• Stora damen

Negativ reaktion på inbjudan

Hej!

Jag och min sambo har bestämt vilket datum vi ska gifta oss och vart någonstans. Vi kämpade med alla inbjudningarna denna och förra veckan för att kunna få ut dem. Vi bestämde dock att dela ut inbjudningarna till familjen nu i helgen innan vi postar de andra så att inte deras skulle komma bort på posten (kunde blivit lite dumt eftersom de inte visste om något).

Min mammas f.d. sambo och hans nya sambo blev jätteglada och nyfikna vilket kändes bra. Min pappa och hans fru blev också glada, men de har lite svårt att visa det öppet tyvärr. Jag tyckte dock att man märkte att de blev glada. Min mamma däremot sa ingenting och då menar jag verkligen INGENTING. Morfar blev glad och mormor reagerade lite konstigt men misstänker att hon kanske blev lite chockad. Hon verkade inte vara helt nöjd med vilka vi bjudit och inte. Då min sambos föräldrar inte var hemma lämnade vi deras inbjudan på deras köksbord på lördag dag så att de kunde se den när de kom hem. Vi räknade självklart med att de skulle ringa så fort de sett den men fick aldrig något samtal. Idag innan middag ringde min sambo upp dem för att höra om de sett inbjudan och det hade de gjort och tydligen skulle de precis ringa. Efter samtalet sa min sambo att de inte verkade särskilt entusiastiska heller.

Vi funderar nu på att vänta med att posta resten av inbjudningarna. Vi har ingen lust att lägga närmare 80 000 kr på en bröllopsfest ingen verkar glada över. Vi är båda ganska nere idag och började funderar på att åka iväg själva med de som faktiskt tycker att det är kul och gifta oss utomlands istället! Hur hade ni gjort? Eller ska vi konfrontera våra föräldrar och fråga varför de inte är glada? Kanske säga att de inte är välkomna längre efter de reaktionerna vi fick?

Kanske ska tillägga att vi varit tillsammans i 5 år så borde inte varit någon chock för dem!

/Stora damen

• Svar på tråden Negativ reaktion på inbjudan
  • pyrro

Kan bara säga (efter att ha gift mig förra helgen) att jag tror många får oväntade eller få reaktioner. Man får nog acceptera att ens eget bröllop är viktigast för en själv Så gör det som känns bäst för er helt enkelt och förvänta er inte så mkt av omgivningen så slipper ni bli besvikna.

Mina föräldrar ställde upp på ett oväntat possitivt sätt medans vi tyckte att mottaganden från svärmor/svärfars sida var kyligt särskillt med tanke på att dom tjatat om att att vi skulle gifta oss då vi har barn.

Reaktionerna var mer...."Jaha, joho än vad roligt" men vi fick ett fantastiskt bröllop!!

Lycka till!

• JT2010

Men fy vad tråkigt! Visst det är många här på BT som poängterar att detta är ju en mkt speciell dag för brudparet men kanske inte är lika viktig för andra men man vill ju ändå att fdolk ska bli glada för ens skull.

Ni kanske inte ska stryka dem från inbjudningslistan direkt utan först fråga varför de reagerade som de gjorde. Hoppas verkligen för er skull att det bara råkade bli så och att de faktiskt är lyckliga för er skull!

Jag tycker däremot inte att ni ska vänta med att skicka ut resten av inbjudningarna för bara för att era familjer betedde sig såhär betyder det inte att alla andra gör det. Visst ni kanske inte ska förvänta er att de ska ringa o gratta eller liknande men de kommer nog vara glada på er dag eller andra dagar när ni ses och börjar prata om det :)

• Vi2alltid

Va tråkigt att det har blivit så negativt för er! Man vill ju gärna tro att ens föräldrar ska bli glada! Det är ju svårt att säga varför de har reagerat på det sättet, kanske har det varit lite underförstått att ni ska gifta er en dag så det kommer inte direkt som en överraskning?

Jag förespråkar alltid öppenhet och tycker därför du ska fråga. Konsten är att fråga på rätt sätt :Undvik "Varför är ni inte glada?" eller "Vill ni inte att vi ska gifta oss" utan säg: "Det känns lite som att ni inte är glada över det här bröllopet, det gör oss ledsna."

Kanske finns det en bra förklaring till allting!

• Stora damen

Grattis till bröllopet! :)

Jo, vi kanske överdriver. Det känns bara så konstigt att få den reaktionen...hade kanske väntat mig en kram eller som sagt något ord iaf, inte INGENTING! Speciellt när varken mina eller min sambos syskon har gift sig eller skaffat barn. Trodde att det var något nytt och spännande för dem?! Men som sagt, kanske man inte ska förvänta sig något så blir bröllopet lyckat i slutändan...

Tack för svaret!

• Stora damen

Känns skönt att få lite feedback! Får fundera lite idag och skicka iväg inbjudningarna imorgon kanske...

• lovvydovvy

De skulle ju kunna vara lite besvikna för att de inte fick veta något innan, när ni först bestämde er för att börja planera bröllopet. Min kusin gjorde på samma sätt, sa inget innan utan skickade bara ut inbjudningarna och hennes föräldrar blev lite snopna och besvikna för att de inte fått veta det innan. sen var de ju självklart glada och höll ett fint tal på bröllopet men kan förstå deras reaktion. Som föräldrar kanske man vill veta innan resten av släkten också får veta.

• pyrro

Det är ju svårt när man inte känner er familja att veta vad det beror på.
    Men jag gjorde så att jag bestämde mig helt enkelt för att det var vår dag och att den skulle bli fantastisk

Vi stötte på en del trubbel på vägen, BMs syster skickade ut sin bröllopsinbjudan efter oss till sitt bröllop ett par veckor Innan vårat. Min svärmor "tvingade" oss att i efterhand bjuda hennes systrar med familjer trots att vi bara ville ha absolut närmaste familjen med. Det var en massa pikar från svärmors sida om att hennes släkt inte skulle dricka nån alkohol men ja jag fick väl ha det ändå då!

Jag hade kunnat bli hur sur och ledsen som helst över allt småtjafs som jag inte alls hade väntat mig att det skulle bli utan bara att alla  skulle vara glada. Men jag bestämde mig för att inte låta sånt förstöra för mig utan tog istället fasta på dom som visade sin glädje för oss (min mamma, pappa, syster och kompis). Sen körde vi vårt race och gjorde precis som vi ville och det blev jättelyckat. Och svärmors släkt (inklusive svärmor själv) drack både vitvin, rödvin och dessärvin och alla var glada och nöjda

• Flotten

Vi är ju alla olika, själv hade jag tyckt det var väldigt märkligt om folk börjat falla mig om halsen pga en inbjudan. Jag undrar om inte era släktingars reaktioner är precis de som man kan förvänta sig av de flesta.

• pyrro

Flotten>> Vi fick ungefär samma reaktioner när vi berättade att vi väntade vårt första barn... min mamma "hade det på känn men gud va kul!!!" Min syster "jihooo!!!!" min svärmor "jaha ja då vet ni att ni får en vagn av oss för det fick ju din syster!"

Jag kan bara gå till mig själv och säga att den dan min dotter berättar att hon ska ha barn eller gifta sig så kommer jag att dansa på bordet av glädje och inte säga "JAHA"

Men det har ju att gjöra med vad man ha för relationer till varann i övrigt!

Jag väntar mig heller inte att mostrar och fastrar ska falla mig om halsen, men nog tycker jag att det är lite tragiskt om man inte kan visa glädje över sin enda sons bröllop (när jag vet att dom är jättetacksamma att han träffat mig så det är inte där skon klämmer

• Stora damen

Vi förväntar oss inte att våra släktingar ska hoppa av glädje utan det är ju våra föräldrar vi pratar om. Men som sagt, folk är väl olika...

Som du säger pyrro så kommer inte jag heller bara reagera med ett jaha när mina framtida barn berättar att de ska gifta sig eller skaffa barn.

Kanske är de besvikna på att de inte fick reda på det innan, men då vi står för bröllopet själva så tyckte inte vi att det var nödvändigt att berätta för dem långt i förväg utan att det istället skulle få komma som en överraskning!

Jag beundrar dig pyrro som bara kan svälja allt och inte bry dig om att folk verkar lägga sig i din dag på det sättet, skulle själv ha jättesvårt för det! ;)

Svar på tråden Negativ reaktion på inbjudan