• LisaEleonor

Tradition med slöja?

Jag har suttit och funderat lite på om jag ska ha slöja eller inte när jag gifter mig. Vi har bestämt oss för att ha ett ganska traditionellt bröllop, ingen brudöverlämning och inget lånat eller blått. Därför skulle jag inte vilja ha slöja om det är en amerikansk tradition jag bara inte förstått att den inte är svensk.

Någon som vet hur det ligger till? Har folk slöja på sig när de gifter sig i Sverige eller är det bara något man ser på film? Jag har varit på bröllop två gånger och ingen av brudarna har haft slöja.

• Svar på tråden Tradition med slöja?
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-11-14 06:47:17 följande:
    Eler detta?   eller nej jag vet! ni har bestämt er för arr JAG är den enda korkade och ni ska självklart bara hoppa på MIG och ingen annan! eller är det så? något särskilt emot mig!?   Snälla låt mig också skriva och tycka och lägg er inte i!
    Detta är ett diskussionsforum, vilket ger samtliga utrymme att "lägga sig i", som du uttryckte det. Jag kan personliga tycka att det är onödigt att kalla någon kommentar korkad, men irrelevant har man ju rätt att tycka att den är.

Hur långt en tradition sträcker sig är naturligtvis individuellt, men man kan ju utgå ifrån att det åtminstone finns ett visst historiskt perspektiv på det. TS verkar ha fått svar på sin fråga, så då borde det ju inte finnas något problem, eller hur? :)

• Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-14 14:45:03 följande:
    Detta är ett diskussionsforum, vilket ger samtliga utrymme att "lägga sig i", som du uttryckte det. Jag kan personliga tycka att det är onödigt att kalla någon kommentar korkad, men irrelevant har man ju rätt att tycka att den är. Hur långt en tradition sträcker sig är naturligtvis individuellt, men man kan ju utgå ifrån att det åtminstone finns ett visst historiskt perspektiv på det. TS verkar ha fått svar på sin fråga, så då borde det ju inte finnas något problem, eller hur? :)
    nej.

grejen är att jag var riktigt intresserad av vad TS har för syn på tradition och hur långt bakåt den ska sträcka sig:)

Tycker det låter väldigt konstigt att säga svensk tradition som de flesta gör, jag med ibland. Då undrar man vad det egentligen betyder? Vi hade ju en annan tro före kristendomen och detta är svensk tradition vi pratar om.

inte kristen tradition. så därför skulle det vara intressant vad som menas med svensk tradition och hur långt bakåt den sträcker sig för alla. Alla har ju olika. för vissa är ju 10 år en tradition så det skulle vara spännande att höra synpunkter där :P

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-11-14 14:48:07 följande:
    nej. grejen är att jag var riktigt intresserad av vad TS har för syn på tradition och hur långt bakåt den ska sträcka sig:) Tycker det låter väldigt konstigt att säga svensk tradition som de flesta gör, jag med ibland. Då undrar man vad det egentligen betyder? Vi hade ju en annan tro före kristendomen och detta är svensk tradition vi pratar om. inte kristen tradition. så därför skulle det vara intressant vad som menas med svensk tradition och hur långt bakåt den sträcker sig för alla. Alla har ju olika. för vissa är ju 10 år en tradition så det skulle vara spännande att höra synpunkter där :P
    Okej. Jag tror inte riktigt att det var så folk uppfattade det och det var nog där det blev fel. Jag tolkade inte heller dina inlägg som en fråga om var gränsen för tradition gick utan mer som ett "gör som ni själva vill och strunta i traditionerna"-inlägg. Det blir ju så lätt feltolkningar i kommunikation via nätet. 
  • Emblas Mamma

ja det är mycket lätt att det blir det.

själv missar man att skriva vissa saker och många läser för fort. ;)

• Dejli

Min tolkning på svensk tradition är att det är något som varit kotym i under åtminstone 100-150 år (ofta längre ibland kortare beroende på vad det är) och det ska också vara något som fortfarande är i bruk.

Att bygga vikingaskepp och invadera byar i våra grannländer är t ex inte svensk tradition enligt mig, men var kanske svensk sed för vissa för 1000 år sedan (som ett dåligt exempel).

Däremot är midsommar en svensk tradition som vi haft under många hundra år och som har sitt ursprung i asatron och kanske innan dess också. Att hylla naturen och be om fruktsamhet är ju inte särskilt kristligt. Det är dock en urgammal tradition som fortfarande är i bruk.

Sedan att många av våra bröllopstraditioner är kristna undertoner tycker jag inte är särskilt konstigt eftersom kyrkvigsel var det enda sättet att gifta sig unde väldigt många år. Sedan är ju många av våra

• Dejli
    Emblas Mamma skrev 2010-11-14 06:47:17 följande:
    Eler detta?   eller nej jag vet! ni har bestämt er för arr JAG är den enda korkade och ni ska självklart bara hoppa på MIG och ingen annan! eller är det så? något särskilt emot mig!?   Snälla låt mig också skriva och tycka och lägg er inte i!
    Snälla Emblas mamma, jag tror inte någon har något emot dig personligen och jag ber om ursäkt för att jag kallade din kommentar (inte alls dig) för korkad. Det var dumt.

Men det är inte särskilt givande på ett diskussionsforum när folk inte diskuterar något, utan bara ger svar som "gör som du vill", "det är din dag, du bestämmer" när folk uttryckligen ber om ett svar på en konkret och rak fråga. Hade man velat göra exakt som man ville så hade man inte frågat.

Själv tycker jag historia är roligt, intressant och viktig för vårt lands identitet, och jag tycker det vore fruktansvärt tråkigt om folk bara struntar i saker och ting för att det passar dem. Min åsikt är att man ska veta varför man gör på ett visst vis, och sedan kan man ta ställning till om det är så man vill göra eller inte.

När jag själv gifter mig vill jag ha ett helt traditionellt svenskt bröllop med så många gamla seder och traditioner jag kan hitta, därför att det är viktigt för mig. Därför tycker jag det är tråkigt när folk verkar tycka att man är tråkig som "inte gör som man vill, det är din dag" utan vill följa gamla traditioner utan en massa nymodigheter.

• c4trin

Det e så svårt att veta vad som egentligen e svenska traditioner..

Själv e man uppväxt med att se Amerikanska bröllop på filmer och serier, helt ärligt har jag ingen aning om vad som e svensk tradition.

När jag tänker på bröllop tänker jag faktiskt på de där: något blått, något lånat, pappan följer till altaret osv. För svenska bröllop ser man inte lika mycket av, varken på filmer eller under sin uppväxt (olika för alla såklart)

Hoppas du kan bestämma dig, för de e ju fint vilket som! =)

• Sebastiána
    c4trin skrev 2010-11-14 21:03:58 följande:
    Det e så svårt att veta vad som egentligen e svenska traditioner.. Själv e man uppväxt med att se Amerikanska bröllop på filmer och serier, helt ärligt har jag ingen aning om vad som e svensk tradition. När jag tänker på bröllop tänker jag faktiskt på de där: något blått, något lånat, pappan följer till altaret osv. För svenska bröllop ser man inte lika mycket av, varken på filmer eller under sin uppväxt (olika för alla såklart)   Hoppas du kan bestämma dig, för de e ju fint vilket som! =)
    OT, men det är trist tycker jag att vi ser så lite svenska bröllop på film och TV att vi tror att de amerikanska sederna är svenska. På 70-talet pratade man mycket om kulturimperialism. Det får man väl säga att detta är. Nu är det väl inte målet med amerikansk film, att radera ut alla andra kulturer alltså, men om det vore det har de ju lyckats bra!
  • JBEC

Något jag tycker är intressant är hur traditionerna vävts samman och att vissa traditioner fått nya undertoner och meningar.
    Som exempel alla olika tecken på brudens oskuld.

Traditionerna präglas även av samhället vi lever i och idag är det ju inte lika vanligt att bruden är oskuld vid vigseln men vi har ändå fortsatt använda utsmyckningar som förr var tecken för oskuld.

Sammantaget: Våra traditioner ändras i takt med att vårt samhälle förändras.

Jag förstår att det är svårt att skapa ett bröllop med svenska traditioner, hoppas du känner att er dag kommer bli lyckad LisaEleonor!

• SnartFruSir

Att bära slöja är annars också en gammal judisk tradition. Där bär kvinnan slöja för att mannen inte skall gifta sig med henne enbart för hennes skönhets skull.

Svar på tråden Tradition med slöja?