• Fnukie

Gifta, men ändå inte?

Hej

Jag undrar om man får ha en bröllopsceremoni och sen skaffa samma efternamn, men man registrerar sig inte som gifta för att slippa dela ekonomin med varandra? Som gifta finns det ju regler och lagar om ekonomin som jag skulle vilja slippa. Är det någon som hört någon göra så? Ha en ceremoni och byta efternamn, kalla sig gifta men inte har gjort det "lagligt"?

En kompis sa att man kan skriva under någonting också när man ska gifta sig om det ska finnas lagar och regler för ekonomin och försörjningsplikter som gifta, så man INTE blir det. Man har sitt egna men är lagligt gifta ändå. Någon som hört det?

Jag hoppas inte att detta var alldeles för knasiga frågor.

mvh

Fnukie

• Svar på tråden Gifta, men ändå inte?
  • wiii

Hon pratade inte om äktenskapsförord?

• Emblas Mamma

Kan man inte bara skriva på papper om hur man själv vill ha det om den ena dör.

Det kan man ju göra även om man gifter sig väl..

• Vi2alltid

En ceremoni kan ni väl ha, men byta efternamn är inte helt säkert att du får om ni inte är gifta. Då får inte byta till ett namn om du inte har det i släkten.

Det går ju att skriva äktenskapsförord för att reglera ekonimin, om det bara är den ni är oroade över

• Kattpoet

Låter som äktenskapsförord, skriv ett sådant så hålls eran ekonomi som ni vill.

• Sebastiána

Ni kan skriva äktenskapsförord. Min sambo vill inte att huset han äger ska delas på oss båda om vi skulle skilja oss så vi ska skriva äktenskapsförord.

Däremot blir man automatiskt försörjningsskyldiga gentemot varandra om man gifter sig, dvs om den ene i parett.ex.  hamnar under existensminumum får man inte socialbidrag om den andre har en inkomst som anses räcka för båda osv.

Om man inte alls vill "drabbas" av de juridiaka konsekvenser som det innebär att gifta sig bör man inte göra det! Och omvänt, om man vill ha den juridiska trygghet som äktenskapet innebär ska man absolut gifta sig även om man inte har råd med någon fest.

• anne på grönkulla

Man kan inte gifta sig utan att vara gift (och rätt att t ex byta efternamn får du först när äktenskapet registrerats). Men man kan skriva äktenskapsförord om att hålla tillgångar enskilda vid bodelning. Laglig försörjningsplikt kan man nog inte skriva bort dock. Gå till en advokat och beskriv er situation och önskemål.

• mattiasFästmö

försörjningsplikt har ni även som sambos, tex om en av er skulle behöva socialbidrag under en tid så är ni försörjningspliktiga.

• Aleta
    mattiasFästmö skrev 2010-10-07 19:36:30 följande:
    försörjningsplikt har ni även som sambos, tex om en av er skulle behöva socialbidrag under en tid så är ni försörjningspliktiga.
    Precis vad jag tänkte, vad finns det för skillnader mellan att vara gift och sambo som är nackdelar?
  • Sofaja

Kolla sambolagen..vilka regler som gäller fast egendom ifall man flyttar isär etc. Många som blir sambos tänker inte på det.

• Klingoklang

Sambolagen:

"Sammanboende ogifta kan inte åläggas någon inbördes underhållsskyldighet och har heller inte rätt att ärva varandra" 

Dock har båda parterna samma rätt till bostaden och bohaget som har byggts upp under samlivet oavsett vem som äger egendomen ifråga. Men detta kan man reglera genom att skriva på ett avtal att en bodelning inte ska ske av bostaden vid en eventuell separation. 

Svar på tråden Gifta, men ändå inte?