• jessie 78

Ont om pengar-vad servera??!!

Som ovan-vår budget är rätt låg. Så vad serverar man som är billigt men ändå mättande på sitt bröllop. Vi är ca 35 pers. Kollat runt på catering men det är svindyrt-vi bor i halmstad. Snälla ge oss råd!

• Svar på tråden Ont om pengar-vad servera??!!
  • 19juni

Hej!
    Vi är ca 35 st oxå och ska försöka hålla nere våra kostnader på bröllopet eftersom vi ska utomlands oxå snart.
    Vi ska bjuda på grillbuffè. Vi kommer att vara ute i vår trädgård under vigseln och festen så det var passande för oss.
    Det behöver ju inte bli så dyrt då man kan fixa mycket själva och förbereda dagen innan. Vi har en kille som ska grilla åt oss och en tjej som ska hålla koll på att fylla på buffèbordet när det behövs.
    Vi ska bjuda på snittar först bara innan de ska få gå en tipspromenad medans vi tar kort.
    Och sen blir det bara tårta till kaffet. Senare blir det nog bara Bullens korv med bröd om det är några kvar!! Självklart åker lite snacks och godis oxå fram framåt kvällen.
    Detta var ett tips. Det är ju svårt att veta om ni ska ha 3-rätters eller när ni har tänkt ha ert bröllop.
    Lycka till!

• fru2011kanske

Har inget råd, men är intresserad av bra förslag
    Vi vill kunna bjuda alla nära och kära utan att fundera på om vi har råd, och det förutsätter ju billig mat, men vi vill ju ändå att det ska vara gott!
    Så ni som har bra förslag på antingen mat som man lätt kan fixa själv (i förväg eller dyl) eller billig catering (fast i Stockholm för min del)

• Fialotta 78

Låter supergott med grillbuffén.
    Har recept på en jättegod pastasallad som blir bäst om man gör den dagen innan och det passar ju utmärkt. Du kan ju köpa kassler och fläskfilé när det är billigt. Grilla fläskfile dagen innan, skiva den och kasslern servera med pastasallad, potatissallad, vanlig sallad, bullar, smör. Finns engångsserveringsfat som man kan köpa billigt. Dekorera med lite exotisk frukt. Om ni har någon som kan baka tårta till er så blir nog det billigast, annars verkar det som att tårtan är det som är svårast att få ner i pris.

Vi kommer också ha ett budgetbröllop. Kollar runt lite på catering, men håller med om att det är dyrt. Har därför också funderat på egen buffé.

Hoppas att du fick lite tips! Hojta till om du vill ha receptet på pastasallade så skriver jag det här.

• jessie 78

Tack så jättemycket för era svar-kram. Ja du får gärna skriva recept på pastasallad.

• junibrud2010

Har ni någon ica-affär.. Här där jag bor har dom catering  .. potatissallad.. olika kött grönsaker o frukter 129kr/pers

Men man får jätte mycket mat så man kan dra portionerna med 10%

• 19juni

Jag tar oxå gärna receptet på pastasalladen!! Ska ha både det o potatissallad tänkte jag.

• Syrinx

Det blir väl alltid billigare om man gör själv. Både pasta- och potatissallad är relativt billigt och mättande, så har man det som bas kan man ju ha lite annat plock vid sidan av. Buffémat som pajer, ett par goda enkla såser (t ex fetaostsås - blanda en förpackning fetaost med 1,5-2 burkar crème fraîche eller romsås - blanda en burk rom med crème fraîche), hembakat bröd och ett par goda ostar, lite gravad lax eller kallskuret till. Båda föräldraparen kan säkert hjälpa till med att baka pajer, bästa vännen kanske kan baka sitt fantastiska bröd eller systern som känner en fiskare kanske kan få specialpris på det. Om man involverar familjen kan man nog få det både billigt och ganska enkelt

• AndréaK

Är också intresserad av recept på pastasallad =)

• miris

Vi beställer mat från ICA. Kallskuret (3 sorters kött), potatissallad, frukter m.m. Så ska vi baka bröd själva. Inte jätterolig mat kanske, men billigt och helt perfekt för vårt bröllop. (kostar 89kr/pers där vi bor)

• Fialotta 78

Här kommer receptet på pastasalladen:

Dressing:
    Lätt majonäs (ca 3 dl)
    Vitvinsvinäger (ca ½ dl)
    Salt och peppar
    Fransk senap (ca 1 msk)

Sallad
    Kokt pasta (ca 1 pkt)
    Paprika olika färger (ca 2 st)
    Gul löl (ca 1 st)

Blanda ihop dressingen och smaka av, Blanda dressingen med kall pasta, tärnad paprika och hackad lök

Gör gärna salladen dagen innan så mjuknar löken och pastan drar åt sig ordentligt av dressingen. Brukar använda tre färgad pasta eftersom den ser trevligare ut.

Hoppas att ni ska tycka om den!

• Nordiskbrud

Tja, beror ju lite på vad ni vill ha. Vill ni ha en meny eller vill ni ha en buffé? En god sommarbuffé skulle ju kunna bestå av tex

* Färskpotatis med dill
    * Pastasallad (med lite smågott i som tex majs, oliver, röd lök, rucola och Apetinas italienska inlagdafetaost - använd marinaden som dressing)
    * Rostbiff (brukar finnas till bra pris på sommaren eller köp en bit och gör egen)
    * Ugnsbakade laxsidor (bred på pesto och baka i ugnen, fungerar att servera kall)
    * Får ni tag på fläskfilé till ett bra pris har jag ett jättegott recept på dubbel marinerad fläskfilé som är enkelt att tillaga och serveras kall
    * Inkokt kyckling med dillsås (god rätt som serveras kall)
    * Färska grönsaker i skålar som tex rädisor, sparris, små tomater, stavar av gurka, oliver, sallad, morötter mm
    * Några kalla såser
    * Några goda ostar (tex brie som brukar finnas billigt i stor bit, någon ädelost och kanske en cheddar)
    * Två sorters hembakt bröd och någon kex sort och knäckebröd
    * Lite frukt (jordgubbar och melon brukar ha bra pris)

• glaca

Nordiskbrud skrev 2010-06-10 17:35:05 följande:
    Får ni tag på fläskfilé till ett bra pris har jag ett jättegott recept på dubbel marinerad fläskfilé som är enkelt att tillaga och serveras kall*
    JAg är väldigt intresserad av den där fläskfilén... det låter mer spännande än rostbiff och vi måste servera kall mat. Orkar du lägga in det här, eller maila över det?
  • Piiiip

Ett tips jag har lärt mig är att ställa sallad, bröd och sedan potatis, pastasallader och sås först, och sist ställa det dyra t.ex. kött, exotisk frukt, dyra jordgubbar och ex. dessertost.

Om du tänker på hur det brukar stå när man är ute och äter buffé så är det ju oftast stå som maten är placerad då.

Folk fyller helt enkelt tallrikarna och tar då mindre (dyrt) kött än vad de annars skulle göra.

• glaca

glaca skrev 2010-06-10 19:45:20 följande:
    I gengäld kan jag tipsa om det här receptet: www.alltommat.se/recept/grekisk-sallad-med-fä...Kan varieras efter tycke, tillgång och smak... men är en bra och lite annorlunda bas. Som förrätt kan man servera mozzarella på tomatbädd, och så en pannacotta till efterrätt. Allt går att förbereda och det blir väldigt billigt! OCH GOTT!

Du behöver kanske nån typ av kött till... rostbiff, souvlakispett, kyckling eller nå´t. Sök bland buffé recept och på bröllopsteman hos de stora receptsidorna. Det finns massor med förslag. Vill ni komma riktigt billigt undan serverar ni vegitarisk mat.

• Gurran

Jag har gjort buffé till fester ett par gånger och då har jag haft följande:

*Pastasallad gjord av färdig sallad (sån där sköljd i påse), penne, burkar med fetaost och oliver, och även oljan från dessa som då blir som en vinegrette. Enkelt, gott och vegetariskt.

*Minipajer med fetaost och körsbärstomater.

*Snäckor med ruccola, soltorkade tomater, lufttorkad skinka och fetaost. Man kan ju stoppa i vad man känner för...tar man skinka, ost, oregano och ketchup blir det pizzabullar som barnen älskar.

*Olika sorters uppskuret kött.

*Frukt

Ett tips på en supergod tårta är denna: http://www.recept.nu/1.296776/lisa_och_monica_eisenman/kakor_tartor/jordgubbstarta
    jag gjorde den i långpanna, men skippade lagret med vaniljkräm. Även de som inte vanligtvis äter tårta tog flera gånger :)

• JollyO

Mmm, jag blir hungrig när jag läser detta! Jag har tips på några fler grejer som verkligen är enkla och snabba men kanske lite ovanligare än potatissallad.

Bönröra. Kidneybönor eller kikärtor eller sådana på burk som är blandade med matvete. Och så någon dressing på det, lite rödlök och örter kanske. Enkelt, snabbt och billigt.

Couscoussallad med små bitar av gurka, tomat, rödlök och mynta. Jättegott till grillat. Varför inte grillade lyxigare korvar, typ scans Merguez med lammkött i.

Det finns färdiga kryddade kycklingben i frysdisken som man kan slänga på grillen eller värma i ugn, likadana som man får om man beställer catering, himla smidigt.

Som sagt ovan, ställ köttet sist så kommer tallrikarna vara fulla när de kommer dit, eller ha någon som serverar direkt från grillen.

Massor av karaffer med limevatten och lite baginboxvin och öl köpt i danmark kanske?

• Nordiskbrud

Dubbel Marinerad fläskfilé

(Receptet är ursprungligen från Allt om Mat och vi har serverat det på många sommarbröllop jag kockat).

Receptet är för 30 pers på buffé.

Ingredienser:
    ------------
    3 kilo fläskfilé
    6 msk smör

Marinad 1:
    2 liter vatten
    150 g salt, 1 1/4 dl fint eller 1 1/2 dl grovt
    10 kvistar rosmarin eller 3 msk torkad
    6 st skivade vitlöksklyftor
    2 tsk grovmald vitpeppar

Marinad 2:
    strimlat skal av 3 citroner
    4 dl olivolja
    4 msk finhackad färsk rosmarin eller 2 msk torkad
    1 st stor pressad vitlöksklyfta
    1 tsk grovmald vitpeppar

Så här gör du:
    --------------
    1. Sätt ugnen på 125°.
    2. Putsa filéerna fria från hinnor och fett. Bryn dem runt om i smör och lägg över dem i ugnssäkra formar. Stek dem tills innertemperaturen är 65–70°, 30–40 min.
    3. Gör under tiden marinad 1: Koka upp vatten, salt, rosmarin, vitlöksklyftor och peppar. Låt marinaden kallna.
    4. Lägg ner filéerna i marinaden och låt stå kallt ca 12 tim. Ta upp filéerna och häll bort marinaden.
    5. Marinad 2: Skär det gula av citronskalet i strimlor med zestejärn eller potatisskalare och kniv. Förväll skalstrimlorna 1/2 min och häll av vattnet.
    6. Blanda citronskalet med resten av ingredienserna till marinad 2.
    7. Skiva köttet ganska tunt och häll över marinad 2 några timmar före serveringen.

• glaca

Tack, det ska jag fixa i midsommar! Låter supergott.

• lillalyckan
    jessie 78 skrev 2010-06-10 11:46:09 följande:
    Som ovan-vår budget är rätt låg. Så vad serverar man som är billigt men ändå mättande på sitt bröllop. Vi är ca 35 pers. Kollat runt på catering men det är svindyrt-vi bor i halmstad. Snälla ge oss råd!
    Har du kollat med restaurang Ekebacken? De har verkligen superbra priser, nästan hälften av vad de flesta andr ahar i Halmstad.
Svar på tråden Ont om pengar-vad servera??!!