• african love

Svart klänning som gäst på bröllop?

Jag ska på bröllop om två veckor och är i valet och kvalet om kläder... Jag har en jättefin svart klänning, men funkar det på bröllop?
    Den är axelbandslös så jag måste ha något över, men vad? Vore jättetacksam för tips! :)

• Svar på tråden Svart klänning som gäst på bröllop?
  • Sebastiána
    african love skrev 2010-09-30 15:49:14 följande:
    Jag ska på bröllop om två veckor och är i valet och kvalet om kläder... Jag har en jättefin svart klänning, men funkar det på bröllop?Den är axelbandslös så jag måste ha något över, men vad? Vore jättetacksam för tips! :)
    Fråga bruden om det är OK med svert. Jag vill inte att någon har svart på vårt bröllop eftersom svart är en sorgefärg.
  • Sebastiána
    Ezna skrev 2010-09-30 18:42:45 följande:
    Självklart kan du ha en svart klänning!!! Punkt slut! Strunta i alla andras kommentarer om att det är ett big no no osv! Det var en tjej som hade det på vårt bröllop och jag brydde mig inte ett dugg!! Bara fjantigt tycker jag! Ha den du, det funkar perfekt!
    Brudparet som TS ska vara gäst hos kanske inte tycker att det är fjantigt.

Förövrigt är det nog ganska allmänt att svart är en sorgens färg. Det var ju därför så många protesterade mot SD genom att klä sig i svart efter valet.

Om brudparet tycker att det är OK är det OK annars är det fakstiskt INTE OK!!!
  • Emblas Mamma

Fast svart är ju inte sorgefärg för alla:)

eller vad vet jag..

jag tycker inte man ska vara så sne att man tar illa upp ifall någon kommer med en svart klänning om man nu har en färgad kofta, smycken och accesoarer till i en härlig färg..

bara snyggt ju! och inte alls sorgligt..

man går ju inte på begravning i en svart klänning och t.ex rosa kofta, rosa skor och rosa skärp/halsband:)

det kan jag anse vara helt okej.. och om inte brudparet vill ha dig där så får dom väl sparka ut dig om nu kläderna går före vänskapen :)

• pumiz

tycker att det är konstigt att så många verkar tycka att man ska strunta i vad brudparet tycker och bara köra sitt eget race.. typiskt individualistiskt svenskt :P det är väl ändå deras dag och de som bjuder in till fest.. man anpassar väl sin klädsel efter den klädkod som de anger och svart hör inte till bröllopsklädsel för kvinnor generellt sett om det inte matchas med mycket färg också.. men bäst är väl att fråga brudparet om det är ok eller helt enkelt välja en annan färg, vilket som nu är lättast...

• african love

Kul att det blev så många svar, men jag känner mig inte visare... ;)
    Saken är den att jag inte känner brudparet utan följer med som respektive och då vore det jättekonstigt att ringa och fråga om klänningen.
    Jag får fundera vidare helt enkelt. Men tack för all respons! :)

• Tube

I och med att det är ett sensommarbröllop tycker jag att det är ok med svart klänning på bröllop (inte en svart långklänning dock- hellre en knälång) OM det är ok med brudparet.

Ha då gärna en klar eller stark färg som bryter av, tex turkos eller röd, på skor, skärp, armringar och örhängen eller halsband.

Tips är att kolla på Bianco- där brukar det finnas sjukt läckra skor med hög klack i superhärliga färger och som dessutom är sköna!

Men se till att kolla med brudparet först, annars är det trist ifall någon tar illa upp.
    Jag hade visserligen inte brytt mig sålänge det är helt, rent och snyggt!

• Matildes

Jag brydde mig inte om att några hade svarta klänningar på vårat bröllop, men jag tycker ändå att man borde fråga brudparet om det är okej att man har på sig svart klänning.

Sen förstår jag inte riktigt varför det är helt okej att killarna kommer i svarta kostymer men tjejen får inte ha svart klänning?

• Sebastiána
    pumiz skrev 2010-09-30 19:25:24 följande:
    tycker att det är konstigt att så många verkar tycka att man ska strunta i vad brudparet tycker och bara köra sitt eget race.. typiskt individualistiskt svenskt :P det är väl ändå deras dag och de som bjuder in till fest.. man anpassar väl sin klädsel efter den klädkod som de anger och svart hör inte till bröllopsklädsel för kvinnor generellt sett om det inte matchas med mycket färg också.. men bäst är väl att fråga brudparet om det är ok eller helt enkelt välja en annan färg, vilket som nu är lättast...  
    Håller med helt!!!!!!!!! VI här kan inte veta vad brudparet vill. TS måste fråga dem och om de inte tycker att det är OK så är det inte det. Det är förövrigt inte bara i Sverige som svart är tabu på bröllop!
  • Sebastiána
    african love skrev 2010-09-30 19:25:48 följande:
    Kul att det blev så många svar, men jag känner mig inte visare... ;) Saken är den att jag inte känner brudparet utan följer med som respektive och då vore det jättekonstigt att ringa och fråga om klänningen. Jag får fundera vidare helt enkelt. Men tack för all respons! :)
    Om du inte vet så är faktiskt det bästa rådet att skippa den svarta klänningen. Det hade jag gjort. Som du märker är meningarna delade, men jag tror att majoroiteten inte vill ha svart på bröllop. Eftersom du inte vet hur det är med brudparet är det säkraste att välja en klänning i någon annan av de tusentals färger och nyanser som finns!
  • Sebastiána
    Matildes skrev 2010-09-30 19:56:22 följande:
    Jag brydde mig inte om att några hade svarta klänningar på vårat bröllop, men jag tycker ändå att man borde fråga brudparet om det är okej att man har på sig svart klänning.Sen förstår jag inte riktigt varför det är helt okej att killarna kommer i svarta kostymer men tjejen får inte ha svart klänning?
    Som svar - om svart på bröllop:

"Formellt sett är den helt svarta klädseln en markering av sorg, den kvinna som är svartklädd utan avvikande färg har enligt all gammal tradition sorg efter en nära anhörig. Det är orsaken till att kvinnor ska undvika helsvart klädsel på bröllop eftersom denna utpräglade glädjefest "bryter sorg" sedan alla tider.

Svart för män till fest är traditionellt rätt, som i frack och smoking. Mörk kostym har länge inneburit mörkblå eller mycket mörkt grå sådan"

Magdalena Ribbing, DN

Svar på tråden Svart klänning som gäst på bröllop?