• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • nennesjuttioåtta

PB  – AAAAAAH UNderbart!!!!!!!

• kikki kikki

passionsblomman skrev 2010-08-09 11:48:06 följande:
    Nu något positivt:Vickan, minns du ditt jobbtips? Det jag sa att jag redan peppat för en hel massa?Nu skulle sambon höra sig för om det när vi åkte på fotbollsmatchen i helgen, men.......killen han tänkt prata med förekom honom!"Du det är inte så att du är intresserad av att hjälpa till och jobba hos oss som deltidbrandman? Jag har tänkt fråga flera gånger" Är det NÅNTING som skulle passa min smabo så är det den typen av jobb. och även om det verkligen bara är ett extrajobb, så är det ju ny input, nytt folk, några tusenlappar extra i månaden och-något han tycker är ROLIGT att göra.Så nu ska han bara fylla i pappret och skicka in.*hoppas så jag blir blå att det blir verklighet*

Låter ju toppen...håller tummarna

• passionsblomman

Har jag berättat om min kompis? Hon som har en särskild vrå i sitt hjärta för brandmän?
    Som med värme sägger:

"-De har så STORA FINA....

röda BILAR!!!"

Och när hon sedan berättade att hon släpat med sig andras barn på sådana där visningsdagar, för att på flera olika håll i Storstolm hinna kika på så många brandmän-förlåt-bilar, som möjligt, så garvade jag ju ännu mer.

Vidare avslöjar kvinnan att hon en gång cyklakt rakt in i svändörrskarusellen på ett av innerstadens finare hotell, då hon vred huvudet lite väl långt för att kika närmare på den brand-man, eller ag manar naturligtvis -bil som stod parkerad utanför. Cyklestyret vred hon uppenbarligen åt helt andra hållet.

Så långt kommet i berättelsen låg jag dubbel över en stol och försökte låta bli att pinkaner mig av skratt.

• nennesjuttioåtta

ååh jag gillar också brand...bilar. När vi var i NY så råkade flera bilder bli med just det motivet. Några gånger hamnade bilen ur bild (de flesta faktiskt, jag är kass fotograf) och bara själva vahettere chaufförerna kom med. Typiskt.

• passionsblomman

Ja typiskt Nenne. Tänk det ente mig nästan att varselbrallor och brandmän kunde komma lite på samma fråga för din del...

Nu doktorn. Osexigt värre. Med knölar och UVI framför allt.

• Lapinette

Jag brukar ofta ta foton med maken framför en brandbil ... kanske inte riktigt samma sak ??!!

• Lapinette

pb - lycka till hos fabror doktorn!

• Aleta
    fru AM skrev 2010-08-09 10:18:55 följande:
    Aleta: här får man vara ego - men du är inte ego, det är klart att du fokuserar på det stora som händer i ditt liv just nu! Det här med urinblåsan - är det något som kan avläsas på ett ev fvp (alltså orsaken till urinblåsans förstoring)? Vilken vecka är du nu i?
    Åter till dysterheterna.

Jag är i vecka 13+4. Nu har jag spenderat helgen med att läsa medicinska rapporter om detta och har tillslut kommit fram till en del siffror. Jag skriver dem här ifall någon precis som jag någon gång försöker googla "förstorad urinblåsa" och "foster" då kanske de får en träff här.

Om man i vecka 10-14 upptäcker en förstorad urinblåsa på mellan 7-15 mm så är det i 25% av fallen kromosomfel och i de övriga fallen, som ej har kromosomfel, ett stopp i urinflödet. Har man väl uteslutit kromosomfel så är det i 90% av fallen så att det går tillbaka av sig själv och allt blir bra. (Det blir en slutsiffra på 68% som det går bra för innan man har uteslutit kromosomfel, räknade jag ut.)

Om urinblåsan är större än 15 mm så är det i 10% av fallen pga kromosomfel men tyvärr så är det inga av de andra som klarar sig utan njurfel och eftersom det är så tidigt i graviditeten så klarar sig de flesta inte alls. 

Om det dessutom är i kombination med att nackspalten är onormalt stor så är siffrorna för kromosomfel betydligt högre. Det är då 75% istället för 25% som jag skrev ovan. 

Förutom detta så är kromosomfelet allra oftast trisomi 13 eller 18 istället för den vanligaste trisomi 21 (Downs). Båda dessa trisomier är enligt min barnmorska inte förenliga med liv även om barnet faktiskt kan födas levande ibland.

Några rapporter som jag har haft som källor:
    Megacystit at 10-14 weeks of gestation: chromosomal defects and outcome according to bladder length
    Fetal Megacystit At 10-14 Weeks Of Gestation Assocoated With Normal Nuchal Translucency And Normal Karyotype
    Fetal Megasistis and Trisomy 18 Cooperation (automatöversatt från turkiska, därav lite konstig engelska)

Jag har nyss talat med en barnmorska och fått våra siffror. Tyvärr så var urinblåsan 23,5 x 17,5 mm. Det finns med andra ord inget hopp även om hon sa att vi inte kan veta precis allt. Jag håller därför nu på att ställa in mig på detta, men känner mig just nu lite konstig och tom. 

• lunagarden

Aleta skrev 2010-08-09 13:30:04 följande:
    Jag har nyss talat med en barnmorska och fått våra siffror. Tyvärr så var urinblåsan 23,5 x 17,5 mm. Det finns med andra ord inget hopp även om hon sa att vi inte kan veta precis allt. Jag håller därför nu på att ställa in mig på detta, men känner mig just nu lite konstig och tom. 

Stor kram till dig!!!

• muggles
    nennesjuttioåtta skrev 2010-08-09 12:25:30 följande:
    ååh jag gillar också brand...bilar. När vi var i NY så råkade flera bilder bli med just det motivet. Några gånger hamnade bilen ur bild (de flesta faktiskt, jag är kass fotograf) och bara själva vahettere chaufförerna kom med. Typiskt.
Svar på tråden Livets toppar och dalar