• zunzilk

nya vikt tråden

hej på er!
    tänkte starta en liten pepp tråd för alla oss som har några kilo upp eller ner till vår ideal vikt. Vi gifter oss på nyårsafton och då hade jag gärna vägt kring 78 kg så det får bli mitt delmål.
    vi kan väl följas åt och köra vägning och mätning 1 g/veckan.
    Jag styrketränar 3 ggr i veckan, kondition 2 ggr i veckan och yoga 1 g/veckan.
    Försöker äta nyttigt, dvs inte så mkt (främst) snabba kolhydrater. Just nu kör jag skräpfri månad. Vanligtvis har jagen ätar dag i veckan då jag vilar från träning och softar med familjen.
    Jag väger mig på måndagar.
    Startvikt:

18/10 85,5 kg midjemått: 87 cm

• Svar på tråden nya vikt tråden
  • mmaddee

jag väger ca 55 och vill gå ner 5 kg till bröllopet på midsommar

• zunzilk

BMI säger inte så mkt då jag styrketränar rätt mkt och förr om åren då jag var ruskigt vältränad var jag enligt BMI fet, vilket jag inte var.. :)
    Har räknat ut mitt BMI tidigare och enligt det är jag ... just det fet. Stämmer kanske bättre nu än förr men....
    Jag har istället tagit foton på mig och sett var fettet lagt sig och det gör mig mer peppad att fortsätta och att jag dessutom minskade 5 cm runt midjan förra veckan är ju desto mer pepp! ;)

• Blivande frun N

Som Zunzilk säger är BMI inget kanonmått. Funkar bra om man räknar på populationsnivå, inte på individnivå, och kanske om man riskerar att bli underviktig (dumt ord för övrigt - alla är ju jätteviktiga)

En våg och ett måttband för midjan är nog det bästa och enklaste.

Att par kg vore trevligt att tappa till bröllopet, men jag lägger nog inte ner så mycket energi på det förens ivår - tränar inför långlopp i vår och brukar tappa några kg under våren då. Men eftersom jag är utbildad hälsocoach kan jag försöka bidra med lite tips och tankar.

• ClaraH

Vill gå ner 2-3 kg, och jag vill göra det innan jag ska börja sy klänningen. Nu har jag börjat cykla på min motionscykel i alla fall. Jag har ett diskbråck så jag får inte styrketräna just nu. Jag ska fråga efter ett program men måste då anlita en pt säger min kiropraktor.

Mitt stora problem är godis, men det har varit lite mindre sug den sista veckan. Ska det vara så omöjligt att gå ner 3 kg?!!

• Junibrud2011

Har gått ner 4 kilo på 2 månader genom att jag dragit ner på snabba kolhydrater, kvällsmackorna och godis/kakor, har också börjat styrketräna/jogga 3-4 ggr i veckan. Enligt måttbandet har jag tappat 2 cm var på lår/rumpa/midja.

Väger idag 61 kg och är 168 cm.

• Biscuit

perfektionista skrev 2010-10-22 18:47:34 följande:
    Man kan hjälpa viktminskningen på traven genom att motionera, men det viktigaste är vad man stoppar i sig. Det är det som ger snabbt resultat på vågen.Man kan räkna ut sin egen förbränning, och sedan anpassa sinkost efter det.Läs mer här:www.perfektionista.se/Kroppsvard/Viktkontroll...

Hjälp, förespråkar du bantning före träning?

Blir alldeles less på alla dessa förespråkare för BMI. Vet du att i stort sätt alla vältränade människor är feta enligt BMI.

Bantning stärker ju heller inte hjärta, leder och muskler utan är ofta ganska påfrestande för dessa. Vilket kanske är lite viktigare i långa loppet. 

Du har helt rätt i att man ska stoppa i sig mindre näring än vad man förbränner om man vill gå ner i vikt. Men tränng ökar ju förbränningen så hur kan det vara bättre att banta än att träna.

Svar på tråden nya vikt tråden