografier eller kärleksromaner. Bara de är bra!
  • Klockarbol

Håller tummarna för ett lyckat läkarbesök för familjen HeliPanzer!  Kör försiktigt, det är halt!

BS - Vilken smaskig middag! Jag informerade glatt Äldsta (som står för matlagningen) att vi ville ha fisk till middag i dag!!!! Så tydligen kommer det att serveras fiskpinnar här.... Inte röding direkt Obestämd

Start - så skönt med en bra natt!

Ingis - Jaaaa! Att får en kasse med böcker är verkligen Lycka!!!!
    Jag läser gärna kriminalromaner och gillar de brittiska kvinnliga författarna extra mycket. Det finns också ett gäng Cosy Murder Mysteries med teman såsom Cupcakes, stickning, matlagning osv - helt fantstiska!
    Sen blir det mycket fantasy, sci-fi och skräck uppblandat med lagom dos av kärleksromaner och chick-flicks.
    Maeve Binchy är också en favorit.
    Så jag är nog ganska mycket allätare. Det jag undviker är krigsskildringar och verklighetsbaserade böcker om sjukdom och död. Jag undviker sådant även på tv och har ett elände att matcha in bara väderprognosen när det är nyheter...

Är hemma och snuvar idag med. Men febern verkar ha givit med sig så händerna är mindre onda.

Var med Äldsta till sjukhuset igår (hon gjorde en gastroskopi) och var helt färdig efteråt.
    Det var hon också när det lugnande medlet släppte, innan var hon riktigt rolig Skrattande.

Ett bråck på magmunnen var det enda dom hittade. Å det var ju bra iof. Men frågan är om det kan förklara hennes ständiga illamående och smärtor??

Nä, nu ska jag registrera lite böcker i min bokdatabas. En ganska lagom sysselsättning när man är förkyld. (och nej, jag ger inte bort böcker jag har läst - jag sparar allihop och fyller vårt mikroskopiska hus med boklådor... Många lådor blir det!)

• BrudSommar2006

Håller tummarna Heloise! Fast nog tycker jag att det låter väldigt lovande.

Önskar jag fick tummen ur och började läsa någon gång, minns inte när jag öppnade en bok sist för när barnen somnat och man har sin timme innan läggdags så är det alltid något tv-program och så ska man duscha, plocka undan och allt och så har tiden gått. Läste jämt innan barnen kom.

Idag fyller mamma 65 år, hoppas att hon blir nöjd med sin present, själv känner jag att det var svårt att hitta rätt den här gången, vi ska dit imorgon och fira.

Ikväll ska vi hem till en före detta dagiskompis till Iris och äta middag, så ingen middagslagning nu på flera dagar, aahh.

• start september

Jag älskar att läsa! Hinner inte mkt nu, prioriterar dagstidningar och någon veckotidning. Jag gillar  det mesta , mer tänkvärda böcker, välskrivna deckare och intellligenta relationsskildningar. Deckare är bra när man inte varvat ner ordentligt än, fångar hjärnan.

Nu i skötväskan har jag haft Annika Lantz dagbok om hennes andra föräldraledighet, fantastiskt kul och korta bitar som passar vid småstunder man kan få när lilla sover.

• BrudSommar2006

Klockarbol, haha, fiskpinnar, det är ju fisk det med! Du var antagligen inte tillräckligt specifik i dina middagskrav!!

Jag minns en period då jag mådde så jäkla illa, låg och kräktes och fy vad jobbigt det var. Gjorde till sist gastroskopi, det var inte kul. De hittade ingenting mer än början till sår på magmunnen av alla kräkningar. Troligtvis var det något med gallan och att jag inte kunde bryta ner fett och viss mat, vad det nu var man skulle undvika, ägg och jag minns inte allt. Fast det var ingen definitiv diagnos jag fick, bara att jag kunde prova med att ändra maten och det hjälpte faktiskt, till sist försvann det och nu har jag sedan länge kunnat äta precis vad som igen. Men jag minns inga magsmärtor, var ju rätt länge sedan detta i och för sig.

• muggles
    lanovia 08 skrev 2012-01-18 22:31:55 följande:
    Hmm jag väntar lite o ser om HM skärper sig. Annars så kanske det är intressant. Jag hoppas på att amma ett tag till o mina två linnen lär ju ramla sönder då.

Har ett linne från LIndex också men gillar inte linnen som sätter sig upp i naveln.
    Tror du inte det är säsongsbetonat, så att de kommer in igen när det blir varmare?
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård