• Bröllopstokiig

Svart brudklänning?

Vad tycker ni på torget om att ha en svart brudklänning istället för en traditionell vit...Jag har nämligen hittat min drömklänning och den går i svart med broderier i rött.
    Skulle ni kunna ha en svart klänning?

• Svar på tråden Svart brudklänning?
  • Bröllopstokiig

Jag tycker personligen inte det är snyggt med svart brudklänning, möjligtvis svarta "vanliga" kläder om man väljer en annan stil på sitt bröllop. Men om du vill ha det så skall du ju ha det!

Ang vitt till icke oskulder så tycker jag att det stör lite med gravida brudar eller brudar som redan har barn som har kritvit klänning (men det har ju inte många nu för tiden, de flesta är ju champagne eller liknande) och framför allt slöja. Men det är ju också bara min egen åsikt. Det är de som gifter sig som skall känna att det är rätt, inte alla andra.

/Jennie, med champagnefärgad klänning och utan slöja

• Bröllopstokiig

Kanon snygg klänning poe!!!

• Bröllopstokiig

Nu förstår jag ingenting. VARFÖR skulle man inte kunna ha helvitt om man inte är oskuld och har fött barn? Jag trodde att Anna skämtade i sitt inlägg men det gjorde hon kanske inte? Vill gärna veta bakgrunden till detta, och hur mannen i så fall med sin klädsel ska markera att bruden inte är den första för honom.

• Bröllopstokiig

Japp, Anna skojade. Förr (märk väl att jag säger förr) så fick inte bruden bära vitt eller låna kyrkans krona när hon gifte sig om hon inte var oskuld. Männen hade inga regler alls. Nu när kyrkan inte har några åsikter om detta längre (enskilda präster kan ju fortfarande ha det förstås) så tycker jag inte att det spelar någon roll alls. Alla brudar är vackra i vitt (om de vill ha det) eller i vilken färg som helst för den delen.

• Bröllopstokiig

Tack. Då förstår jag :)

• Bröllopstokiig

Om bruden födde barn kortare än 9 månader efter vigseln så kunde maken(!) få böta om de använt kyrkans krona.

• Bröllopstokiig

Haha, det var ju åtminstone rättvist att MAKEN fick böta, han var ju förhoppningsvis medverkande till "synden"!! Annars var det ju alltid kvinnan som fick stå för sånt (inte bära vit klänning, inte ha slöja, inte bära krona - varför har det aldrig funnits liknande manliga regler??).

• Bröllopstokiig

Alla de där mossiga gamla reglerna har sin grund i det patriarkaliska samhället (jo ni nu ska jag bli riktigt rödstrumpig ). Det var viktigt att jordegendomar m m fördes vidare i släkten, släkten var det enda sociala skyddsnätet som fanns. Därför sattes stor vikt vid att kvinnan var oskuld så hon ve och fasa inte förde med sig en gökunge in i boet! Om mannen sådde vildhavre spelade ingen roll eftersom endast barn inom äktenskapet hade arvsrätt.

Idag borde väl det där ha noll betydelse. Hur många av oss har jordegendomar att föra vidare?

Det där med vitt kan man ju tolka så här: att bruden börjar om på nytt och markerar det med att bära vitt, ett nytt oskrivet blad som påbörjas! Själv tycker jag brudar med en gravid mage i en vacker vit brudklänning är jättefint, tala om att fira livet!

• Bröllopstokiig

Bra sagt Charlotte!

• Bröllopstokiig

Varför man inte skulle kunna ha vitt?? Det finns det vl ingen som säger att man inte KAN?! Men man kan ju personligen tycka att det är mer eller mindre passande. Åsikter han man väl rätt att ha?

/Jennie, som förknippar kritvit klänning och slöja med oskuld

• Bröllopstokiig

Ledsen att jag inte instämmer, men jag tycker det ser (ursäkta) hemskt ut med svart klänning. Samma gäller övriga färger och olika kläder. Gifter man sig i kyrkan tycker jag att man skall ha en vit (möjligtvis ljusrosa/-beige/-aprikos) klänning! Inte byxor eller mörka färger eller nåt sånt.

• Bröllopstokiig

Själv tycker jag att klänningen som "poe" bar är urläcker!

• Bröllopstokiig

Hej Poe!!

Gud vilken ursnygg klänning! Jag instämmer helt med Elja. Det måste varit en dramatiskt syn som mötte gästerna.

Men jag undrar, vad var det som kostade så mycket (250.000 om gästerna själva betalade kuvertavgift?

Kram Elin

• Bröllopstokiig

Ullis, jag tror att jag vet vilken klänning du letar efter, en Nixa. Jag har förmånen att bo i Jönköping där Nixa håller till och har träffat två omåttligt stolta killar, som har Nixa tillsammans, och de visade mej en bild på en svart klänning i en tidning. Dom var ganska nöjda och jag med, eftersom jag har den i vitt. Den är stilig värre!

• Bröllopstokiig

Hej ullis.
    Detvar mycket om svart Brudklänning. Har sytt en röd, sydde den till mässan i Febr. 2001. Den blev så omtyckt, att sollentunamässan bad att få fotto på den. Nu har den precis varit på Syfestivalens afficher i Stockholm. Vill man titta närmare på den. Besök Simbra Siden upplansgatan 23 eller kolla på www.simbrasiden.se Tror att den fins kvar på aktueltsidan. PS Härligt med brudar i färg. Det är underbart att sy dessa ljuvliga vita och ivorybrudklänningar, men lite specielt för den som syr, när var 10e klänning är i färg. Lycka till alla brudflickor.

• Bröllopstokiig

Hej!

Jag tycker att man skall välja den färg som man känner för, egoism har man rätt till på sin egen dag :) Dessutom alla ni som tycker att vitt är oskuldens färg....oskuldhetssymbolen har inte varit den vita klänningen utan faktiskt slöjan :)

Susanna

Svar på tråden Svart brudklänning?