Inlägg från: Nordiskbrud |Visa alla inlägg
  • Nordiskbrud

Ont om pengar-vad servera??!!

Tja, beror ju lite på vad ni vill ha. Vill ni ha en meny eller vill ni ha en buffé? En god sommarbuffé skulle ju kunna bestå av tex

* Färskpotatis med dill
    * Pastasallad (med lite smågott i som tex majs, oliver, röd lök, rucola och Apetinas italienska inlagdafetaost - använd marinaden som dressing)
    * Rostbiff (brukar finnas till bra pris på sommaren eller köp en bit och gör egen)
    * Ugnsbakade laxsidor (bred på pesto och baka i ugnen, fungerar att servera kall)
    * Får ni tag på fläskfilé till ett bra pris har jag ett jättegott recept på dubbel marinerad fläskfilé som är enkelt att tillaga och serveras kall
    * Inkokt kyckling med dillsås (god rätt som serveras kall)
    * Färska grönsaker i skålar som tex rädisor, sparris, små tomater, stavar av gurka, oliver, sallad, morötter mm
    * Några kalla såser
    * Några goda ostar (tex brie som brukar finnas billigt i stor bit, någon ädelost och kanske en cheddar)
    * Två sorters hembakt bröd och någon kex sort och knäckebröd
    * Lite frukt (jordgubbar och melon brukar ha bra pris)

• Nordiskbrud

Dubbel Marinerad fläskfilé

(Receptet är ursprungligen från Allt om Mat och vi har serverat det på många sommarbröllop jag kockat).

Receptet är för 30 pers på buffé.

Ingredienser:
    ------------
    3 kilo fläskfilé
    6 msk smör

Marinad 1:
    2 liter vatten
    150 g salt, 1 1/4 dl fint eller 1 1/2 dl grovt
    10 kvistar rosmarin eller 3 msk torkad
    6 st skivade vitlöksklyftor
    2 tsk grovmald vitpeppar

Marinad 2:
    strimlat skal av 3 citroner
    4 dl olivolja
    4 msk finhackad färsk rosmarin eller 2 msk torkad
    1 st stor pressad vitlöksklyfta
    1 tsk grovmald vitpeppar

Så här gör du:
    --------------
    1. Sätt ugnen på 125°.
    2. Putsa filéerna fria från hinnor och fett. Bryn dem runt om i smör och lägg över dem i ugnssäkra formar. Stek dem tills innertemperaturen är 65–70°, 30–40 min.
    3. Gör under tiden marinad 1: Koka upp vatten, salt, rosmarin, vitlöksklyftor och peppar. Låt marinaden kallna.
    4. Lägg ner filéerna i marinaden och låt stå kallt ca 12 tim. Ta upp filéerna och häll bort marinaden.
    5. Marinad 2: Skär det gula av citronskalet i strimlor med zestejärn eller potatisskalare och kniv. Förväll skalstrimlorna 1/2 min och häll av vattnet.
    6. Blanda citronskalet med resten av ingredienserna till marinad 2.
    7. Skiva köttet ganska tunt och häll över marinad 2 några timmar före serveringen.

Svar på tråden Ont om pengar-vad servera??!!