• Elinhalmstad1

Bordsplacering- skilda föräldrar

Hej!
    Jag har nu blivit medlem på bröllopstorget inför mitt bröllop.
    Känns skönt att ha några att bolla sina tankar och ideer med här!

Min fråga är lite krånglig tycker jag.
    Min sambo (J)har skilda föräldrar. Hans mamma och hennes nya man gifte sig när J var 10 år. J har alltså bott med sin mamma och hennes man största delen av hans uppväxt.
    Sen har ju J sin biologiska pappa som han umgås rätt ofta med och som han spenderat varje helg hos sen han var liten.
    J:s mamma och J:s pappa kommer överens men inte jätte bra. En hel middag igemte varandra är nog inte så lyckat.

Sen kvarstår problemet att J:s mammas nya man tycker varken jag eller min kille om. Jag vill helst ha han så långt borta det bara går.

Har tittat på bordsplaceringar i tidningar och då ska man vid honnörsbord (som vi ska ha) sitta bruden och brudgummen i mitten. Sen på våran sida sitter brudens far och mor och igemte min far sitter brudgummens mor och tvärtom. Sen ska brudens faster sitta igemte brudgummens far. Men jag har ingen faster ej heller farbror. Hur gör jag då?

KRÅNGLIGT VÄRRE!

Såg på tvprogrammet "Bröllopsbonanza" där de pratade om att INTE ha traditionell bordsplacering utan placera dem som tycker om varandra igemte varandra och de tystlåtna "tråkmånsarna" för sig själva.
    Inte så dum idé. Men då går ju honnörsbordet bort och måste ersättas av runda bord.

Jag kan säga att hela min bröllopsdag är förstörd om jag tvingas sitta i närheten av J:s styvpappa. Han för sån negativ attityd med sig.

Hjälp mig någon snäll person!

• Svar på tråden Bordsplacering- skilda föräldrar
  • sms å fotboll
    Elinhalmstad1 skrev 2010-06-17 13:22:08 följande:
    INTE ha traditionell bordsplacering utan placera dem som tycker om varandra igemte varandra och de tystlåtna "tråkmånsarna" för sig själva.Inte så dum idé. Men då går ju honnörsbordet bort och måste ersättas av runda bord

Har lite av samma problematik men vi tänker nog placera våra syskon vid honnörsbordet istället för våra föräldrar (de får sitta vid andra bord). Varför måste ni ha runda bord bara för att ni inte har ett traditionellt honnörsbord?

• Ilys2

Vi kommer placera de biologiska föräldrarna vid vårt bord. Oavsett hur situationen ser ut nu så är det trots allt deras förtjänst att man kom till.  Vi känner att de ska sitta bredvid oss den här dagen. Deras "nya" placeras ut bland de "vanliga" gästerna. Det är ju trots allt det de är i det här sammanhanget.

Så tänker vi.

• thebe

ilys2
    skönt att läsa att fler än vi tänker på detta sättet. här är bordsplaceringen ett hett ämne bland pappas nya som vägrar axeptera hur vi vill ha det på våran dag. men vi kommer inte släppa oss på denna punken.

fast vi kommer göra så att min pappa sitter bredvid mig och sedan min mamma, sedan kommer min styvpappa få sitta brevid mamma för han har jag kallat för pappa i över tio år så han är som en pappa för mig med.
    på min blivnades sida kommer hans pappa sitta sedan våran dotter och sist men inte minst hans mamma.

• Ilys2
    thebe skrev 2010-06-17 14:23:06 följande:
    ilys2skönt att läsa att fler än vi tänker på detta sättet. här är bordsplaceringen ett hett ämne bland pappas nya som vägrar axeptera hur vi vill ha det på våran dag. men vi kommer inte släppa oss på denna punken.fast vi kommer göra så att min pappa sitter bredvid mig och sedan min mamma, sedan kommer min styvpappa få sitta brevid mamma för han har jag kallat för pappa i över tio år så han är som en pappa för mig med. på min blivnades sida kommer hans pappa sitta sedan våran dotter och sist men inte minst hans mamma.
    Surt för henne. Bröllopsdagen är en sådan dag när brudparet  faktiskt får göra precis som de vill. Det är deras dag och det är viktigt att det blir som de vill. Sen om det handlar om bordsplacering, klädsel, barn- eller alkoholfritt. Det är alltid någon som stör sig på något.

Vi kommer högtidligen strunta i alla och ha ett bröllop som vi trivs med. Passar inte det så behöver man inte komma. Vi talar ju inte om att ändra en livsstil här utan om ett par timmar i folks liv.

• Ilys2
    Ilys2 skrev 2010-06-17 14:35:22 följande:
    Surt för henne. Bröllopsdagen är en sådan dag när brudparet  faktiskt får göra precis som de vill. Det är deras dag och det är viktigt att det blir som de vill. Sen om det handlar om bordsplacering, klädsel, barn- eller alkoholfritt. Det är alltid någon som stör sig på något. Vi kommer högtidligen strunta i alla och ha ett bröllop som vi trivs med. Passar inte det så behöver man inte komma. Vi talar ju inte om att ändra en livsstil här utan om ett par timmar i folks liv.
    "Strunta i vad alla tycker" ska det förstås stå. Annars blir det nog ganska folkttomt.
  • sms å fotboll

Hur gör man då om man har varsin förälder som man gärna vill ha vid ett honnörsbord medan man gärna slipper den andra?

• Ilys2
    sms å fotboll skrev 2010-06-17 14:55:41 följande:
    Hur gör man då om man har varsin förälder som man gärna vill ha vid ett honnörsbord medan man gärna slipper den andra?
    Vill ni inte ha dem så ha dem inte där. Känner ni att det blir för jobbigt så kanske ni kan hoppa över att ha ett honnörsbord? Alla dörrar är öppna.
  • sms å fotboll

Det lutar som sagt åt att om det blir ett honnörsbord så blir det med våra syskon fast vi både gärna hade haft min mamma och hans pappa där men vad säger man då till hans mamma...

Klart man får göra som man vill men ibland hade livet varit liiiiite enklare om man inte behövt ta ställning.

• niamh

På min väns bröllopsmiddag hade de honnörsbord, men de hade placerat mig (var brudtärna) + respektive bredvid bruden samt marsalken och den andra brudtärnan bredvid brudgummen. Efter oss hade de placerat föräldrarna och därefter fick resten sätta sig lite som de ville. Det blev riktigt lyckat och ingen tog illa upp eller något sådant. Tycker inte man ska stirra sig blind på vett & etikett, det är ju trots allt parets speciella dag och då ska det också kännas så bekvämt som möjligt för dem! 

En annan vän hade runda bord för alla utom brudföljet och paret själva, som satt vid ett vanligt bord.

Hoppas ni hittar en lösning som passar er :)

• niamh
    sms å fotboll skrev 2010-06-17 14:55:41 följande:
    placera de man vill slippa längst ut? nackdelen/fördelen - beroende hur man ser på det - men raka bord är ju att det är svårare att konversera med dem som inte sitter mitt i mot eller precis bredvid.
Svar på tråden Bordsplacering- skilda föräldrar