• LisaEleonor

Tradition med slöja?

Jag har suttit och funderat lite på om jag ska ha slöja eller inte när jag gifter mig. Vi har bestämt oss för att ha ett ganska traditionellt bröllop, ingen brudöverlämning och inget lånat eller blått. Därför skulle jag inte vilja ha slöja om det är en amerikansk tradition jag bara inte förstått att den inte är svensk.

Någon som vet hur det ligger till? Har folk slöja på sig när de gifter sig i Sverige eller är det bara något man ser på film? Jag har varit på bröllop två gånger och ingen av brudarna har haft slöja.

• Svar på tråden Tradition med slöja?
  • Kattpoet

Men då finns det inga svenska tradtioner du kan använda alls, ska du ha ett vikinga bröllop med asatro?

• passionsblomman

förlovadflicka skrev 2010-11-12 21:20:05 följande:
    Har läst att det kommer från hm, antingen var det grekerna eller romarna och att det står för någon ande som skyddar en eller något sånt. Så jag vill verkligen inte ha det eftersom jag är ganska noga med ursprunget vid traditioner och annat. :)

Hm, det där blir lite av en annan fråga faktiskt.
    En tradition kan definitivt vara vensk utan att vara kristen-eftersom vårt land är starkt präglat i BÅDE vad som var folktron innna kristendomen kom hit, men givetvis också i århundraden av att vi sedan blev ett krsitet land.

Alltså går seder, bruk och traditioner väldigt mycket ihop och sammanflätas i ett mönster där nog egentligen inte så värst många vet vad som betytt vad från början. Men klart är att alla våra högtider firas med inslag av både kristna traditioner och symboler och dessutom fornnordiska sådana. Både Jesusbarnet och oknytt har sin del i vår historia och det är i historien vi hittar det vi kallar traditioner.

Så, saker och ting vi omger oss med vid allt från bröllop till jul och påsk har mängder av betydelser och historisk förankring. Det ska antagligen skyddas både mot huldror, djävlar och krigiska män, bringa lycka, fruktsamhet, rikedom, Guds välsignelse och så vidare.

Om du själv har strikta krav på religiöst ursprung för någon enskild religion, så måste du nog forska vidare ganska noga för att vara säker på att inte råka få med något som kan vara fel.
    Det kan dessutom bli svårt då alla världsreligionerna ju finns över stora delar av världen och hurdet exakt gjordes i begynnelsen, och vad som tillkommit i de olika länderna vartefter, knan bli marigt att reda ut.

Vad är det för religion du vill veta ritualerna kring?

• Emblas Mamma

Tycker man ska göra PRECIS som man vill,

vaddå traditioner? ;) allt kommer mer eller mindre någon annan stans ifrån, vi har olika seder i olika delar av sverige!

om några 100 år kanske det kommer vara tradition att gå in med sin pappa i kyrkan för ingen har hört talas om annat, det kommer kanske vara tradition med presenter vid bordet och såpbubblor istället för ris.

ALLT ändras och jag vet inte vad tradition är. är det verkligen tradition med myrten och krona? Tänk om det infördes på 1500-talet och egentligen kommer från något annat land!? Mycket kan vi inte kolla upp, och jag förstår inte varför man ska vara så sträng mot sig själv. okej, man vill ha det traditionellt, men vill du ha slöja så ska du ju ha det!

har med kollat lite, och vad jag vet så har man haft slöja under hela 1900-talet, räcker 100 år för dig? :)

• TheD

:D Har ni haft fullt upp? Gör som Du själv vill! Jag försöker bestämma samma sak men om jag ska ha slöja vilket jagtroligtvis kommer ha, måste jag komma fram tillhur jag ska ha håret och var slöjan skall fästas ;) Det ena leder till det andra men det är spännande "problem".

När Du väl fattar Dit beslut så kommer det vara rätt. Prova slöjor och känn om det känns bra eller dåligt.

Trevlig Helg!

• Kattpoet

JAg hoppas innerligt  att vi inte förlorar traditionen att bruden är jämnlik brudgummen och att hon inte är en ägodel att ge bort.

I England har brudöverlämmning börjar försvinna i vissa delar för en mer jämnställd syn på äktenskapet.

• LisaEleonor

Det går ju att disskutera hur gammal en tradition måste vara. Det jag vill undvika är att låna något från film och tro att det är så det brukar gå till i ett svenskt bröllop.

Det är klart alla får göra som de vill, jag vill inte ha ett hollywood-inspirerat bröllop utan ett HYFSAT traditionellt bröllop. Men slöjan är ju en tradition i min värld i alla fall :) Tack för alla svar.

• passionsblomman

LisaEleonor skrev 2010-11-13 14:37:05 följande:
    Det går ju att disskutera hur gammal en tradition måste vara. Det jag vill undvika är att låna något från film och tro att det är så det brukar gå till i ett svenskt bröllop. Det är klart alla får göra som de vill, jag vill inte ha ett hollywood-inspirerat bröllop utan ett HYFSAT traditionellt bröllop. Men slöjan är ju en tradition i min värld i alla fall :) Tack för alla svar.

Visst tusan är den en tradition.

• Emblas Mamma
    Kattpoet skrev 2010-11-13 10:48:22 följande:
    JAg hoppas innerligt  att vi inte förlorar traditionen att bruden är jämnlik brudgummen och att hon inte är en ägodel att ge bort. I England har brudöverlämmning börjar försvinna i vissa delar för en mer jämnställd syn på äktenskapet.
    Jag är jämlik med min man och tänker kanske lämnas bort.

Tycker det ser vackert ut och man får tolka det som man vill! Jag bryr mig inte ett strunt om vad andra tycker för jag gör det jag tycker är vackrast och bäst för mig.

och hoppas verkligen alla andra också följer sitt hjärta och inte lyssnar på elaka påhopp om en sån grej!

• sacki79
    LisaEleonor skrev 2010-11-13 14:37:05 följande:
    Det går ju att disskutera hur gammal en tradition måste vara. Det jag vill undvika är att låna något från film och tro att det är så det brukar gå till i ett svenskt bröllop. Det är klart alla får göra som de vill, jag vill inte ha ett hollywood-inspirerat bröllop utan ett HYFSAT traditionellt bröllop. Men slöjan är ju en tradition i min värld i alla fall :) Tack för alla svar.
    Jag tycker absolut att du skall ha slöja om du kämmer så som du skriver. Det är en fin tradition, vackert och samtidigt visar man respekt för kyrkan vilket jag tycker är viktigt (om man väljer att gifta sig i kyrkan).
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2010-11-13 07:20:40 följande:
    Tycker man ska göra PRECIS som man vill

Ja, och i det här fallet så VILL bruden följa de svenska traditionerna för att det är viktigt för henne. Då är väl det där en ganska korkad kommentar tycker jag.

Svar på tråden Tradition med slöja?