• planettelex

För ung?

Hejsan, jag är en tjej som är 17 år. Jag är tillsammans med en helt fantastisk kille som är 3 år äldre än mig och vi har vart tillsammans i snart 9 månader. Allt känns helt rätt, ni vet att det klickar och det är verkligen personkemi och helt enkelt fantastiskt.

Vi har börjat tala om förlovning och det är inget "skojprat" utan seriösare och vi har till och med valt de ringar v skulle vilja ha.

Min fråga är då, är man fortfarande nykär efter 9 månader? och är vi för unga?

/planetTELEX

• Svar på tråden För ung?
  • Kattpoet

Vänta är mitt svar, jag förlovade mig som 18 åring efter 9 månaders förälskelse och gifte mig vid 20 och vid 27  var jag skild, jag hade tänkt skilja mig tidigare men min make  tycke om att trycka ner mig så mycke att jag inte orkade.

Detta kommer nog inte hända  för dig, med du är ung och om detta förhållande är verkligen  det rätta, ja  tar er tid att resa nu med varandra, uppleva saker med varandra och förlova er senare.

Genom att resa med varandra kommer ni upptäcka sidor hos er själva och den andra ni inte visste om fanns, my bra och underbart sätt att få veta om detta är rätt eller ej.

Mina föräldrar provade på detta vid 25 års ålder efter 4 månader tillsamman och har nu varit gifta i 40 år.   Som pappa sa man vet vad kärlek är när man hamrar i en tält  spik  ien stenhäll  med en träsko.

• minimis

Zia 20090618 skrev 2010-06-06 21:17:09 följande:
    Som någon skriver om att "leva livet" och inte låsa sig osv, jag och min blivande träffades när jag var 17 och han 19. Vi har verkligen rest och upplevt saker och jag kan verkligen tycka att oj vad vi har hunnit med mycket och jag älskar det faktum att vi gör i princip allt tillsammans. Även om vi förstås kan vara utan varandra ;) Däremot kan ju jag reagera på tiden, ja efter 9 månader är man verkligen nyförälskade. Och speciellt om man inte bor tillsammans! Vi var tillsammans nästan 5 år innan han friade och bröllopet blir nästan 2 år efter frieret..

Jag menar för egen del, vissa saker jag alltid drömt om att göra som inte blev av. Visst hade jag kunnat åka till usa i 1 år, men jag klarade inte av att åka ifrån honom. Jag ville också flytta och testa på livet i en storstad etc, men det funkade inte för oss. Däremot har vi ju gjort massa annat tillsammans! En del är väldigt duktiga på att förverkliga sina drömmar själv, medan respektive gör sitt på sitt håll, men det var inte vi duktiga på :) Jag är mycket nöjd med mitt liv men jag kommer alltid att känna en viss sorts "ångest" eller vad man nu kan kalla det för när andra gör de där sakerna som jag så gärna ville göra. Men vem är jag att lägga mig i andras förhållanden, tycker bara man ska tänka efter lite över vad man vill göra för sig själv ocks¨å.

• flybell

Åldern behöver inte betyda någonting, jag känner två par som blev tillsammans när dom var 14 och dom är tillsammans än idag (paren är nu 22 resp 23 år gamla) så känner ni att ni vill förlova er så tycker jag absolut att ni ska göra det!

Lycka till

• Jessica och Daniel

Ta inte så lätt på förlovning utan vänta i ett år till iaf för att se att ni verkligen är säkra på varann...

• mattiasFästmö

Klart man kan förlova sig fastän att man är ung, dock tycker jag kanske att ni borde ha vart tillsammans lite längre, bor ni ihop? Och sen tycker jag iallafall att förlovning ska vara just en för-lovning, dvs att man har siktet inställt på att gifta sig inom snar framtid och verkligen känner sig så trygg i förhållandet så att man kan säga ja till att binda upp sig för resten av livet, i upp och nedgångar

• PussLa

Jag var 17 och min BM 21 när vi träffades. Vi flyttade ihop när jag var 19 och förlovade oss när jag var 21. Idag är jag 27 och om tre veckor gifter vi oss. Mitt råd är att vänta en liten stund - varför ha så bråttom? Är det något ni måste bevisa?

• Ingvarsson

jag och min kille träffades när jag var 17 och han 21. Vi förlovade oss 6 månader efter vi hade blivit ihop & nu har vi varit ihop i 8 år. Alla våra vänner sa hela tiden att vi inte skulle vara ihop så länge, men det slutade med att vi har hållt ihop medans våra vänners förhållande har gått i bott. Skaffat ny partner hit och dit.
    Om ni nu vill sattsa på erat förhållande så gör det, det är ju bara ni två som vet hur  ni verkligen känner för varandra.

• cookieandkermit

Jag täffade min sambo när jag var 17, han 20 och vi har nu i november varit tillsammans i 6 år. Jag visste tidigt att han är den jag vill leva mitt liv med då han gör mig till en bättre människa och för att han förstår mig och älskar mig för den jag är. Dock är vi inte förlovade (ännu). Efter det att vi vart tillsammans i 2 år fick jag en ring av honom, som jag har på högerhanden. Det var lite av en "nu vet du att jag vill vara med dig hela livet, men är inte redo för att gifta mig och allt det där" ring. Vi är fortfarande unga och kan vänta. Jag har precis börjat plugga, och har nu 3,5 år kvar, Jag skulle lätt kunna gifta mig i morgon, men det krävs ju att båda vill och att vi har råd. Så det blir nog inte än på ett tag.;)
    Jag vet inte hur ni är som personer. Men vid 17 är man för ung för en riktig förlovning. Vill ni köpa ringar och ha som en symbol för er kärlek, gör det. Men sätt ingen stor betydelse bakom, som att ni vill gifta er, jag tror verkligen på att man måste känna varandra utan och innan för att kunna ta det steget. Jag har haft vänner som förlovat sig med sina killar, och varje gång har det tagit slut..
    Lär känna varandra, bo ihop, res ihop allt detta kommer leda till att ni lär er om ni funkar ihop eller inte. För att när man är nykär, då är allt bra....

• Vi2alltid

Åldern spelar inte ett dugg roll, däremot skulle jag nog inte tycka att det är en bra idé att gifta sig efter för kort tid, hur ung eller gammal man är :)
    Efter ett par år har man haft större chans att lära känna varandra.

• pyrro

Nä man ska nog inte gifta sig för fort.....men jag var 30 när vi träffades och ville gärna ha barn så när vi bestämt oss att det var vi två som gällde så tutade vi och körde Vi blev med barn 7 månader efter att vi träffades så vi "han" aldrig gifta oss innan eller för den delen lära känna varandra i flera år innan. Det ända jag önksar är att vi haft mer tid innan vi skaffade barn till att bara vara vi....så hade jag varit yngre när vi träffats hade jag tagit det lugnt med både förlovning bröllop och barn. Då har man ju nått att se fram emot.-)

• Syrinx
    cookieandkermit skrev 2010-07-11 10:12:25 följande:
     Efter det att vi vart tillsammans i 2 år fick jag en ring av honom, som jag har på högerhanden. Det var lite av en "nu vet du att jag vill vara med dig hela livet, men är inte redo för att gifta mig och allt det där" ring. Vi är fortfarande unga och kan vänta. 
    Jag och min fästman gjorde något liknande - efter tre månader tillsammans fick jag en bronsring att ha på högerhanden, som en kärleksring med precis den betydelsen som du beskriver, cookieandkermit! Nu efter nästan 3,5 år tillsammans varav 2 år som sambo har vi förlovat oss på riktigt. Vi har gått igenom många saker tillsammans och fått lära känna varandra genom många situationer, som har format oss både som individer och som par. Det känns fantastiskt bra att ha dessa erfarenheter med oss, förutom att själva tiden också formar. 
Svar på tråden För ung?