• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Kopierar och klistrar blommis inlägg:

Klockarbol och Flamman; jag har just å era vägnar talat med en dam på Skattevmyndigheten. Nu vet jag hur det ligger till med era karlar och hur ni ska bli av med dem från era brevlådor. Så här är det: "En person skall enligt folkbokföringslagen vara folkbokförd där h*n har sin dygnsvila. Detta oavsett ägande eller andra omständigheter" Ingen av era stackare till Ex har någon som helst laglig rätt att stå skrivna, än mindre oinbjudna stiga in i era hem. Här påpekar min sambo, att ni dessutom har rätt att använda så mycket våld som nöden kräver, för att få ut en person som olovades trängt sig in, eller vägrar lämna ert hem. Det gäller alltid och alla. Det ni ska göra, säger damen på Skattemyndigheten, är följande: Ni ska skicka ett brev till Skattekontret och bosättningskontrollen. Där berättar ni all info ni har om personens nya boende. Namn, telefonnummer och personnummer på personen, samt allt annat som kan hjälpa till. Då startar de en utredning och personen i fråga kommer att få en förfrågan från dem. Ljugerhan då, liger han riktigt risigt till, eftersom det är straffbart att uppge falska uppgifter om vart man bor. Det är också så att det här ju påverkar saker som att ni mycket väl kan ha rätt till bostadsbidrag och sådana saker, bara saken är klar, att karln inte bor där längre. Vad gäller oönskade besök, så är det solklara polisärenden sa damen vidare. Ni har ingen som helst skyldighet att släppa in honom och han gör intrång om han uppehåller sig där utan ert medgivande. Jag tog adresserna till era respektive kontor dit ni ska sicka de där breven och anmäla att era Ex har flyttat. Skattekontoret Folkbokföringsenheten 901 80 UMEÅ Skatteverket Folkbokföringsenheten Kontrollsektionen 106 61 Stockholm Jag var helt enkelt så nyfiken på hur det här egentligen ligger till rent lagligt, att jag var tvungen att ringa och fråga dem. Era män har lagen emot sig, precis så mycket som jag trodde. Så det så! Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

• Daa

Heloise, igen: jag loggade ut lite för fort, för jag blev distraherad av parvlarna som var ganska... hmm, upprörda (vilket är att uttrycka det milt, mycket milt).

Det jag ville ha sagt var att jag har svårt att tro att ett MF i vecka 6 kan ske utan smärta, men det kan ju vara individuellt som det mesta annat. Om man läser om MF står det att enbart blödning för det mesta inte är någon fara, likaså enbart smärta. Däremot kan en kombination av båda betyda att ett MF är på gång.

Ring BM och hör efter. Under tiden får du en massa kramar av oss mitt i den sjukt jobbiga ovissheten.

• Daa

*stämmer in i visan*

Norrskensflamman skrev 2011-11-30 17:46:19 följande:
    *letar febrilt bland inläggen*

Blomman och Klockarbol: Hur var det, vad skulle man göra när man har ett ärkeas till ex som vägrar skriva ut sig från ens adress??? Sökfunktionen här på BT suger verkligen...
    Minns att du Blommis hade kollat upp det där.
    Har själv googlat men hittar inte något annat än allmänna instruktioner om adressändring och flytt utomlands.
    Att någon skulle VÄGRA att skriva ut sig från sitt ex adress verkar inte finnas...
    Jag ringde nämligen till FK idag och de sa att min ansökan om underhållsbidrag kommer inte gå igenom eftersom exmaken är skriven på min adress

Jag blir galen!!!!!!! Förbanndes, jävla satans IDIOT till karlJÄVEL!!!!!!!!!!!!!!!
    Att han bara ska jävlas hela förbannade tiden, RÖÖÖÖÖÖVHÅÅÅÅÅÅÅÅL!!!!!!!

Dags för:
    " target="_blank">

känner jag....

• Norrskensflamman
    Hvidbrud skrev 2011-11-30 17:54:56 följande:
    Kopierar och klistrar blommis inlägg:

Klockarbol och Flamman; jag har just å era vägnar talat med en dam på Skattevmyndigheten. Nu vet jag hur det ligger till med era karlar och hur ni ska bli av med dem från era brevlådor. Så här är det: "En person skall enligt folkbokföringslagen vara folkbokförd där h*n har sin dygnsvila. Detta oavsett ägande eller andra omständigheter" Ingen av era stackare till Ex har någon som helst laglig rätt att stå skrivna, än mindre oinbjudna stiga in i era hem. Här påpekar min sambo, att ni dessutom har rätt att använda så mycket våld som nöden kräver, för att få ut en person som olovades trängt sig in, eller vägrar lämna ert hem. Det gäller alltid och alla. Det ni ska göra, säger damen på Skattemyndigheten, är följande: Ni ska skicka ett brev till Skattekontret och bosättningskontrollen. Där berättar ni all info ni har om personens nya boende. Namn, telefonnummer och personnummer på personen, samt allt annat som kan hjälpa till. Då startar de en utredning och personen i fråga kommer att få en förfrågan från dem. Ljugerhan då, liger han riktigt risigt till, eftersom det är straffbart att uppge falska uppgifter om vart man bor. Det är också så att det här ju påverkar saker som att ni mycket väl kan ha rätt till bostadsbidrag och sådana saker, bara saken är klar, att karln inte bor där längre. Vad gäller oönskade besök, så är det solklara polisärenden sa damen vidare. Ni har ingen som helst skyldighet att släppa in honom och han gör intrång om han uppehåller sig där utan ert medgivande. Jag tog adresserna till era respektive kontor dit ni ska sicka de där breven och anmäla att era Ex har flyttat. Skattekontoret Folkbokföringsenheten 901 80 UMEÅ Skatteverket Folkbokföringsenheten Kontrollsektionen 106 61 Stockholm Jag var helt enkelt så nyfiken på hur det här egentligen ligger till rent lagligt, att jag var tvungen att ringa och fråga dem. Era män har lagen emot sig, precis så mycket som jag trodde. Så det så! Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    TUSEN TACK kära Hvidis Hjärta *kopierar o klistrar in ett Worddokument och SPARAR*

Imorgon ska här börja ringas.
    Jag ska ringa till Soc och familjerätten och berätta om mina problem med barnens far. Så att det finns noterat där... och så skulle någon från FK ringa upp mig imorgon antagligen. Och så blir det till att kontakta Folkbokföringen.  Jag är livrädd att han drar igång nåt mot mig, t ex börjar jävlas ang flickorna, t ex ta med dem utomlands osv., därför vill jag inte att det ska framgå att det är JAG som dragit igång en utredning. Vore bra om man kunde få det till att FK initierat en utredning med anledning av underhållsfrågan.
  • Hvidbrud

Heloise: Skit också! Eller grattis!? Mitt missfall gjorde också ont- som att ha rejäl förstoppning, fast inte där... Det slutade inte blöda heller på ett bra tag. (8-10dagar) Vill inte ge dig falska förhoppningar, så jag väljer att trösta och krama och hålla om dig och komma med en filt och en kopp te och löäser högt ur en härlig bok.

• Hvidbrud

Ingis: ja, tänk så olika man kan se på saken! Jag håller med du- som du såklart vet . Vi ger till brorsbarnen, 150/barn. Så får de något ok, men de får alltid höööögar med leksaker, och dras ekonomi kan inte klara det... Men det är nog status med flest klappar, eller? Jag vill helre ha 1 som kommer från hjärtat...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård