• Miss Biii

skilsmässa eller bröllop

Måste bara skriva av mig och hoppas någon vänlig själ orkar läsa...

Min relation är riktigt svängig. Jag börjar seriöst fundera på om vi har en framtid ihop. Vi har faktiskt ingenting gemensamt, hur sjutton har vi kunnat hänga ihop i dessa år? Vi gillar inte samma musik, inte samma intressen, inte samma framtidsplaner, inte samma smak när det gäller semester/resmål osv osv... Vi tjafsar dagligen om ALLT!

Hur har ni vetat att ni träffat rätt? Jag vet inte om jag gjort det - och bara dem tankarna kanske är svaret??

Är så ledsen och gråter ofta och mycket. Funderar på parterapi men det kostar en del... vet inte ens om jag vill kämpa längre. Känslorna har länge varit upp och ner. Ena stunden har jag planerat barn och hus, och andra sekunden varit beredd att packa väskan och dra.

Nån som kan säga något klokt så jag kan få rätsida på det här. Har inge natt prata med heller, tragiskt nog.

Tack för att ni läst

• Svar på tråden skilsmässa eller bröllop
  • Sebastiána

Hur jag vet att det är rätt? Vi trivs ihop, och för första gången i mitt liv känner jag att jag vill upptäcka framtiden med den här mannen. Jag vill bli gammal med honom. Visst, vi måste jobba på vårt förhållande vi också, men som min sambo säger " vi har ju ändå tänkt vara tillsammans hela livet så det hinner vi säkert med!".

• mattiasFästmö

Miss Biii skrev 2010-07-14 17:08:16 följande:
    mattiasFästmö - attans att jag inte bor i Dalarna :) Tack för erbjudandet! Jag är öppen med vad jag tänker, men han tar allt så fel, vi kan alltså inte kommunisera alls, vi misstolkar varandra hela tiden. Gå till nån o prata skulle säkert vara bra, jag kan inte prata med mina vänner om detta, de är så partiska...

Okej vad tråkigt att det är så. jag skulle nog rekommendera då som dom andra skriver att ta en paus och känna efter, ibland saknar man ju inte kossan försen båset är tomt, och skulle du inse då att du saknar honom så kan ni ju jobba från det kram!

• Miss Biii

Sebatiana - där sa du nått! ett stort problem som min sambo har, är att han tillåter inte mig att ägna mig åt det jag vill. I.o.m svartsjukan så får jag inte gå ut o dansa m tjejerna ( eller ja, får o får, men han utrycker sitt misstycke klart o tydligt) Han tycker jag ska säga upp bekantskapen med de av mina vänner som är singlar. "För dem kan du ju inte ha nått gemensamt med" brukar han säga....

(det är inte bara jag som behöver gå o få lite kloka råd)

• ClaraH

Efter att ha haft några förhållanden så kan jag konstatera när det gäller mig själv att har jag tvivlat så har det inte varit rätt. Det är väldigt skönt att inte tvivla att helt enkelt inte tänka så. Det är så det känns "rätt" för mig. Nu finns har där, han som känns rätt. Det känns tryggt och jag går inte och tänker på att jag kanske ska göra slut.

Ni har ju varit ihop länge, så det kanske är så att du redan har försökt allt. På mig låter det nog som att du skulle ha det roligare med någon annan, men jag vet att det kan vara svårt att se det så just nu.

• Sebastiána
    Miss Biii skrev 2010-07-14 17:13:02 följande:
    Sebatiana - där sa du nått! ett stort problem som min sambo har, är att han tillåter inte mig att ägna mig åt det jag vill. I.o.m svartsjukan så får jag inte gå ut o dansa m tjejerna ( eller ja, får o får, men han utrycker sitt misstycke klart o tydligt) Han tycker jag ska säga upp bekantskapen med de av mina vänner som är singlar. "För dem kan du ju inte ha nått gemensamt med" brukar han säga....(det är inte bara jag som behöver gå o få lite kloka råd)
    Trist! Min sambo gillar att vara ute och bugga. Jag kan inte bugga och gillar inte dansbandsmusik. Jag vet att han inte flörtar med andra och dessutom går att på ställen där det bara är folk som går dit för att dansa. Det är inget raggningsställe. Jag träffar mina singelkompisar, både tjejer och killar fortfarande. Vi tycker att vi vet var vi har varandra. Om vi inte bler i hop med dansparters/killkompisar medan vi var singlar (under typ 5 år) varför skulle vi det nu?
  • Kattpoet

Hur jag vet att  Mr KattPoet och jag är rätt, mycke enkelt, vi låter båda vara, vi vill inte ändra den andra personen  och väldigt nöjda med  varandra personlighet...

Vi trivs i varandras sällskap även om vi inte gillar varandras intressen så kan vi se glädjen den ger den andre personen och det gör oss glada.

Och om han vill att du ska säga upp vänskap helt baserat på  dina vänner sociala status bör du dra öronen åt dig... det är inte hälsosam svartsjuka.

• ClaraH

Nu läste jag att du skrev att han inte gillar att du är med dina vänner, dvs. uttrycket missnöje med det. VARNING! Jag säger bara lämna genast, det är inte ett sunt beteende. Jag har varit med om det och det tog ett tag innan jag repade mig. Låt ingen hindra dig att vara med dina vänner!

• Miss Biii

ClaraH - nä jag har börjat inse det.... det gör inte att jag mår bättre.

• Hotlena

Hej. Jag är ny på den här tråden och ser att du har fått en massa fina tips från olika håll. Jag har oxå (som en del andra här vad jag kan se) "suttit fast" i ett trasigt förhållande. För mig krävdes det en riktigt bomb för att jag skulle fatta hur illa det var. Den bomben var att jag blev med barn och tanken på att ha barn med honom gjorde mig förtvivlad! Det var det absolut sista jag ville och då hade vi levt tillsammans som sambos i fem år. Det var en rejäl väckarklocka som inte gick att snooza, jag lämnade honom en vecka senare (efter jag gjort abort) och flyttade in hos en vän tills jag hittade något eget. 

Jag anser att jag har blivit mycket klokare sen den tiden, det är nu fyra år sen jag lämnade honom. Och jag har förstått att det inte går att leva i ett förhållande där man måste sätta ultimatum och ändra en personlighet för att må bra. Det är ett tips jag brukar ge till mina vänner när dom är osäkra, kan du inte vara dig själv eller låta honom vara sig själv och ändå acceptera, respektera och leva tillsammans så tänk igenom ordentligt om det är så du vill leva ditt liv. 

Jag förstår att det är läskigt att bli ensam och i många fall (i allafall bland mina vänner) så spelar ålder in. Man tänker att om jag lämnar honom nu så dröjer det ju flera år innan man kan gifta sig och skaffa barn. Man ska ju ut på jakt igen... Men vad är alternativet? Att gifta sig med någon man inte vill vara med och att ha barn med någon man inte kan komma överens med? Ta steget ut i friheten istället. Jag blev en ny människa när jag tog mig ur. Och jag fick höra från flera håll hur mitt dåliga förhållande förändrat mig (till det sämre) och mina vänner kände igen mig igen efteråt. Jag hittade tillbaka till många förlorade vänner. 

Som avslut vill jag säga att det inte alltid räcker att vara kär, kärlek förblindar. Och kärlek är en passion. Man måste vilja vara med varandra även när det är dåligt. Må dåligt av att ha gjort den andra lessen(även om man har rätt) och sikta mot någorlunda samma mål.

• Miss Biii

hotlena - tack för ditt kloka inlägg. detta måste tänkas igenom. Just det du sa om "väckarklockan". Jag har länge fantiserat om bröllop och barn, men kom på för ett tag sen att den personen jag skulle ha det med - inte var min sambo.... han fanns inte med i den fantasin...

Svar på tråden skilsmässa eller bröllop