• Bröllopstokiig

Svart brudklänning?

Vad tycker ni på torget om att ha en svart brudklänning istället för en traditionell vit...Jag har nämligen hittat min drömklänning och den går i svart med broderier i rött.
    Skulle ni kunna ha en svart klänning?

• Svar på tråden Svart brudklänning?
  • Bröllopstokiig

Jag inte bara skulle kunna - jag _hade_ svart på min bröllopsdag. (Och inte ens en klänning, utan kavaj+byxor och en glittrig röd top).

Att bära klänning, och dessutom en vit sådan, är så långt ifrån "jag" man kan komma. Jag känner mig hemsk i vitt, det är en färg jag verkligen tycker illa om på mig. De enda gånger jag burit vitt är när det ingått i arbetskläder och jag inte haft något val. Så för mig var vit klänning totalt uteslutet.
    Vore jag klänningstypen, så skulle jag välja en lila eller grön i 20-talsmodell! Var faktiskt lite inne på det ett tag, och då skulle jag ha fjäder i håret och allt... Men till slut kändes det som ett onödigt experiment på en så viktig dag. Jag ville ju vara uppklädd - inte utklädd!

Man kan gifta sig i precis vilken färg man vill. Allt annat anser jag är löjligt att tycka. Det är ju inte klokt hur alla "måsten" förändras på kort tid. Vi påstår att vi är så flexibla och fördomsfria, i nästa sekund förfasar vi oss över att någon gifter sig i svart, eller önskar att begravningsgäster ska klä sig ljust.
    Vi har långt, långt kvar...

• Bröllopstokiig

Poe, vilken läcker klänning. Klart man kan gifta sig i svart, se bara på alla brudar för ca 100 år sedan. Det var bara överklasskvinnor som gifte sig i vitt då.

• Bröllopstokiig

Jag tycker inte det är snyggt med en svart brudklänning!!! Den enda gången jag tycker det passar är om man som tema har medeltidsbröllop (eller vilken tid det nu var då man hade svart) och att allt då går i stil med klänningen. Men annars, nej fy sjutton. Jag är ledsen alla svartklädda, men det är min åsikt.

• Bröllopstokiig

Det är först efter sekelskiftet 18-1900 som vit klänning blev vanligt i Sverige. Man hade inte råd att köpa många kläder så man köpte sin finklänning (svart), gifte sig i den och hade den sedan resten av livet. På medeltiden hade man nog mer färggrannt...

• Bröllopstokiig

Jag tycker personligen att en brudklänning ska gå i vitt. Ska man ha en svart ska man vara väldigt färgstark och till oss nordbor passar det inte lika bra som om man är av sydländskt ursprung. Men som sagt - är man mörk och färgstark är det OK.

• Bröllopstokiig

Eva N, precis som Jenny skriver så var det under 1800-talet som de vita brudklänningarna började användas, i de besuttna klasserna. Svarta brudklänningar användes fram till 1920-talet ungefär. På medeltiden hade man mer troligt blåa eller röda klänningar på brudar.

• Bröllopstokiig

Ja vad bra att ni är två som påpekar att jag skrev fel tidsepok.
    Faktum är att jag tänkte rätt och skrev fel..

• Bröllopstokiig

Tänka fritt är stort, att tänka rätt är större.

• Bröllopstokiig

Jag rös då jag såg den svarta bröllopsklänningen. Men observera, det är min personliga åskit.
    Jag skulle aldrig vilja ha en svart klänning och tycker att det är lite konstigt att ha det, MEN det är min åsikt.

Svar på tråden Svart brudklänning?