• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Idag är det så strålande vackert väder ute, att jag ju bara måste gå ut i skogen. Magen får väl hänga med, och händer det så händer det. Då är jag ju i skogen åtminstone. Det är betydligt mer uppseendeväckande om jag måste dra av mig brallorna mitt i villaaområdet, än om jag får rusa in bakom en enbuske.
    Magen växlar förövrigt mellan stopp och tvärtom, hela tiden. Det är bara att lactulosa vidare så länge. Sköterska sa att man ska fortsätta behandla ett bra tag även efter att man upplever problemet som lös, för att magen ska hinna återhämta sig. Och än är det ju inte ens "pprobelm solved" så det är bara att härda ut.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Blommis låter som en riktigt skön plan. Glöm inte ta med dig lite papper bara.

• Hvidbrud

Steker anka och rödkål och brune kartofler- får danskt besök i kväll så ber blir lite Mårten-and som det heter i Danmark. Oj vad det doftar gott i huset!

BS: e är två och trotsig som sin mor... Jag biter ihop och försöker vara den vuxna, men igår blev jag också två år och frustrerad och envis... Idag är hon på dagis med sina kompisar (igår sa hon i mellan tjuten: jåg bill ti dågis!...) Grejen är att de skulle ta gruppbild på dagis i går så jag fick hemta henne innan lunch och vila igår. Bad idea. Hon får skippa vilan här ibland (för att jag inte orkar sätta emot trotset) hon kan klara det och stupar i säng en timme tidigare än vanligt. Men i går var hon upplagd till att vila från dagis, och så plötsligt ville hon inte... Suck. Nä- ankan kallar!

• MSW

Japp, har BF den 17/11.. Och inte minsta känning idag så det verkar inte bli någon 11-11-11 bebis här inte! Idag är jag och A lediga, men känner mig fortfarande rätt hängig så det går inte i många knop här idag! Och A har nog satt i sig en halv paket singoalla kex "i smyg" under förmiddagen.. Men jag har inte orkat bråka om det..

hvidis: hoppas dagen idag är bättre!

Heloise: skit med indianbesök! (försöker lära mig)

Mugglan: hoppas adas mage reder till sig! Har för mig att A's mage var ganska upp och ner hans första sommar, fast då var han juh typ 9-10 månader..

Pb: hoppas magen snart ordnar till sig!

• BrudSommar2006

Hvidis, jag upphör aldrig att förvånas över hur lätt allting går med Astrid jämfört med hur det var med Iris. Någon gång efter att hon fyllt tre började det bli lite bättre och efter fyra kom ytterligare en förbättring. Men jag minns tydligt hur vi bråkat med Iris, hur vi fick vara två för att få på henne overallen, hur maken fick bära in henne för hon var för tung för att jag skulle klara av henne, hur vi fick vara två och brotta ner henne för att lyckas borsta tänderna osv. Ändå har hon redan lagat två hål vid fyra och ett halvt för att vi inte borstat ordentligt och då har vi ändå kämpat altl vi kan för att klara av henne. Med Astrid så bara jaha, men vill du inte klä på dig så går vi utan dig och så skriker hon neeej och kommer rusandes och tar på sig och så är det med det. Sade vi så till Iris så låg hon och skrek på golvet i en timme. Vi har fortfarande mer problem med Iris än med Astrid.

• Norrskensflamman
    BrudSommar2006 skrev 2011-11-11 11:28:33 följande:
    Flamman, en dag till har gått, ha en riktigt mysig helg med tjejerna!
    Gulle dig! Tack
    Samma önskar jag dig o de dina.

Jo dagen igår gick undan. Mycket på jobbet. Sen handla inför tösernas ankomst, käka själv och sen iväg på ett mycket givande körrep. Äntligen har vi fått förstärkning i tenor o basstämmorna. Vi var 55 pers som sjöng så fönsterrutorna skallrade. Vi tränade inför konsert med Anna-Lotta Larsson och Göran Fristorp. Och så drog vi igenom Hallelujakören ett varv. Helt utan noter. Och det gick över förväntan!! Sen hem till musikern som själv inte var hemma. Han repar inför sin föreställning så vi har båda rätt fullt upp just nu. Men så skönt att bara landa i samma soffa. Gå ner i varv. Prata lite. Kramas lite. Och så gå och sova tillsamman. Sova (jag blöder ju). Att somna o vakna tillsammans är underskattat.  Som han själv sa: "Det är typ det bästa... allt annat är bara bonus".
    Vi verkar uppskatta väldigt mycket samma saker.

Och det här med att gå och sova olika tider, en är morgonpigg, en är nattuggla.
    Exet är en nattuggla. Jag är kvällstrött. Han blev sur för att jag gick och sova tidigt. Jag bad honom flera gånger att komma o lägga sig med mig och mysa, så kunde han fortsätta se sina våldsfilmer sen när jag somnat. Men nej, han tyckte jag var en gammal kärring som ville gå o sova kl 22, och så ville han inte missa filmen. Han tyckte jag kunde sitta uppe och sitta bredvid honom när han kollade film. Eller åtminstone ligga redo och vänta på honom när han kom och lade sig kl. 1 på natten. När man ska stiga upp kl 5:30.
    Det var en stor källa till irritation mellan oss. Vi förlorade den där närheten som det innebär att gå och lägga sig tillsammans. Och därmed blev min lust mindre och han blev än mer frustrerad.

Man får inte underskatta det där med att ligga och bara hålla om varandra.
  • Norrskensflamman

Msw, hur var det, visste ni kön på bebisen redan? Lanovia, ni vet väl att ni har en tjej, eller hur var det nu igen? *förvirrad*

Hur som helst så tippar jag på ankomst av MSW-bebbe den 17/11 då Naemi och Naima har namnsdag.

• Hvidbrud

Puh, jag blir rent svettig av att läsa BS! Andra barnet lär sig nog en del av att se på första barnets uppförande och vad det resulterar i. Jag är själv ett envist andra Arn, men jag lärde mig snabbt vilka kamper jag skulle ta och vad min syster gjorde som inte var populärt... Igår när jag kom in till min lille gråtande son med mogna egna tårar som sprutade av frustration, så tittade han upp och log... Så smälte stenen om hjärtat igen...

• Norrskensflamman
    Hvidbrud skrev 2011-11-11 13:25:00 följande:
    Puh, jag blir rent svettig av att läsa BS! Andra barnet lär sig nog en del av att se på första barnets uppförande och vad det resulterar i. Jag är själv ett envist andra Arn, men jag lärde mig snabbt vilka kamper jag skulle ta och vad min syster gjorde som inte var populärt... Igår när jag kom in till min lille gråtande son med mogna egna tårar som sprutade av frustration, så tittade han upp och log... Så smälte stenen om hjärtat igen...
    Naaaaaw.... ♥

Jo, jag får också flashbacks när du och BS berättar. Min första, T, kunde bete sig så där med overallpåklädning. Och så hade man lilla K som var bebis.
    Man kämpade så man var svettig. Och när man väl fått på T overallen så då hade K bajsat ner sig och grät och ville bli bytt på...
    Men hörni... det kanske inte hjälper just nu. Men bara så ni vet... Det går över
  • Hvidbrud

Flamman: *hjärta* så härligt det låter! Vilken guld gube, som min man säger! (gullegubbe var det nog han menade...)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård