• Jag han

var sova på bröllopsnatten? Hemma el inte??

Hur hade ni gjort?
    Vi bor ca 500 meter från vår festlokal. Närmsta hotell ligger ca 1,5 mil därifrån. Vi kommer antagligen få sviten billigt, runt 500, taxi på ca 300 dit.

Vi är lite veliga om det är värt det. Om man istället ska bädda lite fint, köpa lite lyxig frukost med champagne, jordgubbar och gott bröd och ha natten och morgonen hemma, eller om man ska sova borta iaf för att få den där lite lyxiga känslan.

Hur hade ni gjort? Vi är lite veliga :)

• Svar på tråden var sova på bröllopsnatten? Hemma el inte??
  • Emblas Mamma
    Mörk Ängel skrev 2010-10-24 10:58:02 följande:
    Oj mitt inlägg blev fel. Råkade radera det första. Jag tycker ni ska unna er bröllopsnatten på sviten. Det är ändå er enda bröllopsnatt och hur ofta unnar man sig en svit?
    Beror ju på om man har råd.

Själv vill jag inte köra 10 mil för närmsta svit, dels för att vi inte hade varit där förrän på morgonen efter bröllopet och då inte kunnat njuta. vi hade varit jättestyrda av tider och annat och kännt jättestress och press.

Dessutm kommer vi nog få en underbar resa nästan på andra sidan jordklotet där vi kommer unna oss all lyx - det är inte heller något man gör för ofta, i vårt fall aldrig annars. Känns mycket bättre att lägga pengarna där ;)

Gör som ni känner TS! Det kan vara mycket mysigare hemma för den delen om man planerar något riktigt romantiskt som många skriver ovan! Fixa det mysigt vet jag! :)

• S2011

I ert fall skulle jag nog gått på tanken med natten hemma och kanske fira följande helg på nåt fint ställe?

vi kommer att ta in på hotell under bröllopsnatten, men vi har vår middag och fest på just det hotellet, så det blir liksom rätt enkelt att ta sig dit :)
    i annat fall hade vi nog varit hemma och sen firat på spa eller liknande.

• Avellana

Tycker det låter mysigt vilket som, bara man fixar lite hemma först sen finns ju en risk lite beroende på vad för kompisar/släkt man har. En del har ju tradition att "jävlas lite" med brudparet. Typ strö knäcke i sängen, ställe runt grejer i trädgården, hissa upp nåt på taket etc.....

• Emblas Mamma
    Avellana skrev 2010-10-24 15:54:43 följande:
    Tycker det låter mysigt vilket som, bara man fixar lite hemma först sen finns ju en risk lite beroende på vad för kompisar/släkt man har. En del har ju tradition att "jävlas lite" med brudparet. Typ strö knäcke i sängen, ställe runt grejer i trädgården, hissa upp nåt på taket etc.....
    ja. så är det ju tyvärr:)

Men på bröllopet jag var på i somras så hade dom bara varit snälla och ställt in champanje och jordgubbar! Så skönt:)

Förstår inte riktigt det här att man kan vara så taskig och strö knäcke i sängen och liknande. har man bäddat fint och gjort mysigt innan så tycker jag folk ska respektera detta .

tycker faktiskt det är riktigt ohövligt att gå in i någons hus och stöka som man vill.

jag hade nog blivit jättearg om det låg smulor i sängen och så. Det skulle få mig att tappa humöret och somna på soffan. Förstörd bröllopsnatt - ja.

hoppas verkligen folk inser att vara uppfostrade i mitt hus! :) :)

• pyrro

Vi hade precis som ni längre till otellet än hem (ca 1 km), vi valde att  sova hemma och min man hade fixat champagne, blommor och annat mys.....dock kom vi he m kl 04 så vi skippade champagnen och gick direkt på sängkammaraktiviteterna. På morgonen ordnade han med en fantastisk frukost på sängen och vi bytte våra morgongåvor. Jag tyckte det var helt perfekt och är glad att vi inte la flera 1000 på EN natt i vår egen stad. För oss som har små barn blev det ju speciellt bara genom att dom inte var med:)

• Jag han

Åh vad kul med alla svar! :) Blir mer o mer sugen på hemmanatt med extra allt.. Som ni säger, ljus, nybäddat, champagne (om inte när man kommer hem så till frukost kanske ;)), och som några sa, så när man har barn, så känns det rätt lyxigt ändå att bara vara hemma utan dom emellan sig :)

• Pupa

Jag skulle absolut ha sovit hemma! Kanske ni kan be någon/några vänner (som ni litar på) att göra iordning hemmet åt er. Se till att ha det städat och fint och ge dem en budget för nya lakan, ljus, blommor och liknande så får de göra iordning åt er och ni vet inte precis vad som väntar er när ni kommer hem.

• Pupa

Glömde tillägga att om man har ekonomin för det kan man ju slå till och boka hotell för nästa natt istället

• Fårävvör

Vi bor också nära vår festlokal (1 km) och kom fram till häromdan att det vore rätt skönt att sova hemma på bröllopsnatten. Inte bara för att det är onödigt att betala för att sova när det är så nära hem, utan också för att slippa stressen med att packa en väska och se till att ha den med sig... Inte behöva komma ihåg att packa ner de toalettartiklar, kläder och mediciner man behöver utan veta att allt finns hemma!

så vi lutar nog att sova hemma, men som andra skrev, göra nåt speciellt med frukosten!

• Jag han

Vilket bra tips att be någon annan fixa till med bäddning och köpa lite frukost. :) Tack!

• 4Juni2011

Vi har också långt till närmsta bra hotell och vi vill va med på festen så länge som möjligt..
    Vi ska låna min farmor och farfars gamla sommarstuga som ligger helt underbart vid vattnet ( var där väldigt mycket som ltie så känns väldigt speciellt) sen ska ett par kompisar mysa till det och göra det romantiskt med fina lakan, nåt gott etc... Så vi kommer inte veta hur det ser ut där förrän vi kommer dit för att fira bröllopsnatten, men litar helt på att mina kompisar fixar det fint..
    Sen på morgonen kommer våra föräldrar komma dit med en rejäl frukost har de lovat oss, för oss var det mest frukost som lockade oss att bo på hotell, men då fixar våra föräldrar det istället så det tror jag kan bli mysigt...

Så det e ju ett tips att be någon annan göra det romantiskt åt er..

Eftersom vi inte ska på bröllopsresa förrän ca 4-5 månader efter vigsel ska vi bo i stugan veckan efter bröllopet också, för attt bara slappa och njuta av varandra ;) Plus att då e det ju romantiskt fixat där...

• Jag han

4Junibrud2011 Vad mysigt! Det känns ju lite mer spännande om någon annan varit där och gjort i ordning lite fint än om man själv varit där och grejat.

• 4Juni2011

Jag han skrev 2010-10-25 08:09:14 följande:
    4Junibrud2011 Vad mysigt! Det känns ju lite mer spännande om någon annan varit där och gjort i ordning lite fint än om man själv varit där och grejat.

Jo vi tycker oxå det plus att en kompis frågade om hon fick göra det..

• Maxiander

Vi åkte direkt till Arlanda och sov där för att dagen efter ta flyget till vår mini-moon destenation. Det var det absolut bästa tänknbara!!! Hade hört från olika håll att bröllopsnatten ofta inte blir så romantisk men hållet INTE med. Den blir nog vad man gör den till! Jag rekomenderar verkligen att sova borta, man förlänger bröllopskänslan så himla mycket mera!!! Jag hade en smink och hårtjej som kom hem till mig och fixade mig, tärnorna var också hos mig och vi åt tillsammans och så innan bröllopet. Även om det "städades" så var det rörogt. Hade inte velat komma hem senare på kvällen. Lyxa på hotell och börja dagen med skumpafrukost, bubbelbad och öppna morgongåva är en härlig fortsättning på en underbar dag!!!!

www.maxiander.se

• shakynose

Jag har läst i min farfars dagbok att de sov i en hölada uppe i skogen ovanför byn på sin bröllopsnatt. Gick dit och kollade och på insidan av dörren står fortfarande deras namn och bröllopsdatumet skrivet med en kolbit. Superromantiskt tycker jag!

Nu har inte alla en lada i skogen, men ibland kan det absolut enkaste vara det mest romantiska. Jag skulle nog inte vilja sova hemma, men det behöver inte alls vara fina lyxhotellet mitt i stan, utan det räcker med att det är något lite speciellt. En friggebod vid havet kanske går att hyra för en natt t.ex?

• 4Juni2011

shakynose skrev 2010-10-25 09:58:39 följande:
    Jag har läst i min farfars dagbok att de sov i en hölada uppe i skogen ovanför byn på sin bröllopsnatt. Gick dit och kollade och på insidan av dörren står fortfarande deras namn och bröllopsdatumet skrivet med en kolbit. Superromantiskt tycker jag! Nu har inte alla en lada i skogen, men ibland kan det absolut enkaste vara det mest romantiska. Jag skulle nog inte vilja sova hemma, men det behöver inte alls vara fina lyxhotellet mitt i stan, utan det räcker med att det är något lite speciellt. En friggebod vid havet kanske går att hyra för en natt t.ex?

Gud vad gulligt!

Min blivande mans kusin sov i ett vindskydd med en eld framför på deras bröllopsnatt, passade dem perfekt då de bägge är riktiga friluftsmänniskor...

• Frilledille

Vi kommer välja att inte sova i någon svit på bröllopsnatten. Sammanlagt är man ju där några timmar och under dessa timmar kommer man att sova. Vi kommer antagligen bo på hotell men bara i "vanligt" rum. Vi satsar på att bo i sviten natten efter i stället så man hinner njuta av bubbelkar/bastu osv.

• c4trin

Vi kommer att, trots att vi bor ca 300 meter från lokalen, att åka in till Helsingborg och bo där på hotell. Tanken med det e väl lite att vi ska ha en "speciell" mysig natt.

Hemma är det lätt att man kommer tillbaka till vardagen redan på morgonen efter är jag "rädd" för.

Men klart, hemma med lite mysiga ljus och sånt e absolut inte fel heller!

• Ocean Bride

Såg att ngn annan gett dig tips på att låta ngn annan göra iordning! Det är en bra ide.

När ett kompispar till oss gifte sig skulle de sova hemma. De visste ingenting av vad som väntade när de kom hem. Jag skulle köra hem dem från festlokalen så jag visste att de skulle ringa en stund innan de skulle bli hämtade..
    Åkte hem till dem innan, tände levande ljus på utsidan,  fyllde badkaret med lite vatten + rosenblad och levande ljus. Champange + lite lyxig nattmat i kylskåpet, rosenblad utspritt över sovrummet och sängen.. Gissa om de blev förvånade när vi körde upp på uppfarten!! =)
    De var supernöjda! Nu visste ju inte de om detta, men jag tror att det är väl så mysigt om man låter någon annan göra iordning för er, då blir det ju en liten överraskning med vad som väntar ändå...
    Lycka till!!

Svar på tråden var sova på bröllopsnatten? Hemma el inte??