• Sivali­nga
    Äldre 15 Nov 22:53
    35263 visningar
    223 svar
    223
    35263

    Umebrudar 2011

    Här är tråden för oss alla i umeåtrakten som planerar bröllop 2011 och framåt!

    Hoppa gärna in! Hitills är vi...

    Sivalinga: 2011.03.19 Stadskyrkan-Göstas loge 
    chimille: 2011.05.28 Fabriken
    Slania: 2011.07.16 Malå kyrka
    granström: 2011.08.20 Backens Kyrka
    cuddly: 2012.02.04 Helena Elisabeth - Sävargården
    lebendig: 2012.08.04 Ännu inte bestämt kyrka/festlokal troligtvis i Åmsele

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-60/m3818618.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-23 22:17
    Sivalinga: 2011.03.19 Stadskyrkan-Göstas loge
    chimille: 2011.05.28 Fabriken
    Slania: 2011.07.16 Malå kyrka
    granström: 2011.08.20 Backens Kyrka
    cuddly: 2012.02.04 Helena Elisabeth - Sävargården
    lebendig: 2012.08.04 Ännu inte bestämt kyrka/festlokal troligtvis i Åmsele
    Loppansson: 2011.06.18 Backens kyrka Fabriken
    J och J: 2011.07.09 Skellefteå. vigsel utomhus lokal ej bestämd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-01 15:27
    Sivalinga: 2011.03.19 Stadskyrkan-Göstas loge
    chimille: 2011.05.28 Fabriken
    Loppansson: 2011.06.18 Backens kyrka Fabriken
    m och n: 2011.06.18 Stöcke Bygdegård
    J och J: 2011.07.09 Skellefteå. vigsel utomhus lokal ej bestämd
    Slania: 2011.07.16 Malå kyrka

    granström: 2011.08.20 Backens Kyrka

    cuddly: 2012.02.04 Helena Elisabeth - Sävargården

    lebendig: 2012.08.04 Ännu inte bestämt kyrka/festlokal troligtvis i Åmsele

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 22:37
    Sivalinga: 2011.03.19 Stadskyrkan-Göstas loge
    chimille: 2011.05.28 Fabriken
    Loppansson: 2011.06.18 Backens kyrka Fabriken
    m och n: 2011.06.18 Stöcke Bygdegård
    J och J: 2011.07.09 Skellefteå. vigsel utomhus lokal ej bestämd
    Slania: 2011.07.16 Malå kyrka
    Evalottaw: 2011.07.23 Vännäs Kyrka
    granström: 2011.08.20 Backens Kyrka
    cuddly: 2012.02.04 Helena Elisabeth - Sävargården
    lebendig: 2012.08.04 Ännu inte bestämt kyrka/festlokal troligtvis i Åmsele

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-16 19:08
    Sivalinga: 2011.03.19 Stadskyrkan-Göstas loge
    chimille: 2011.05.28 Fabriken
    Loppansson: 2011.06.18 Backens kyrka Fabriken
    m och n: 2011.06.18 Stöcke Bygdegård
    J och J: 2011.07.09 Skellefteå. vigsel utomhus lokal ej bestämd
    Slania: 2011.07.16 Malå kyrka
    Evalottaw: 2011.07.23 Vännäs Kyrka
    snöt: 2011.07.30 Helena Elisabeth-Fabriken
    granström: 2011.08.20 Backens Kyrka
    cuddly: 2012.02.04 Helena Elisabeth - Sävargården
    lebendig: 2012.08.04 Ännu inte bestämt kyrka/festlokal troligtvis i Åmsele

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 14:30
    Sivalinga: 2011.03.19 Stadskyrkan-Göstas loge
    chimille: 2011.05.28 Fabriken
    Loppansson: 2011.06.18 Backens kyrka Fabriken
    m och n: 2011.06.18 Stöcke Bygdegård
    J och J: 2011.07.09 Skellefteå. vigsel utomhus lokal ej bestämd
    Slania: 2011.07.16 Malå kyrka
    Evalottaw: 2011.07.23 Vännäs Kyrka
    snöt: 2011.07.30 Helena Elisabeth-Fabriken
    Ealin: 2011.07.30 Backens kyrka
    umebrud2011: 2011.08.06 Helena Elisabeth kyrka
    granström: 2011.08.20 Backens Kyrka
    cuddly: 2012.02.04 Helena Elisabeth - Sävargården
    lebendig: 2012.08.04 Ännu inte bestämt kyrka/festlokal troligtvis i Åmsele
  • Svar på tråden Umebrudar 2011
  • keliza­ah
    Äldre 29 Jul 13:28

    Haha, det är tydligen inte så ovanligt och "hemskt" då med andra ord...:) Man blir frestad att höja kvertavgiften när man läser om den summa ni har valt och att era bekanta inte tyckt det var något konstigt med det, men å andra sidan kommer väl bröllopet bli av det enklare slaget jämfört med högbudgetbröllop och  jag vill ju inte att det ska bli att de bekostar hela festen direkt.
    Valfri summa känns bra för oss för då kan de vänner som fortfarande pluggar eller har sämre ekonomi ge det de känner att de har råd med, medan föräldrar och syskon förmodligen kommer att bidra med mer (kanske mer än den fasta summan vi först tänkt på) så då går det väl ändå ut på ett..:)

    Däremot är vi ännu osäkra på hur mycket alkohol som ska bjudas på.. Vissa människor tenderar ju att dricka mer om det är gratis oh någon hade en bra poäng att de människor som inte dricker kanske känner att de genom kuvertavgiften då är med och bekostar andras drickande..Vad tycker ni? Vi bjuder förstås på allt till maten och så kanske man har en del ståendes på ett bord och annat till försäljning. Att ha någon som serverar alkoholen trots att det är fri bar var också en bra idé..det tror jag begränsar endel överkonsumtion. Det är nog lättare att dricka för mycket om man kan fylla på själv än om man måste gå och be om en öl eller ett till glas vin..

    Pinkgrape: Kände plötsligt igen ditt användarnamn..läste en tråd om att hålla budgeten och det var väl du som hade lagt upp bilder på dina ringar? De var verkligen jättefina! Exakt sådär skulle jag också vilja ha! Gick genast in på hemsidan och kollade, men fastnade självklart för de dyra varianterna i platina och vitguld..:)

  • marime­kko86
    Äldre 29 Jul 16:05

    Vi kommer bjuda på drickat hela kvällen, men det är för enkelhetens skull. Skulle vi haft festen på ett hotell eller liknande där man inte får ha med drickat själv skulle vi bjuda under middagen och sedan under kvällen skulle folk få betala själva. Men nu får vi ju ha med oss själva så det blir inte jättedyrt för oss att bjuda hela kvällen.

    Jag tror på att våra vänner och familjer inte super till utan tänker på att det är vår stora dag. Man vet ju aldrig, men jag tror på dem

  • Pinkgr­ape
    Äldre 29 Jul 16:57

    Vi kommer ju låta folk handla i hotellets bar efter middagen om de vill dricka något mer. Vi kan ju inte ta med oss själva och betala de priserna för dricka till 60 personer.. ja, det blir rent ut sagt svindyrt!!! Det är ju också ett sätt för oss att hålla nere mängden alkohol också, för nog blir folk snålare om de ska bekosta drickat själva :P

    Vi la nivån på kuvertavgifter efter vad vi hade kunnat tänka oss att betala om vi hade blivit bjudna. Vi lever på en inkomst (som inte är specieltl hög) och flera av våra vänner är studenter eller arbetslösa. Vi blev aningen snopna att ingen av dom tyckte kuvertavgiften var för hög, utan tvärtom! Hade jag faktiskt aldrig kunnat tänka mig.

    Hur man ska göra med drickat efteråt är en bra fråga, som vi tampades med innan vi valde hotellet. Vi hade tänkt fråga syskoner till våra vänner eller liknande om de villa tjäna några hundralappar och jobba som bartender och sedan ta betalt för drickat på kvällen. Inte så att vi gick med någon vinst, men så att det täckte inköpspriset. Vi trodde att det skulle bli lättare att hålla reda på pengar och mängden dricka då.

    Kelizaah - Tack, jag är jättenöjd med ringarna :) Det är precis sådär jag vill ha mina ringar, men vi skulle aaaldrig haft råd med det om vi hade valt vitguld och äkta diamanter. Vi tänker därför ha en liten ringcermoni när vi firar 10-årig bröllopsdag och då byta till dyrare ringar. Ja, om vi fortfarande vill det då :P Ingen av oss använder direkt smycken (min blivande kan inte ha smycken på jobbet bla.), så det var lite därför vi inte ville lägga någon stor summa alls nu.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 29 Jul 16:58

    Haha ja, jag hör ju inte till Umeå egentligen, utan är en Skelleftebrud ;P
    Hoppas det är okej att jag skrev här ändå :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • keliza­ah
    Äldre 5 Aug 23:29

    Äsch, fick svar nu från Läkarvillan. Dels har de ingen verksamhet där på somrarna så det går inte, men även om vi är okej med att gifta oss på en annan tid så får man bara vara där mellan 18-02 och så måste man ta all alkohol via dem. Då går ju det förslaget bort också. Vi har verkligen inte råd att ta alkohol från ett annat ställe för då får man ju räkna med mer än dubbla inköpspriset MINST..

    Man blir ju less på att försöka planera ett fint bröllop med låg budget, känns som om det är OMÖJLIGT att hitta en trevligare lösning än en kvartersgård typ..

  • Pinkgr­ape
    Äldre 6 Aug 07:36
    kelizaah skrev 2011-08-05 23:29:14 följande:
    Äsch, fick svar nu från Läkarvillan. Dels har de ingen verksamhet där på somrarna så det går inte, men även om vi är okej med att gifta oss på en annan tid så får man bara vara där mellan 18-02 och så måste man ta all alkohol via dem. Då går ju det förslaget bort också. Vi har verkligen inte råd att ta alkohol från ett annat ställe för då får man ju räkna med mer än dubbla inköpspriset MINST..

    Man blir ju less på att försöka planera ett fint bröllop med låg budget, känns som om det är OMÖJLIGT att hitta en trevligare lösning än en kvartersgård typ..
    Det beror ju lite på hur pass villiga ens gäster är att "hjälpa till" med betalning för sig själva. Vi kommer ha vår bröllopsmiddag/fest i en festvåning på hotell här, 3-rätters med kuvertavgift, tårta tar vi från ett bageri + betalbar (vilket alla gäster är okej med). Det blir vårt drömbröllop och vi spenderar själva kring 35 000kr allt som allt (kläder och sådant inräknat). Då bjuder vi på dryck till maten, brudskål, kaffe och tårta för 60 personer. Vi får ju visserligen inte vara där längre än till kl.02.00 heller, men det räcker, för alla gamlen har ändå lämnat festen innan och skulle vi mot all förmodan vilja fortsätta senare går det att dra efterfest hemma hos någon :P Vi tror att vi kommer vilja åka hem och sova då, man är ju uppe rätt tidigt den dagen och är hyffsat spänd och nervös ett bra tag, vilket ju tär på krafterna.

    Vill man dock bjuda på allt och har låg budget, så är det svårt att pussla ihop något. Nu lägger ju alla ribban för "fint" väldigt olika högt också. Endel tycker ett trädgårdsbröllop med buffé är det absolut finaste som finns och andra vill ha slottsmiddag med frack och 5-rätters :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • keliza­ah
    Äldre 6 Aug 12:04

    Du skrev det säkert tidigare, man vad tar ni i kuvertavgift? Var det något runt 300..? Jag skulle gärna kunna ta det men, känner inte att vi riktigt kan när flera av våra vänner och familjer måste resa väldigt långt också och vissa fortfarande dessutom pluggar.. Jag känner att vi måste lägga det max på vad vi tänker att de flesta skulle ha köpt present för och vissa par skulle nog ligga rnt 400 som mest tillsammans tror jag..
    Om vi skulle ha en högre kuvertavgift skulle vi säkert ha råd vi också, men ja..det är knepigt när det känns som att man vill ta så många saker i beaktande..
    Sambon är egentligen inte så sugen på kuvertavgift alls men han inser ju att vi måste ha någonslags summa ändå om vi ska ha ett bröllop.. Eller så skjuter vi bara på allt, vilket vi förmodligen ändå måste göra..

    Sitter precis i dagarna och får reda på om jag är gravid eller inte.. Det var inte planerat men däremot har vi bestämt oss för att fortsätta försöka nu om jag inte är det eftersom vi insett att vi ändå vill ha syskon relativt nära. Jag vill helst inte vara gravid när vi gifter oss men jag vill inte ha ett bröllop för nära efter en förlossning heller.. Man vill ju gärna kunna få en bröllopsnatt för sig själva utan amning och sånt och det går ju inte med en pytteliten bebis..

    Så just nu vet vi inte alls riktigt hur eller när vi ska gifta oss.. Svårt det där när man vill göra mycket samtidigt..;)

  • keliza­ah
    Äldre 6 Aug 12:08

    Äh, missade ditt inlägg i listan..nu såg jag att du skrivit det innan att ni har kuvertavgift på 350kr.. Skönt ändå att kunna ta en hög kuvertavgift som alla ändå är okej med.. Det är nog det som sambon främst är oroad över - att folk ska börja knorra..

  • Äldre 9 Aug 14:47

    Hallå!
    Lägger till mig i listan också

    Sivalinga: 2011.03.19 Stadskyrkan-Göstas loge
    chimille: 2011.05.28 Fabriken
    Loppansson: 2011.06.18 Backens kyrka Fabriken
    m och n: 2011.06.18 Stöcke Bygdegård
    J och J: 2011.07.09 Skellefteå. vigsel utomhus lokal ej bestämd
    Slania: 2011.07.16 Malå kyrka
    Evalottaw: 2011.07.23 Vännäs Kyrka
    snöt: 2011.07.30 Helena Elisabeth-Fabriken
    Ealin: 2011.07.30 Backens kyrka
    umebrud2011: 2011.08.06 Helena Elisabeth kyrka
    granström: 2011.08.20 Backens Kyrka
    cuddly: 2012.02.04 Helena Elisabeth - Sävargården
    Insanire: 2012.07.21 Tavelsjö kapell - ej bestämt
    lebendig: 2012.08.04 Ännu inte bestämt kyrka/festlokal troligtvis i Åmsele.

    Jag och min sambo har pratat om att hyra hela Tavelsjö lägergård över en helg och ha vigseln på lördag eftermiddag och ha festen där också.
    Det innebär att vi har sängplatser för alla 40 gäster som kommer från södra Sverige och dagen kan bli avslappnad med bad och lek och grillunch innan det är dags för vigseln.
    Problemet med Tavelsjö lägergård är att man inte kan boka gården förrän i januari 2012, och att församlingarnas verksamheter har förtur fram tills dess. I nuläget är gården ledig, men innan januari kan allt hända. Frågan är om man ska hoppas att det är ledigt även då eller hitta någon annan plats? Det känns lite sent att börjar boka nytt i januari om gården skulle vara bokad av verksamhet.

    Vi kommer ha ca 80 gäster och funderar också på kuvertavigift, denna heta fråga. Vi lutar mot en avgift på 300kr för att täcka maten...
    Vi är dock inte säkra på vilken cateringfirma vi ska anlita. I tråden läser jag positivia åsikter om Jösta, var det så att man kunde anlita honom även utanför Fabriken?
    Ni som har anlitat Jösta, vad betalade  ni och vad för slags mat blev det?

  • marime­kko86
    Äldre 9 Aug 19:17

    Man kan anlita Jösta utanför fabriken, han kan göra vadsomhelst. Superlyxig mat eller lite billigare mat. Har bara hört gott om honom förr och vi har pratat med honom och han är riktigt trevlig och kan som sagt fixa i princip vad som helst. Vår mat med förätt och buffé kommer kosta ca 250:- från Jösta. Med tårta blir det strax under 300:- för hela kuvertet men tårtan gör inte Jösta, den gör ett konditori här i umeå.

    Har hört annars att Biffens Mat är bra eller Annas Catering... finns som sagt rätt många, bara att söka

  • keliza­ah
    Äldre 14 Aug 21:15

    Hörni, jag funderar lite om man skulle ta och göra en ny tråd? En med brudar -11 och -12, men så att den uppdateras utan de som redan gift sig?
    Jag kan fixa en ny tråd, kopiera listan med de som fortfarande har sin stora dag framför sig så att säga, och så postar jag länken här sen..:)

  • keliza­ah
    Äldre 14 Aug 21:17

    Eller jag gör helt enkelt en ny tråd och så får de som fortfarande är aktiva här skriva in sig i en ny lista så uppdaterar jag sen..:)

  • keliza­ah
    Äldre 14 Aug 21:21
Svar på tråden Umebrudar 2011