• ClaraH

Hur dekorerar ni festlokalen

Jag har precis suttit och tittat på TV3 play på gamla avsnitt av den där serien där familjen ska göra ett pars bröllop. De använder mycket rekvisita och man kan undra om det verkligen kostar som de säger.

Hur som helst blev jag inspirerad att göra något snyggt av vår lokal men vet inte vad. Tar gärna emot tips och inspiration hur ni ska göra och också vad ni drömmer om att göra med fri budget. Även om man inte har fri budget kan man ju inspireras.

• Svar på tråden Hur dekorerar ni festlokalen
  • Moster Stina

Angående fiberväv...

Man borde kunna spänna några tvättlinor från en kortvägg till den andra. Behöver väl inte vara ända upp i taket precis. Och så hänger man långa sjok av fiberväv över.
    Förstår ni? Är jag otydlig?

Fiberväv är alltid vit. Möjligt att den skulle gå att färga. (Fiberväv är föresten sådan där väv man kan lägga över trädgårdslandet så att det växer fortare och håller vissa morotsangriparinsekter borta)

Men i alla fall så blir det supetflott med väv hängandes över.
    Det ser ut som en DRÖM!
    (Var på ett bröllop förra året, som är en STOR inspirationskälla för oss!)
    Och är alltså superbilligt. Typ 50 kr för 7,5 meter. (Granngården)
    det

En till sak man kan göra med hjälp av fiberväv är ett jättevackert stort hjärta (istället för brudbåge t ex) att hänga ovanför, eller bakom brudparet.
    Jag klippte först en massa gröna blad som satt ihop av ett förskräckligt felköp från Jysk. (billigt påslakanset i POLYESTER, som inte går att använda p g a att allt bara glider omkring. Täcket hamnar i en hög vid fötterna efter en timme!) Sen klippte jag mellan 1 och 2 dm stora taggiga stjärnor av fiberväven.Lade sen några på varandra, åt olika håll, och så virade jag runt ståltråd. Resultatet ser ut ungefär som en pion eller näckros. En massa sådana surrade jag sen fast över och tillsamans med de gröna tygbladen runt ett stort ståltrådshjärta.
    Många av fiberstjärnorna "färgade" jag lite med rödbetssaft. (hackade en röbeta och lät den koka med vatten på spiesn ett tag) Det gjorde att blommorna blev ännu mer lika både pioner och näckrosor. Hjärtat blev SUPERfint!
    Hade såklart gärna velat ha riktigt lövklätt hjärta, men det är så otroligt mycket annat som skall fixas runt vårt bröllop att jag tyckte detta var en trevlig och välplanerad kompromiss.
    Hjärtat är nu gömt i en garderob till augusti!

Vi har tagit ett kort, men tyvärr vet jag inte just nu, hur man gör för att visa er det!

Obs använd inte rödbetssaft till att färga annars. Det håller inte om det blir blött, och färgar av sig!

• förlovadflicka

Vi ska ha själva festen på ett jättefint ställe som knappast behöver så mycket dekorationer eftersom det redan är värsta slottskänslan. :) Men däremot ska vi dekorera lokalen där vi ska ha öppet hus innan festen. Vi ska gifta oss 1/10-11 så vi har hösttema med torkade svampar, höstlöv, blommor så klart, prydnadspumpur, torkade blommor osv i höstfärger. :) Det kommer bli jättefint tror jag :) Sedan tänkte jag lägga ut notpapper (är cellist) med typ salut d'amour eller något annat kärleksstycke och strö rosblad över, såg det på en bild och blev så kär!

• MiaAnd

Då vet jag precis hur fiberväven ser ut. :) Vilka kreativa ideér! Blev lite sugen på att testa att göra ett ståltrådshjärta...

Höstbröllop låter jättemysigt!

• MonsterSmulan

Det här låter jättefint! Har någon några bolder att lägga upp på hur det kan se ut med fiberväv hängande/böljande i taket?! (Har googlat men hittar inget vettigt.)

Och Moster Stina, lägg gärna upp bilden på 'näckrosorna' om du lyckas hitta den!

• MonsterSmulan

Ooops, 'bilder' ska det förstås stå!

• Moster Stina

Ska försöka fixa lite bilder senare i veckan.
    Det är min blivande som fixar sånt åt mig och vi kommer knappt ses på några dagar eftersom vi båda jobbar om varandra och väldigt mycket nu ett tag.

Men fiberväven vet jag att jag själv har settnär jag googlat bröllopsfest, fester bilder eller liknande.

• MonsterSmulan

Ok, nu provade jag att googla 'fiberduk' ist för 'fiberväv' - och fick upp massor av snygga bilder!

Moster Stina: Lägg upp näckrosen när det passar! (skriv gärna ett inlägg då så vi vet när vi ska kika in)

• MrsT2011

Jag var på ett bröllop där paret hade delat upp fiberväven i långa sjok som hängde som jättelånga "hängmattor" i taket, snett över rummet som solstrålar och sammanbundna i en vacker knut rakt ovanför parets plats vid honnörsbordet! Smart och effektfullt!

Samma par hade skärgårdstema med en gammal trä-eka istället för presentbord samt ett storsegel upphängt på tvären som rumsavdelare mot toaletterna. Genialiskt, slapp man bli uttittad när man stod i toakön!

• MrsT2011

Kanske inte riktigt applicerbart på bröllop men min kompis var på en grymt cool födelsedagsfest en gång: Det stod bara "svart klädsel" i inbjudan och hon tyckte det lät tråkigt, tills hon kom dit: Hela lägenheten var klädd i vita lakan. Väggar, golv, soffan, rubbet. Det stod svarta bord med vita skålar fulla av olika sorters lakrits, alla gäster var som sagt svartklädda, ja ni fattar. 

Så med obegränsad budget hade jag nog klätt in hela lokalen i färgtemats ena färg och bett gästerna klä sig i den andra!

• MiaAnd

Kul idé om man ska nån annan fest nån gång om inte annat!

Svar på tråden Hur dekorerar ni festlokalen