• chris77

Buffé på bröllop?

Vi funderar på att ha buffé på vårt bröllop, mest för att det inte ska kännas så "strikt" på middagen och för att alla ska få äta precis hur mycket dom vill. Är det någon som har erfarenhet av buffé på bröllop? Jag är rädd att det ska bli rörigt. Jag är jättetacksam för era svar och tips! Tack!

• Svar på tråden Buffé på bröllop?
  • EhjärtarF

v ska oxå buffé, italiensk. Ca 90 pers o när jag läser  vad ni svarar börjar det sänka sig ett lugn över mig. har aldrig varit på ngt bröllop med buffé innan o var, precis som trådstartaren funderasom om hur rörisgt det skulle bli  ... men nu tror jag verklkugen på det här.

Vi hade nog oxå tänkt oss typ snittar till champangeskålen. får väl bli lite italien insperande då =)
    dessert ingår i buffén o så bröllopstårta senare.

• Jag han

Har inte läst igenom alla svar, men kommer alla ha dessert?
    Verkar det konstigt om vi bara har buffè, och sedan bröllopstårta?
    Kommer sen ha ett godis och snacks bord under kvällen/natten.
    Eller förväntar sig alla "riktigt" dessert + tårta?

• stjärna18
    Jag han skrev 2011-01-09 09:24:33 följande:
    Vi ska "bara" ha bröllopstårta. Har aldrig förstått det här med att både ha dessert och tårta. Är ju helt onödigt. Speciellt om man ska ha lite snacks också med godis, chips m.m. Folk kan ju inte äta hur mkt som helst =)
  • Klantus
    Jag han skrev 2011-01-09 09:24:33 följande:
    Vi ska absolut inte ha efterrätt heller! Tårtan duger mer än väl.. Å skulle du själv vilja äta så mkt..? Nä.. Gör som du vill å strunta i vad andra har :)
  • Jag han

Vad skönt. Tack för era svar: Klantus och stjärna18
    Då gör vi som vi planerat då :)

• Zarah81
    moonlightgirl skrev 2011-01-06 19:54:57 följande:
    Får jag fråga vad det är för mingelmat ni ska ha då??

Vi ska också ha buffe och det blir som en exotisk planka med tre olika sorters kallskuret kött, sallad, massa olika frukter,mjuktbröd o smör och potatisgratäng till. Därifrån vi ska ta maten ifrån ingår det även ost och kex till men det tänkte vi att vi tar fram lite senare på kvällen.

Vi har velat fram och tillbaka om vi ska ha förrätt eller inte men det lutar åt inte. Vi vill däremot ha pannacotta som efterrätt och sedan ha några olika sorters tårta då vi vet att vi har så många olika allergier bland våra gäster.
    Vi har inte bestämt oss än riktigt. Vi ska gifta oss i juli och vår kock ska komma med lite olika förslag som vi ska provsmaka sen i vår. Men det kan vara tex tunnbröd fyllda med hjortkött och mögelost eller nån minipaj med nån god fyllning. Vi ska inte göra maten själva utan ha anlitat en cateringfirma.

Vi tänkte ha 3 olika sorters rätter, viltkött, fisk och fågel och det blir väl nån slags potatissallad till det och bröd.

Vi ska inte ha någon efterrätt utan bara tårta. Känns som det blir lite kaka på kaka med etferrätt oxå.

Sen till nattmat så kommer vi nog ha olika frukter, ostar och kex.
  • LSJS

Vi ska också ha buffé för ca 90 personer. Skönt att höra av andra att det funkar att ha buffé för så många gäster! vI tänkte ha två bord då vi har ett anslutande rum till festlokalen som gästerna kan nå från två ingångar så då behöver det inte bli en massa krockar! Vi ska inte ha förrätt eller dessert utan det blir tårtan som dessert för att spara tid till festen som vi tycker är det väsentliga förutom att vi förstås har gift oss! Tycker det är så tråkigt med dessa långdragna tre rätters middagar som aldrig tar slut... vi vill ju dansa och ha skojigt med våra vänner! Sen får vi ta fram rester under senare delen av kvällen/natten, för av erfarenhet från det stället vi ska beställa mat ifrån blir det en massa över!!! Vi ska nog också ha snacks och godisbord senare under kvällen!!

20110528
  • ClaraH

Vi kommer att ha förrätt och sedan varmrättsbuffé med två rätter. Sedan efterrätt och senare tårta. Jag tänkte ha 6 taställen på 90 personer. Hoppas att det ska gå smidigt.

• LSJS

ja, det blir ju fler ställen än 2 att ta mat ifrån eftersom det blir långa bord som gästerna kan ta från minst fyra ställen!

20110528
  • jojsan80
    stjärna18 skrev 2011-01-09 10:25:19 följande:
    Vi ska "bara" ha bröllopstårta. Har aldrig förstått det här med att både ha dessert och tårta. Är ju helt onödigt. Speciellt om man ska ha lite snacks också med godis, chips m.m. Folk kan ju inte äta hur mkt som helst =)
    nej, det är väl en smaksak...men att säga att helt onödigt är ju att ta i tycker jag...

vissa uppskattar en "hel" meny helt enkelt :) det kommer ju dröja timmar mellan desserten och tårtan, dessutom har man ju en lite dessert, inget som man ska bli mätt på liksom. Vi själva vill ha dessert och kaffe direkt efter varmrätten, vi har varit på bröllop förut där det inte har serverats något kaffe förrän till tårtan, dvs, ett par timmar senare....vi gick och var hur sugna som helst på den där härliga kaffekoppen, det var jobbigt ;)
    Fördelen på ens egna bröllop är ju att man kan göra precis som man själv känner  :)!
  • Jag han
    jojsan80 skrev 2011-01-09 14:39:45 följande:
    nej, det är väl en smaksak...men att säga att helt onödigt är ju att ta i tycker jag...

vissa uppskattar en "hel" meny helt enkelt :) det kommer ju dröja timmar mellan desserten och tårtan, dessutom har man ju en lite dessert, inget som man ska bli mätt på liksom. Vi själva vill ha dessert och kaffe direkt efter varmrätten, vi har varit på bröllop förut där det inte har serverats något kaffe förrän till tårtan, dvs, ett par timmar senare....vi gick och var hur sugna som helst på den där härliga kaffekoppen, det var jobbigt ;)
    Fördelen på ens egna bröllop är ju att man kan göra precis som man själv känner  :)!

ja det är skönt att man får bestämma sin egen ordning :)

Det där när tårtan serveras har inte jag tänkt på alls. Funderar på att ha den efter maten direkt istället, så att det blir lite som efterrätt och kaffe till de som dricker.

Usch det är så mycket att tänka på och ta ställning till, så ibland vill man bara en snabbvigsel på arlanda o dra ;) haha

• jojsan80
    Jag han skrev 2011-01-09 14:46:26 följande:

ja det är skönt att man får bestämma sin egen ordning :)

Det där när tårtan serveras har inte jag tänkt på alls. Funderar på att ha den efter maten direkt istället, så att det blir lite som efterrätt och kaffe till de som dricker.

Usch det är så mycket att tänka på och ta ställning till, så ibland vill man bara en snabbvigsel på arlanda o dra ;) haha

visst är det :) som kaffetant så uppskattar man ju att få kaffe på maten ;)  man behöver kanske inte vänta så länge med tårtan, precis som du skrev, det är ju en bra idé :)
  • Elvismor

Vi ska inte heller ha dessert. Tårtan får bli dessert. Dels för att jag tycker det är kaka på kaka (haha) och dels för att vi inte kommer sätta oss till bords förrän runt sju och ska det vara så många rätter skulle vi  ju aldrig hinna dansa mm.....

Svar på tråden Buffé på bröllop?