passionsblomman skrev 2010-11-16 17:24:43 följande:
Åh,Kinesisk Riddarsporre, Pärlhyacinter, Förgätmigej, Gentiana, Hortensia, Agapanthus och Anemoner är fina blå blommor med olika karaktär....Jag tycker förövrigt att alla borde diskutera sina begravningar, så man vet hur den andre vill ha det. Det är ju inte som att man kan undvika att den kommer. Ganska symptomatiskt i vårt land numera är att man ofta hör folk säga OM jag dör, istället för NÄR jag dör, vilket ju är det enda vi vet med 100% säkerhet om våra liv.Bara för att dra iväg på ännu ett OT-spår....
Tack för tips på blå blommor! Det är gentiana som är hans släktblomma...
Nu har jag frågat om ”allvarliga blommor till begravning”, och det visade sig snarare att han tycker att det ska vara kransar och inga blommor alls.
Men om det ska vara blommor bör de vara vinröda eller mörkblåa...och i vilket fall som helst inte ha något att göra med bröllopsbuketten! Möjligen gula, vilket tydligen är tradition.
När jag började tala om Längtans blå blommar (och tänkte på bröllopet) associerade han till begravningen (och att man då ”längtar efter att få se varandra igen”, d v s i himlen - han är till skillnad från mig troende!).
Annars håller jag med om det där med begravningar... Faktum är att både jag och M2B hade gett upp hoppet om att träffa någon så till den milda grad att var och en av oss de senaste åren snarast hade gått över till att istället planera våra begravningsceremonier! Dock mer musik än blommor, åtminstone för min del. Sedan vi träffade varandra (vi har bara varit ihop i drygt tre månader) är vi dock mer fokuserade på bröllopet... 
Nu känns det som att jag och Passionsblomman kapar tråden lite - ursäkta, TS! Men, det handlar ju åtminstone om svenska traditioner...
Idag fick jag för övrigt veta att min kyrka har en brudkrona som jag får låna - misstänkte det, men var inte säker. Det ska jag ha! Liksom TS funderar jag på hur jag ska göra med slöja och släp... Svårt!