• LisaEleonor

Tradition med slöja?

Jag har suttit och funderat lite på om jag ska ha slöja eller inte när jag gifter mig. Vi har bestämt oss för att ha ett ganska traditionellt bröllop, ingen brudöverlämning och inget lånat eller blått. Därför skulle jag inte vilja ha slöja om det är en amerikansk tradition jag bara inte förstått att den inte är svensk.

Någon som vet hur det ligger till? Har folk slöja på sig när de gifter sig i Sverige eller är det bara något man ser på film? Jag har varit på bröllop två gånger och ingen av brudarna har haft slöja.

• Svar på tråden Tradition med slöja?
  • mattiasFästmö

jag hade slöja när jag gifte mig iallafall jag tycker att du ska gå på hur du känner och strunta i om det är en svensk eller utländsk tradition.

• Niini

Googlade "bröllpp 1900" och typ alla bilder visade brudar med slöja :) Kanske du ska ha svart klänning då också? För den vita klänningen är ju ett rätt nytt påfund ()

• Jag han

vet inte om det är en svensk tradition eller inte men slöjan symboliserar kvinnans oskuld :)

• LisaEleonor

Ja, traditionellt är ju ett relativt begrepp. Den vita klänningen var ju lite av en lyxartikel. Men eftersom betydelsen i färger har förändrats har jag vitt :)

• dreams come true

De flesta traditioner skulle jag tro härstammar från andra länder än sverige. Det är ju så vi utvecklas! Sedan finns det ju mer eller mindre nya traditioner. Vartifrån traditionen med slöja kommer vet jag inte, men jag kan tänka att den ändock är så pass gammal i Sverige att det kanske inte spelar någon roll?

• Kattpoet

Slöja har vi haft länge länge här i Sverige, ända sen medeltid.

Jag blir glad när jag ser någon som vill värna om svenska tradtioner och inte hollywood tjafset.

Jag hoppas du har dillfrön i din sko så trollen inte tar dig och din man en silverpeng i sockan.

Skönt att se brud som är stolt över att vara jämnställd sin man. *ryggdunk*

• passionsblomman

Slöja hör till gamla svenska traditioner liksom brudkrona.
    Kom ihåg att Sverige är ett avlångt land med stora avstånd och där traditionerna faktiskt sett lite olika ut på olika håll och seder och bruk har givetvis också förändrats uder tidens gång.

På vissa håll gifte man sig i sockendräkt/folkdräkt och då hade bruden på somliga håll BÅDE krona och krans (minns ni sången "vi ska ställa till en roliger dans, vi ska binda både krona och krans...?)

Brudkrona fanns/finns ofta i socknens kyrka och lånades ut till brudar -som var oskulder-annars vägrades man låna den.

Jag har också hört att man för länge sedan skylde bruden och någon eller några tärnor med slöja under brudloppet, alltså under vägen från brudens hem till kyrkan, då brudrov var vanligt. Det är också därför som bruden ska stå på brudgummens högra sida, då svärdet satt på den vänstra och hon inte skulle råka skadas ifall han var tvungen att dra det på kyrktrappan...Mässan firades inne i kyrkan efter vigseln som alltså gick av stapeln utanför kyrkan. I vapenhuset lade man då alla ifrån sig sina vapen.
    Alltså har slöjan kanske en mindre oskuldssymbolik än vi tror och den vita klänningen har det inte alls, trots vad många säger.

Både folkdräkt och svart klänning var vanligt innan modet kom med den vita klänningen. det är inte unikt för Sverige med vit klänning, men det har samtidigt fått så starkt genomslag och blev snabbt så populärt att man knappast kan säga att det inte hör till traditionerna, även om det inte är ursprungligt.

Murgröna är för övrigt en symbol för evighet och Myrten är en växt som också har stark symbolik. Myretenkrona eller myrtenkrans fick bara bäras av en oskuld. Skrocket sa att gjorde bruden det ändå skulle hon falla död ner...

Marskalkernas prydnad var inte ett coursage förr, utan en marskalkkrans i myrten.
    Tärnornas buketter skulle vara likadana och överlämnas av marskalkerna.

Brudbukettens betydelse var en kärlekssymbol och en överraskningsgåva från brudgummen till bruden, hemlig och överlämnad först vid kyrkan.

• förlovadflicka

Har läst att det kommer från hm, antingen var det grekerna eller romarna och att det står för någon ande som skyddar en eller något sånt. Så jag vill verkligen inte ha det eftersom jag är ganska noga med ursprunget vid traditioner och annat. :)

• Kattpoet

Förlovadflicka,  vi har använt slöjor här så länge att det är en svensk tradtion, man måste dra en gräns någonstans.  Sverige fanns inte under romarriket.

Vad de som är här som vurmar för svenska seder menar inte är svenska seder är de som dykt upp den senaste 20 år pga  Hollywood.

Så nu är det upp till dig att dra en gräns på vad du vill se som svenska seder...  10 år bak i tiden, 100 år,  500 år  eller 1000 år?

• förlovadflicka

Kattpoet skrev 2010-11-12 21:38:52 följande:
    Förlovadflicka,  vi har använt slöjor här så länge att det är en svensk tradtion, man måste dra en gräns någonstans.  Sverige fanns inte under romarriket. Vad de som är här som vurmar för svenska seder menar inte är svenska seder är de som dykt upp den senaste 20 år pga  Hollywood. Så nu är det upp till dig att dra en gräns på vad du vill se som svenska seder...  10 år bak i tiden, 100 år,  500 år  eller 1000 år?

av religiösa skäl: Så många 1000 år som krävs och det är bara att respektera. Jag sa bara vad jag läst och vad jag tycker, så off topic tycker jag inte att det var :)

Svar på tråden Tradition med slöja?