• Stora damen

Negativ reaktion på inbjudan

Hej!

Jag och min sambo har bestämt vilket datum vi ska gifta oss och vart någonstans. Vi kämpade med alla inbjudningarna denna och förra veckan för att kunna få ut dem. Vi bestämde dock att dela ut inbjudningarna till familjen nu i helgen innan vi postar de andra så att inte deras skulle komma bort på posten (kunde blivit lite dumt eftersom de inte visste om något).

Min mammas f.d. sambo och hans nya sambo blev jätteglada och nyfikna vilket kändes bra. Min pappa och hans fru blev också glada, men de har lite svårt att visa det öppet tyvärr. Jag tyckte dock att man märkte att de blev glada. Min mamma däremot sa ingenting och då menar jag verkligen INGENTING. Morfar blev glad och mormor reagerade lite konstigt men misstänker att hon kanske blev lite chockad. Hon verkade inte vara helt nöjd med vilka vi bjudit och inte. Då min sambos föräldrar inte var hemma lämnade vi deras inbjudan på deras köksbord på lördag dag så att de kunde se den när de kom hem. Vi räknade självklart med att de skulle ringa så fort de sett den men fick aldrig något samtal. Idag innan middag ringde min sambo upp dem för att höra om de sett inbjudan och det hade de gjort och tydligen skulle de precis ringa. Efter samtalet sa min sambo att de inte verkade särskilt entusiastiska heller.

Vi funderar nu på att vänta med att posta resten av inbjudningarna. Vi har ingen lust att lägga närmare 80 000 kr på en bröllopsfest ingen verkar glada över. Vi är båda ganska nere idag och började funderar på att åka iväg själva med de som faktiskt tycker att det är kul och gifta oss utomlands istället! Hur hade ni gjort? Eller ska vi konfrontera våra föräldrar och fråga varför de inte är glada? Kanske säga att de inte är välkomna längre efter de reaktionerna vi fick?

Kanske ska tillägga att vi varit tillsammans i 5 år så borde inte varit någon chock för dem!

/Stora damen

• Svar på tråden Negativ reaktion på inbjudan
  • pyrro

Stora damen>> Ja sa inte att det var lätt! Jag hade några psykbryt och grät innan jag svalde

Sen kom jag helt enkelt fram till att jag inte tjänade nått på att gå omkring och vara ledsen utan att saker är som dom är. Jag gav mig den på att vi skulle ha vårt bröllop precis som vi själva ville och passade det  inte svärmor så var det hennes förlust.....jag fick höra både en och två gånger att jag var lite märkvärdig men efter bröllopet har jag faktiskt inte fått höra nått negativt utan alla var jättenöjda

Vi gjorde som ni och skickade ut inbjudan samtidigt till så att det blev en överraskning (hade först tänkt smita utomlands)

• Flotten

pyrro skrev 2010-08-22 14:57:07 följande:
     "JAHA"Men det har ju att gjöra med vad man ha för relationer till varann i övrigt!

Det är möjligt men somliga personer är helt enkelt inte "OHHHHHH och AHHHHHHH personer" de är "jaha personer", själv tål jag inte när folk börjar med kramar, pussar, klappa på armen, lilla gumman osv. JAG tror inte att det handlar om relationen mellan personerna ifråga utan detta handlar om ens egen personlighet.

• pyrro

med relationer menar jag även personlighet......jag är heller ingen pussa pussa krama människa, inte mina föräldrar heller (men jag försöker lära mina barn att bli det . Men det finns ju många steg mellan "jaha" och slänga sig runt halsen. Ett" men va roligt" tycker jag nog inte är för mkt begärt av en förälder när deras barn ska gifta sig. I mina ögon är något lite snett annars!

• gloriousgirlgirl

Usch sån är ju jag...jag KAN bara inte direkt visa sån glädje framför folk, även fast jag verkligen är glad för deras skull. Har varit med om att jag glömt säga grattis till min bästa väns besked om att hon väntade barn...oups säger jag bara. Men jag ser snarare till att vara delaktig i graviditeten och barnets uppväxt så jag tror de har glömt det där.

Men det jag vill säga är att man som person kan ha svårt att få fram det där, men att man ÄR glad. Jag tror ni helt enkelt får vara glada och nöjda själva och jag lovar att ni, sen när ni gifter er, ser att folk visst är glada och gråter och skrattar med er! Lycka till!

• Kattpoet

Gift er. 

De vänner och familj man förlorar på detta skulle man förlorat endå.

Lita på mig som inte ens fick ett grattis av mina systrar och en vän blev fly förbannad och slutade prata med mig..

• prinsessanogrodan
    Kattpoet skrev 2010-08-22 16:42:42 följande:
    Gift er.  De vänner och familj man förlorar på detta skulle man förlorat endå. Lita på mig som inte ens fick ett grattis av mina systrar och en vän blev fly förbannad och slutade prata med mig..
    Va? Var det nån som blev arg för att du ska gifta dig? Varför då? Och varför inget grattis från systrarna?
  • Vi2alltid

Kattpoet skrev 2010-08-22 16:42:42 följande:
    Gift er.  De vänner och familj man förlorar på detta skulle man förlorat endå. Lita på mig som inte ens fick ett grattis av mina systrar och en vän blev fly förbannad och slutade prata med mig..

Nu ska vi väl inte tro att de förlorar någon på det här :)

• Pullan88

Jag förstår TS precis!

Jag hade nog verkligen inte velat ha ett "jaha"..

min mamma vet om att vi ska gifta oss och hon är jätteglad och hjälper mig ordna med allt, däremot springer hon ju inte runt och tjuter av glädje utan är bara helt normalt glad och lycklig som jag:)

Däremot är jag väldigt rädd för min sambos släkts reaktion.

Jag är nästan, nästan säker på att svärmor kommer säga något i stil med:

"Och hur har ni tänkt ha råd med det här då"?

Det är TYPISKT henne och säger hon så, så kommer jag bli ganska sur på henne.

Det behöver inte vara dyrt att gifta sig. beror ju på!

Och Min sambos syster kommer säkerligen att säga:

"VAA!? Det var ju inte ens ett år sen vi gifte oss, då kan ni ju inte gifta er så tätt på fattar ni väl!"

Så.. här har vi min släkt i ett nötskal..

Min sida = jätteglada för min skull

Sambons = måttligt glada, lite nedvärderande..

Du kan väl fråga på ett snällt sätt?

Säg som det är att du tycker att det inte kändes som om dom var så glada.. Fråga om det var så? Dom kanske är glada ändå och hade en dålig dag? vad vet man!

fråga trots att det kan vara jobbigt :)

• Nåvah

Tycker inte ni ska vänta med övriga inbjudningar för att släkten inte hoppat upp och ner och hurrat.

Förstår inte varför ni förväntat er att få telefonsamtal och andra positiva reaktioner direkt...En del är lite långsamma av sig.

Visst NI har kämpat med bokningar och själva inbjudningskorten, men för de som får inbjudningarna är det inte lika känslomässigt som för er.

Låt inte ER lycka över bröllopet bli mindre bara för att alla andra inte tycker att det är livets största grej att NI gifter er....för det är det inte för DEM...

• Kattpoet

Nej, mina systrar och jag pratar knappt längre för att de blev sura på mig över att jag lämnade mitt ex och har så "lätt" att hitta någon ny.

Den andra person, det förstår jag mig inte på  och jag orkar inte bry mig.

Svar på tråden Negativ reaktion på inbjudan