• fru201­1kansk­e
    Äldre 10 Aug 23:17
    6451 visningar
    32 svar
    32
    6451

    Hur planera viktnedgång på ca ett år?

    Efter tre graviditeter, rökstopp och minskad fritid samt stillasittande jobb har det blivit en hel del extrakilon

    Jag gifter mig 20 aug 2011 och vill då vara av med dessa kilo (och vill inte att de kommer tillbaka heller

    Någon som har bra tips för attfå upp motivationen?
    Ett år känns ju galet långt bort, även om jag inte tror på snabb viktnedgång..

    Kan tillägga att jag börjat motionera (cyklar 2*1 mil ca 4 dgr/v, hoppas att detta ska börja synas mer i kilo/cm.
    Kan det vara lagom att börja ta tag i kosten (typ WW) efter årsskiftet? Räcker åtta månader för 10 kilo om man redan börjat motionera och har hyfsadmthållning redan innan?

  • Svar på tråden Hur planera viktnedgång på ca ett år?
  • lillal­yckan
    Äldre 10 Aug 23:32
    #1

    Jag skulle rekomendera viktväktarna. Mycket effektivt och man kan själv välja takt om man har gott om tid på sig. 10k på åtta månader ska inte vara några problem, 0,5-1kg i veckan är ju hälsosamt sägs det Lycka till


  • Äldre 11 Aug 01:34
    #2

    Jag har använt Viktklubb som är internetbaserat och går ut på att man för dagbok mat och motion. Passar mig perfekt då jag dagligen sitter vid dator.

    För min del handlade viktuppgången om att jag äter (åt) som en kratta och jag har haft god hjälp av Viktklubb att få fason på kosten

    Håller med Lillalyckan om att det inte borde vara några problem med 10 kg på 8 månader. Lycka till

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 11 Aug 05:36
    #3

    Varför inte börja ta itu med kosten redan nu? Börja med att ta bort onyttiga saker som t.ex. godis och chips. Du kan få äta lite någon gång ibland men efter ett tag kommer du också märka att du inte är lika sugen på det.

  • Bellis­77
    Äldre 11 Aug 09:08
    #4

    Hej!


    Skrev in mig hos en dietist i mars för att gå ner i vikt. Har nu gått ner 10 kg och ska fortsätta men i sakta mak. 0,5 kg i veckan är riktmåttet.


    Det jag har gjort är att lägga om kosten, mindre kolhydrater och mindre portioner och regelbundna måltider. En frukt mellan målen. Fick recept på maträtter och hur mycket av allt.


    Sedan minst två timmars träning i veckan.


    Så absolut kommer du att lyckas men som någon skrev innan varför inte ta tag i maten direkt och inte skjuta upp det?


    Lycka till!


     

  • Snigel Bee
    Äldre 11 Aug 10:05
    #5

    Tkr börja redan nu! Det jobbigaste som finns är när man ska stressbanta! Nu kanske du tänker 8 mån, men sen när tiden kmr så kanske det händer saker som gör att du skjuter upp. Eller så börjar du och går trögare än du tänkt dig.
    För motivationen så för mig skulle det hjälp om jag fick en kickstart! Asså jag körde på som tusan i kanske 2-3 v, kanske me pulver el liknande, sen gå över till äta nyttigt och träna och unna sig en dag under helgen. Då ser du jätteskillnad direkt och det tror ja motiverar en.

  • sjutti­osexa
    Äldre 11 Aug 18:17
    #6

    Jag kan varmt rekommendera friskvården!! Efter att ha provat Herbalife, Viktväktarna o andra sätt så är det bara friskvården som har fungerat & hjälpt mig!!
    Jag ringde friskvårdskonsulenten i min kommun & nu går jag till henne ca 1ggr/månad. Får hjälp med kost & träningstips samt att jag vägs & mäts runt midjan!

    Nu har min sambo & jag äntligen kommit överens om vårt bröllop & börjat planera tillsammans så nu är det 31/12 som är vårt planerade bröllopsdatum!! Till dess måste jag ha tappat fler cm & kilon. Ska fråga på friskvården om hon kan tipsa mig om något effektivt de sista månaderna! Lycka till med din viktnedgång & jag tycker också att du ska ta itu med din vikt redan nu & inte skjuta fram det. Motionera intensivt 1timme/dag & ät max 1200kalorier så ska du se att det gör susen!!

  • lunaga­rden
    Äldre 11 Aug 18:23
    #7

    Vi väntar barn i december och ska gifta oss i juli nästa sommar. Jag har precis köpt min klänning - snacka om motivation, den måste ju bara passa i maj när det är inprovning

    Jag kommer att börja på Viktväktarna så snart jag orkar efter bebisen är född. Viktväktarna har fungerat utmärkt för mig tidigare och deras program blir bara bättre och bättre.

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 14 Aug 21:49
    #8

    Tack för alla svar!

    Absolut kommer jag börja nu, men jag vill gärna testa om det funkar på egen hand, men behövde veta om jag kunde ge mig själv tid till årsskiftet och sedan ha typ WW om jag inte fixar det själv.

    Jag börjar med träningen, jag tycker att jag blir motiverad att äta bra när jag tränat.

    Friskvårdskonsulent lät väldigt intressant, ska nog kolla upp om det finns sådan i min kommun.

    Tänkte att jag skulle börja mäta byst, midja och stuss typ 1g/v eller 1g/14 dag och hoppas på resultat (de måtten behöver man ju oftast till klänningen )

  • KatjaB
    Äldre 14 Aug 21:59
    #9

    För mig vad klänningen största motivationen tror jag. Köpte det exemplar de hade i butiken och den fick jag inte riktigt igen längst upp i ryggen. Den satt dessutom svintight runt midjan så jag kanppt kunde andas, hehe. Nu är vi gifta och de tog ut den lite längst upp så att den skulle sitta bra över bysten, annars passade den. Jag har inte tränat men inte ätit så mycket godis o så som jag brukade. Däremot har jag fortsatt att gå ner efter bröllopet så nu är den faktiskt lite stor, vilken underbar känsla


  • fru201­1kansk­e
    Äldre 14 Aug 23:00
    #10

    Grattis katjaB, låter underbart!
    Jag tror att sömnbrist kan vara en bov i dramat för mig, har lovat mig själv att bli bättre på att gå och lägga mig i tid (och inte fastnahär på BT på nätterna

Svar på tråden Hur planera viktnedgång på ca ett år?