Inlägg från: Biscuit |Visa alla inlägg
  • Biscuit

För oss som vill vara i toppform

Uttan: Kör på det kommer gå jätte bra. Detta är visserligen en kille men kanske kan vara lite inspererande:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7259098.ab

Jag läste artikeln när den var i tidningen och det kräver 2 pass om dagen och det är ju inte alla som har tid för. Men du kanske inte vill bli lika deffad heller.

Lycka till!!!

• Biscuit

Ja då har vi ett "lätt" mål att ta den här veckan då. 60 minuter ska vi nog kunna slå.

Jag ska försöka hinna med två pass den här veckan men jag rapporterar mina resultat senare.

• Biscuit

För det första, gud va duktig du är, har följt dina rapporteringar i veckan.

För det andra, ta det lugnt, kvinnor har generellt svårare att gå ner i vikt än män. Om du bortser från honom känner du dig nöjd med ditt eget resultat?

• Biscuit

Men det är ju super bra, kämpa på. För min egen del blev det 60 minuter ridning ikväll. Förhoppningsvis orkar jag till gymmet imorgon fm. Trevlig helg allihopa.

• Biscuit

Moemoe skrev 2010-09-06 21:25:43 följande:
    Halloj alla duktiga! Jag skrev dethär i en annan tråd också, men tänkte att jag postar här med eftersom jag märkte att det även här finns duktiga tränisar som kanske har svar på min fråga. :) Har kört igång och tränar efter sommar uppbehåll (och några cm runt magen som ska bort innan b-day!). Tidigare har jag alltid druckit en gainomax recovery efter träning för att få i mig kolhydrater och protein kroppen behöver och det står fint "för att maximera träningen". Men min fråga är nu; om man nu vill gå ner lite och kanske inte ska få i sig mycket kolhydrater, är det så himlans bra med sån dryck efter träning? Eller ska man kanske försöka hitta någon liknande dryck eller "shake" man gör själv där det är mer protein? Åsikter?

Jag tror att det beror på vad du tränat. Har du kört ett stenhårt styrkepass så bör du äta något efteråt då du annars bryter ned kroppen mer än bygger upp den. Har du däremot kört yoga eller någon annan mjukare sorts träning så kanske drycken inte behövs.

Jag tycker att det är jätte bra när jag tränat hårt att ta en dryck. Mest för att man får tillbaka lite energi så man inte behöver stressa hem och äta direkt. Dessutom så förbränner du som absolut mest direkt efter träning så några extra kalorier påverkar nog inte jätte mycket just då.

• Biscuit

Tjo, en timma ridning igår för min del.

Känns som den klassiska höstförkylningen går i tråden, hoppas ni alla kryar på er så ni kan komma igång med träningen.

Uttan: Jag tror det är bra att du unnar dig ibland, då det annars kan bli jätte tråkigt. Popcorn är säkert bättre än chips men har fått för mig att micropopcorn är mycket värre än när man köper korn och poppar själv. Vet inte varför, kanske för att man inte alls har koll på vad det är för sorts fett som används.

• Biscuit

Gaahhh, förstår att du behövde skriva av dig, det var mycket snällare än vad jag hade gjort om min sambo börjad kritisera något jag kämpar med.

Får man fråga varför han cyklade för det första? Vet många som skyller på att de inte kan springa med någon annan om den personen springer långsammare, sånt är bara skitsnack, är man i bra form då kan man anpassa sitt tempo. :)

Bullpåsen är historia. Du kämpar ju framåt varför hänga upp sig på sådant som redan är gjort.

Kämpa på, vi tycker du är duktig!

• Biscuit

Uttan: Äsh då, då hade han ju en godkänd anledning. :)

Bra att ni rett ut det, man behöver ju all hjälp man kan få men det är viktigt att det peppas på rätt sätt. Vissa vill ju ha beröm andra tycker ju att army-style funkar.

Själv har jag jätte svårt att komma igång, jobbar alldeles för mycket vilket gör att jag är super trött och inte orkar eller hinner träna, när jag inte tränar blir jag ännu tröttare. Verkligen ond spiral det där.

• Biscuit

förlovadflicka skrev 2010-09-16 23:24:54 följande:
      Allvarligt? min bästis är ledare på friskis och hon säger samma och blir typ upprörd när folk inte tränar dem lika mkt :P

När ni säger träna ryggen menar ni då ländryggen eller hela ryggen. För ofta har man ju fler övningar för rygg än för mage. Ska jag köra ett rygg och magg pass kör jag ofta rygglyft i ställning, rodd samt den när man drar en stång nedåt (kommer inte ihåg vad övningen heter). 3 övningar men egentligen bara en per muskelgrupp.

Kör jag mage gör jag ofta endast situps och ibland benlyft. Två övningar men för i stort sätt samma muskelgrupp. 

Hur man än vrider på det har jag ju tränat den ena mer än den andra då.

• Biscuit

Nu har jag frågat min PT till sambo, som säger att det viktigaste är att man hittar en balans mellan mage och rygg. Ryggen kommer alltid vara starkare än magen, för att ryggens främsta uppgift är att hålla uppe överkroppen. Bägge delar ska tränas utifrån musklernas kapacitet, de ska bli utmanade för att kunna utvecklas.

Min egen tanke är. Om man jämför det med en arm, kanske något konstig jämförelse men ändå, bara för att du kör tricepspress med 3 kg ska du ju inte köra bicep med 3 kg. Jag är personligen mycket starkare i bicep och kör ofta 7 kg på den medan jag bara kör 3 kg på tricep.

Tips på bra mag/ryggövningar hemma:
    Mage:
    Situps
    Benlyft
    Pressen(ligg på rygg och pressa händer och fötter mot taket)
    Fällkniven
    Sittande rotation

Rygg:
    Raka rygglyft
    Korset
    Hunden
    Bäckenlyft
    Rygglyft över sängkanten (ha gärna någon som håller emot eller kila fast fötterna på något sätt)

Även armhävningar och plankan ä bra bålstabilitetsövningar om man inte svankar, ryggen måste vara rak.

Hoppas ni får lite inspiration!

• Biscuit

Oj va långt det blev, träning är lite av vår gemensamma passion, kanske därför :)

En timma ridning för min del idag men nu verkar det som jag blir sängliggande den här helgen på grund av förkylning.

• Biscuit

Har vi tappat MissWildCat som skulle räkna ihop minutrarna? Jag red 2x60 minuter förra veckan men jag tror att jag skrivit det tidigare.

• Biscuit

MBLL skrev 2010-09-22 11:18:49 följande:
    oj, jag upptäckte precis att jag visst har skrivit in vad jag åstadkommit förra veckan två gånger.... d var ju INTE meningen.Förresten, är det någon som har erfarenhet av Allévoprodukterna? Jag började med dem igår och hoppas på mirakelresultat=P. Har tänkt att köra en kickstart som de kallar det på en till två veckor bara för att se att det händer nåt så jag inte tappar suget.... Ska försöka fortsätta träna så gott det går under tiden men det står tyvärr att man ska vara försiktig med allt för hård träning under kickstarten.... Någon som kört detta och har lust att berätta hur d gick?

Åh fy jag tänkte först på de där pillren som de gjorde reklam för på TV förrut, som man tydligen kan få leverskador av. De heter också någonting på A, så jag var tvungen att googla. hittade det här om Allevo.

http://www.annahallen.se/sa-tittar-vi-pa-allevo

• Biscuit

två timmar ridning för min del hittills den här veckan!

• Biscuit

Tog mig till gymmet i måndags för första gången sen augusti. Jätteskönt pass så jag hoppas iaf på att jag kommer igång nu. Har varit sjukt mycket på jobbet och då är det tyvärr träningen som ryker.
    Som tur är har jag ridningen så det blir 1-2 pass i veckan där.

Svar på tråden För oss som vill vara i toppform