• ClaraH

Hur dekorerar ni festlokalen

Jag har precis suttit och tittat på TV3 play på gamla avsnitt av den där serien där familjen ska göra ett pars bröllop. De använder mycket rekvisita och man kan undra om det verkligen kostar som de säger.

Hur som helst blev jag inspirerad att göra något snyggt av vår lokal men vet inte vad. Tar gärna emot tips och inspiration hur ni ska göra och också vad ni drömmer om att göra med fri budget. Även om man inte har fri budget kan man ju inspireras.

• Svar på tråden Hur dekorerar ni festlokalen
  • Aylas

Tack Moster Stina - alltid lika full av tips  Jag ska se om det går att sätta upp linor i taket istället.

• ClaraH

Oh, vad många svar som kommit in. Vi ska ha färgerna lila, vitt och silver i dukningen. Det där med fiberduk lät ju intressant. Jag googlade också på det och hittade bl.a. den här hemsidan om olika dukningar.
    http://hemtrender.blogg.se/category/skona-dukningar.html

Jag ska titta lite mer på den sen.

Vi har två pelare i vår festlokal. Någon som har ett förslag på vad man kan göra av dem. Vi måste också göra något av vår lounge/kapprum.

http://carinpeter.blogspot.com/search/label/Festlokalen

• ClaraH

Tror att det kanske är fint att använda just fiberduk och dekorera framkanten på scenen och kanske ställa vaser med gladiolus längs med kanten och kanske någon kandelaber.

Är det någon som vet om man kan hyra vaser och kandelabrar?

Jag har köpte en tapet (lila) för att ha som löpare på borden.

• pyrro

Tänk "helhet" när du planerar. Jag tyckte det var viktigare med kvalite än kvantite....det är lätt att det ser "för mkt" ut tycker jag.

Ballonger råder det ju delade meningar om, blir lätt barnkalaskänsla. men vi hade gjort 2 jättefina ballongpelare istället för brudbåge. Vi använde då små ivory och lila pearl-färgade ballonger som man kan använda lite var som helst om man gör det på rätt sätt. Tex kan ni sätta dom tätt-tätt runt ledstången i trappen så att det ser ut som ett pärlband.

Som nån sa så var ju scenen det som såg tråkigast ut så där skulle jag försöka göra nått beroende på om ni ska använda er av den eller ej.

Pelarna tycker jag var ganska fina i sig så kanske nått band i er färg längst ner

Lokalen i sig är ju ljus och fin så jag skulle akta mig för att göra för mkt, tänk försköning snarare än förändring

• Helena Mikael

Vi ska ha vår bröllopsfest precis vid havet i göteborgs skärgård. Ganska nära där vi bor.
    Eftersom det då blir lite av ett skärgårdsbröllop så kör vi på det med dekorationen också. 
    Lokalen är ganska trist i sig så vi ska hänga ett segel i taket, lite fiskarnät på väggarna, på borden kommer det vara lite snäckskal, blå stenar etc.
    Vi komemr att ha en Livboj bakos oss där vi ska sitta, här ska det stå våra namn och vårt datum, bojen fäster vi i ett fisknär och i nätet kommer vi även hänga min brudbukett. Då blir det oerhört sött bakom oss och bilderna blir fina :) 
    Mycket kommer att komma ifrån http://www.uthyrning.nu och kostar inte skjorta i alla fall.

Sedan har vi även beställt stolsöverdrag till stolarna för att få en lyxigare känsla.

Lycka till!

• Moster Stina

ClaraH skrev 2010-11-16 18:25:51 följande:
    Oh, vad många svar som kommit in. Vi ska ha färgerna lila, vitt och silver i dukningen. Det där med fiberduk lät ju intressant. Jag googlade också på det och hittade bl.a. den här hemsidan om olika dukningar.hemtrender.blogg.se/category/skona-dukningar.... Jag ska titta lite mer på den sen.Vi har två pelare i vår festlokal. Någon som har ett förslag på vad man kan göra av dem. Vi måste också göra något av vår lounge/kapprum.carinpeter.blogspot.com/search/label/Festloka...

Å vad fina dukningar med fiberduk. Jag hade verkligen för mig att bröllopet jag var på också hade det på borden, men mindes inte hur de fått till det.
    Men de hade väv i taken och småbord med fiberduk , vita stolsöverdrag och kålhuvuden med rosor, ungefär som på en av bilderna.
    Det var SUPERfint. Inte alls för mycket på något sätt, utan såg verkligen dyrt och lyxigt ut!

• MiaAnd

Jag ska definitivt köpa på mig ett lager med fiberduk, eftersom vi vill att det mesta ska gå i vitt. Jätteglad för det tipset! :)

Att smycka med kål tyckte jag såg festligt ut. Skulle kunna va ett alternativ. Har även tänkt använda torkade limeskivor på nåt vis. Känns enkelt och billigt. Tyckte de där uppochnervända blåbärsrisbuketterna var kul. Fast jag skulle nog välja nåt annat än tulpaner isf. Man kanske inte ens behöver ha nån blomma i? Kul att få lite inspiration!

Såg i morse i ikea family-katalogen (kom på posten igår) att de bundit ihop pinnar och lagt ovanpå tallrikarna. Det är ju också ganska enkelt att fixa. Samla ihop lite pinnar och spreja dem med guld- och/eller silverfärg. Tror de hade använt både och i katalogen.

• ClaraH

Har bara kollat den sista länken ännu och den var ju jättebra. Bra tips!

• Moster Stina

MonsterSmulan skrev 2010-11-16 13:10:54 följande:
    Det här låter jättefint! Har någon några bolder att lägga upp på hur det kan se ut med fiberväv hängande/böljande i taket?! (Har googlat men hittar inget vettigt.)   Och Moster Stina, lägg gärna upp bilden på 'näckrosorna' om du lyckas hitta den!

Nu finns bilder på hjärtat i mitt galleri, för den som vill se!

Svar på tråden Hur dekorerar ni festlokalen