• Elinhalmstad1

Bordsplacering- skilda föräldrar

Hej!
    Jag har nu blivit medlem på bröllopstorget inför mitt bröllop.
    Känns skönt att ha några att bolla sina tankar och ideer med här!

Min fråga är lite krånglig tycker jag.
    Min sambo (J)har skilda föräldrar. Hans mamma och hennes nya man gifte sig när J var 10 år. J har alltså bott med sin mamma och hennes man största delen av hans uppväxt.
    Sen har ju J sin biologiska pappa som han umgås rätt ofta med och som han spenderat varje helg hos sen han var liten.
    J:s mamma och J:s pappa kommer överens men inte jätte bra. En hel middag igemte varandra är nog inte så lyckat.

Sen kvarstår problemet att J:s mammas nya man tycker varken jag eller min kille om. Jag vill helst ha han så långt borta det bara går.

Har tittat på bordsplaceringar i tidningar och då ska man vid honnörsbord (som vi ska ha) sitta bruden och brudgummen i mitten. Sen på våran sida sitter brudens far och mor och igemte min far sitter brudgummens mor och tvärtom. Sen ska brudens faster sitta igemte brudgummens far. Men jag har ingen faster ej heller farbror. Hur gör jag då?

KRÅNGLIGT VÄRRE!

Såg på tvprogrammet "Bröllopsbonanza" där de pratade om att INTE ha traditionell bordsplacering utan placera dem som tycker om varandra igemte varandra och de tystlåtna "tråkmånsarna" för sig själva.
    Inte så dum idé. Men då går ju honnörsbordet bort och måste ersättas av runda bord.

Jag kan säga att hela min bröllopsdag är förstörd om jag tvingas sitta i närheten av J:s styvpappa. Han för sån negativ attityd med sig.

Hjälp mig någon snäll person!

• Svar på tråden Bordsplacering- skilda föräldrar
  • Cylt

För att slippa problematiken med stökiga familjerelationer vid honnörsbordet och för att alla ska få en så trevlig middag som möjligt har vi tänkt att sitta tillsammans med brudföljet. Istället för en lång radda utåt sidorna tänkte vi ha en "hästskoformation" så att de längst ut på sidorna också får vara med och prata:)
    Vi gör nog inte jättemycket som "man ska" eller "som förväntas", men det skiter vi glatt i och gör det vi tror blir bäst för alla inblandade.

Hoppas ni hittar en lösning som funkar
    (Jag skulle inte låta någon ingift surpuppa sabba min bröllopsmiddag för att det förväntas att han ska sitta i närheten, honom kan ni gott sätta vid någon annan surpuppa!)

• sms å fotboll
    Cylt skrev 2010-06-17 15:20:15 följande:
    Istället för en lång radda utåt sidorna tänkte vi ha en "hästskoformation" så att de längst ut på sidorna också får vara med och prata:)

Vilken bra idé med "hästsko"! Den ska jag nos sno rakt av :)

• Nikeh

"Mitt" problem är snarare hela bröllopet...
    Min far TÅL inte min mammas sambo (sedan ca 20 år tillbaka) och min far har själv sagt att han hoppas att han aldrig behöver träffa på denna man, eftersom han då inte vet vad han kommer ta sig till.

Jag har tidigare (innan min förlovning) känt stor oro inför ett kommande bröllop och gör väl det egentligen idag med, men jag hoppas ju att samtliga kan bete sig som folk och inte låta sådana känslor förstöra bröllopet. Men tänk om min far faktiskt inte kan behärska sig/bete sig som en vuxen? Suck...

• sms å fotboll

Förstår delvis situationen men efter 20 år så tycker man ju att din pappa kan ta sig i kragen en dag för din, sin dotter, skull.

• sms å fotboll

Vad jag har blivit dålig på att citera... Det senare är menat till Nikeh...

• Mizfis och LillRolf

Hej! Kul att ni ska gifta er! Finns mycket bra info här på BT och mycket "onödiga" detaljer att förlora sig i också (onödiga enligt min blivande man iaf, hehe). ;)

Min tanke kring ert problem med bordsplaceringen: Enligt 'traditionell' placering har brudgummens föräldrar hela fyra personer emellan sig (brudparet + brudens föräldrar). Kommer dina blivande svärföräldrar ens kunna se varandra, än mindre prata med varandra utan att behöva luta sig långt framåt eller långt bakåt? Enligt min erfarenhet är det svårt att föra en konversation med de som sitter långt bort. 

Din blivande mans styvpappa behöver ni inte placera vid honnörsbordet, han kan väl sitta i närheten, men inte för nära för att ni ska 'smittas' av hans negativa attityd. Om ni har ett rektangulärt honnörsbord och sedan småbord (runda, rektangulära eller kvadratiska) kan ni ju placera honom några bord bort. Om ni dukar i ett E eller ett U kan ni ju placera honom en bit ner på ett av 'benen'. :)

Och man måste inte placera någon faster/moster, farbror/morbror vid honnörsbordet. Det räcker med brudparet plus respektive föräldrar. Men om ni vill ha fler vi honnörsbordet kan ni ju placera toastmaster/madame där, eller en kusin eller ett syskon. Nån som ni känner står er nära. 

En personlig tanke om att placera de som gillar varandra med varandra och "tråkmånsarna" vid ett eget bord är att det finns en risk att de "tråkiga" känner sig undanskuffade och ännu mer tråkiga om de märker att de andra borden har roligare än vad de har vid sitt bord. De tråkiga kanske bara har svårt att starta en konversation och då kan det vara bra att ha någon pratglad för att starta igång konversationen. Min tanke och absolut ingen regel. :)

Men jag tycker att det är bra att placera lite efter ålder också, så har man har lite samma åldersspann vid de olika borden (15-30 vid ett, 25-40 vid nästa, 35-50 vid nästa osv) för då har man kanske liknande erfarenheter av livet att prata om.

Hoppas att det löser sig! Lycka till! :)

• Nikeh

sms å fotboll skrev 2010-06-17 15:33:06 följande:
    Förstår delvis situationen men efter 20 år så tycker man ju att din pappa kan ta sig i kragen en dag för din, sin dotter, skull.

Det skulle man ju kunna tycka och hoppas på ja... Kanske ska ge honom alkoholfritt vin under kvällen, för säkerhets skull. ;) Skämt åsido, han får helt enkelt ta och acceptera situationen. Är det något jag börjar lära mig angående bröllop så är det att mååånga har åsikter, men det som är viktigast är att brudparet får dagen så som de själva vill ha den.

• Sörön10

OJ oj jag har också lite ångest över att sätta igång med bordsplaceringen vill jag lova... 

Min pappa är inte i livet, M2Bs pappa är svårt sjuk och kommer inte. Han har heller inte varit någon bra pappa åt min sambo, så min sambo sörjer inte direkt över det. 

Min mamma är omgift med en karl som jag varken kallar pappa eller styvfar. Det är mammas karl helt enkelt. 

M2Bs mor är också omgift med en karl som varit jättedelaktig i våra liv. Svårt att veta hur man ska göra... 

Blev lite sugen på idén att antingen gå på vilka man vill ha nära, eller ta brudföljet nära! Vore ju super, så slipper man trampa på tår eller konstruera lösningar! =)

• Fårävvör

Här är en till som velar över bordsplaceringen... Har nästan gett upp tanken på honnörsbord. Största anledningen är att min sambos pappa är handikappad och kommer behöva sitta ijämte sin fru, samtidigt som mina föräldrar är skilda och jag skulle må fysiskt dåligt om de skulle sitta ijämte varandra under hela middagen... Så blanda mina och sambons föräldrar vid honnörsbordet (det klassiska) funkar inte pga sambons pappa, att sätta våra respektive föräldrar ijämte varandra (vilket är bra för sambons pappa) funkar inte med mina föräldrar...

Jag är ganska inne på att ha runda bord (som det finns jättefina i lokalen som vi ska ha) får se om jag får med sambon på den idén. I så fall kan ju de som hjälper oss under dagen, (ska inte ha följe) tex toastmastrar och syskon mm sitta vid vårt bord, och så placerar vi ut föräldrarna vid andra bord där de dessutom ser oss bra. Vid klassiskt E-borddukning så ser väl de som sitter längre ut på honnörsbordet knappt brudparet under middagen?

• anne på grönkulla

Var fastern kom in i bilden vet jag inte, särskilt inte om ni inte har nån?

Iaf, traditionellt sett så blandar man de biologiska föräldrarna i motsatta par eller hur man ska säga på brudparets vardera sida, så brudens far o brudgummens mor på brudens högra sida, brudens mor oc brudgummens far på brudgummens vänstra sida. Föräldrars nya respektive kan man sätta sen längr eut om man vill, men måste inte, de kan placeras som vanliga gäster. Har man en äldre generation eller nån annan man vill hedra med honnörsplats kan man sätta dem utanför föräldraparen också. skilda föräldrar sitter alltås inte bredvid varann utan med flera personer mellan sig, om det nu är så.

Om det av nån anledning inte funkar att ha det som traditionen säger - för att nån saknas eller för att det inte går (kan ju finnas många skäl till det) så skulle mitt råd vara att helt möblera om eller skippa honnören alls. Att ha lite halvtraditionellt o behöva förklara vilka undantag man gjort blir bara knöligt, att bryta mönstret helt är ofta bättre i det läget. Sätt era föräldrar på sätt som funkar på fina gästplatser istället och sätt andra (syskon, vänner, brudfölje?) som betyder mycket för er närmast er, t ex.

Svar på tråden Bordsplacering- skilda föräldrar