• african love

Svart klänning som gäst på bröllop?

Jag ska på bröllop om två veckor och är i valet och kvalet om kläder... Jag har en jättefin svart klänning, men funkar det på bröllop?
    Den är axelbandslös så jag måste ha något över, men vad? Vore jättetacksam för tips! :)

• Svar på tråden Svart klänning som gäst på bröllop?
  • anne på grönkulla

Ett säkert kort är att skippa svart på bröllop, särskilt om du inte känner brudparet väl och det att det är OK. Har du verkligen inget alternativ, ha färgglad jacka, sjal, skor och smycken till!

• Emblas Mamma

Då måste jag påpeka lite orättvisa gällande män och kvinnor!

varför ska kvinnor ha svart när dom sörjer? Varför ska det höra ihop med kvinnor?

Nej.. ska männen få ha svart kan banne mig tjejerna få det med, ;)

självklart kan man väl fråga brudparet om det är okej,

men om jag hade haft rätt accesoarer till med glada färger så tycker jag inte det är något att bråka om..

som någon skriver är sorg för kvinnor helsvart klädsel.. och det är inte helsvart klädsel jag talar om, utan kort svart klänning med många glada färger till!

svart är som sagt snyggast att blanda en annan stark färg till:)

och återigen, man har väl aldrig sett på maken någon som bär svart och stark rosa eller röd färg på begravning? så varför skulle det betyda sorg? :)

• Jessika81

Männen må ha svart kostym (fast egentligen är inte det korrekt, den ska vara mörkgrå eller mörkblå...) men de har ju inte svart slips (hoppas jag...) eftersom det markerar sorg.

• mattiasFästmö

african love skrev 2010-09-30 19:25:48 följande:
    Kul att det blev så många svar, men jag känner mig inte visare... ;) Saken är den att jag inte känner brudparet utan följer med som respektive och då vore det jättekonstigt att ringa och fråga om klänningen. Jag får fundera vidare helt enkelt. Men tack för all respons! :)

nej det verkar ju som om folk tycker olika. men det bästa tipset är nog att skippa den. Hade du kommit som respektive till någon och jag inte ens kände dig, i svart klänning på mitt bröllop så hade iallafall jag blivit mäkta irriterad. Och det kanske inte är det du vill ha på bröllopet att bruden du inte ens känner går runt och är irriterad på dig för att du kommer i svart? Din respektive som känner dom kanske kan ringa? eller om han vet hur dom är, om han tror att de är några som inte skulle bry sig eller om dom är väldigt traditionsenliga?

• Optimia

Tidigare var svart kostym = begravning.
    Nuförtiden är det många som inte har en susning om vett och etikett, och som inte ens fattar att man inte använder svart (eller vit) slips annat än på begravning; därför har de svarta kostymerna börjat leta sig in på glada tillställningar också.

Jag tycker *inte* att man klär sig i svart till ett bröllop, oavsett hur föråldrade man anser att etikettreglerna är.
    Enligt DN:s etikettguru M. Ribbing kan högst 1/3 av klädseln vara svart eller vit på ett bröllop, t.ex. är det okej med säg en grön klänning med svarta dekorationer/mönster.

Känner du inte brudparet så väl att du kan ringa och fråga, tycker jag du ska satsa på en annan färg än svart.

Även om brudparet är okej med att en gäst klär sig i svart, så får man nog räkna med att andra gäster höjer lite på ögonbrynen om man kommer iklädd sin svarta klänning.

• ClaraH

Personligen skulle jag inte själv välja svart på bröllop även om jag kunde ta ett skärp och assesoarer i annan färg, men som brud skulle jag jag inte bry mig ett dyft om mina gäster kommer i svart, jag blir glad över att de kommer. Men min mamma och andra gäster vet jag skulle reagera och det är ju lite tråkigt för TS om det skulle bli så. Så min rekommendation blir ändå att inte ta en helsvart klänning, eftersom du kanske skulle känna dig uttittad och fel och så ska man inte behöva tänka på en fest för sin egen skull.

• Flodis Hjärtat

Jag ser inge fel i det. Vi har väl inte bara svart på bröllop. Jag har svart nästan varje dag och några av mina finaste klänningar är svarta. Varför svart kostym men inte svart klänning kan jag undra.
    Får inte tjejerna ha rött heller då eftersom det också har en innebörd. Ska man fråga brudparet om lov verkar enligt mig lite överdrivet men är man osäker så så klart man kan höra sig förom det är ok.

Hellre svart än vitt...eller hur!

• ClaraH

Flodis Hjärtat skrev 2010-10-01 09:56:32 följande:
    Jag ser inge fel i det. Vi har väl inte bara svart på bröllop. Jag har svart nästan varje dag och några av mina finaste klänningar är svarta. Varför svart kostym men inte svart klänning kan jag undra. Får inte tjejerna ha rött heller då eftersom det också har en innebörd. Ska man fråga brudparet om lov verkar enligt mig lite överdrivet men är man osäker så så klart man kan höra sig förom det är ok. Hellre svart än vitt...eller hur!

Jag måste bara kommentera detta. Rött har absolut ingen innebörd!!! Larvigt påhitt som börjat florera de senaste åren.

• Alorna

Min brudtärna ska faktiskt ha en helsvart klänning och röda skor :)

• Optimia

Flodis Hjärtat skrev 2010-10-01 09:56:32 följande:
    Jag ser inge fel i det. Vi har väl inte bara svart på bröllop. Jag har svart nästan varje dag och några av mina finaste klänningar är svarta. Varför svart kostym men inte svart klänning kan jag undra. Får inte tjejerna ha rött heller då eftersom det också har en innebörd.

Som flera andra (inklusive jag själv) skrivit, så ska man inte ha svart kostym på ett bröllop om man är mån om att vara korrekt klädd! Mörk kostym = mörkblå eller mörkgrå. Inte svart eller kritstrecksrandigt.

Röd klänning-tjafset är bara nys, rött har absolut ingen sådan innebörd. Se på bilder från vilket kungligt bröllop som helst, och du kommer att märka att åtminstone någon av gästerna har röd klänning.
    Tänker man ens lite logiskt kan man ju resonera sig fram till att det är alldeles absurt att någon genom en viss klänningsfärg skulle skylta med att man haft ihop det med
    brudgummen.

• Love Story
    ClaraH skrev 2010-10-01 09:59:53 följande:
      Jag måste bara kommentera detta. Rött har absolut ingen innebörd!!! Larvigt påhitt som börjat florera de senaste åren.
    Tack! Som en person med kinesiskt ursprung där rött är den stora bröllopsfärgen och nästan ALLT ska vara rött, blir jag alltid irriterad när folk får för sig att det har någon konstig innebörd. Nämnde för en av mina bästa vänner att jag tänker ha på mig röda skor till mitt bröllop och fick svaret "Tänk på att det betyder att man har legat med brudgummen". ...eh, ja, men det har jag ju?

För övrigt tycker jag att det är ok med svart så länge allt inte är helt svart. I den kinesiska kulturen är vit sorgfärgen så jag skulle i alla lägen föredra svart framför vitt. Men allra bäst är det ju att fråga brudparet om vad de tycker. På min kusins bröllop ville min faster (som bor i USA där svart på bröllop inte är lika ovanligt) ha på sig en svart klänning men fick höra av kusinens svägerska att det var absolut förbjudet och tabu här i Sverige. Fastern fick köpa nya kläder, men under själva bröllopsfesten såg vi andra gäster med svarta klänningar och kusinen berättade själv att hon hade ingenting emot att gästerna hade svart på sig.

• Flodis Hjärtat

Jag har haft rött på bröllop så för mig har inte det någon innebörd och jag är ingen expert på vett och etikett men jag har inget emot om de kom i svart på mitt bröllop. För mig är inte svart enbart en sorgefärg, så enkelt är det! Jag var tärna nyss på ett bröllop och hade på uppdrag av brudparet svart klänning. Det matchade deras färg-tema helt enkelt. Det verkar vara känsligt det här med svart på bröllop, så är TS osäker så är det väl bara att höra sig för med brudparet.

Svar på tråden Svart klänning som gäst på bröllop?