• planettelex

För ung?

Hejsan, jag är en tjej som är 17 år. Jag är tillsammans med en helt fantastisk kille som är 3 år äldre än mig och vi har vart tillsammans i snart 9 månader. Allt känns helt rätt, ni vet att det klickar och det är verkligen personkemi och helt enkelt fantastiskt.

Vi har börjat tala om förlovning och det är inget "skojprat" utan seriösare och vi har till och med valt de ringar v skulle vilja ha.

Min fråga är då, är man fortfarande nykär efter 9 månader? och är vi för unga?

/planetTELEX

• Svar på tråden För ung?
  • minimis

Allt är ju som ovan skrivet individuellt. Jag träffade min bm när jag var 13, vi har till o från varit ett par sen jag var 14 och stadigt sen jag var 19. Vi förlovade oss när jag var 20. Han är ett år äldre än mig.
    Jag skulle inte rekommendera någon att "binda" sig i tidig ålder bara för att visa världen.
    Jag kan önska att vi förlovat oss i samband med det riktiga frierit nu 7 år senare, och gift oss inom ett år efter förlovningen. Känner att jag är mer mogen och ja, det vore fint helt enkelt. Är det äkta kärlek behöver man inte ha någon brådska! Men det är bara jag, det kan ju vara så olika! Men tänk efter ett par gånger innan :)

• MaddeåMats

Varför förlova sig om man inte ska gifta sig?
    Bättre att ut och resa tillsammans, då lär man verkligen känna varandra!

• Skimmra

planettelex skrev 2010-05-27 15:34:02 följande:
    Det är precis de tankarna jag tänkt, att det kanske går lite fort. Jag ska fundera mer på det och prata med min pojkvän om saken.   Men vi tar inte förlovningen på så stort allvar, det är inte så att vi ska gifta oss inom ett år utan det är bara ett litet extra tecken på hur mycket vi älskar varandra.

Inte för att låta elak men då blir det lätt att ni gör en "tonårsförlovning" eftersom en förlovning för er inte betyder att ni skall gifta er. Om ni vet hur mycket ni älskar varandra så räcker det för det är NI som är viktigast i ERT förhållande. Ni behöver inte bevisa er kärlek för någon annan genom att förlova er. Som Superstarfia skrev, köp ett matchande armband eller liknande om ni vill ha någon symbol för er kärlek

• minimis

Tidigare i våras pratade jag med en kvinna 40+ som varit förlovad 3 gånger (eller var det 4...?), men aldrig gift... Hon är en helgo tjej, men jag är glad att det inte var jag.

• Superstarfia

Vad jag själv har märkt efter min tidiga förlovning är att det oftast är par där den ena inte är godkännd av familjen...

alltså en tjej träffar en kille som inte henner päron gillar.. dom förlovar sig för att bevisa att "Hah, de här kan ni inte göra nått åt"...

jag kan ha fel, men jag har tänkt på de mycke sista tiden..

• Jmms

Om ni älskar varandra och avser att vara tillsammans resten av livet (sen om så inte blir fallet, vem kan säga det nu?) så varför inte förlova sig? Jag och min blivande man förlovade oss när jag var 15-16 år, är idag 22.

Vad är det som säger att en förlovning håller överhuvudtaget, även om man inte gör det i tonåren? Däremot så ska ni inte förlova er för att verkligen visa omgivningen att ni hör ihop, utan göra det för er egen skull.

Lycka till med beslutet!

• sun moon

Jag tycker att ni ska förlova er om ni känner för det Att förlova sig behöver inte innebära att man gifter sig inom 1 år som de flesta vill att det ska vara

Jag förlovade mig (första gången) när jag fyllde 20 och vi gifte oss 10 år senare. Skilde oss dock efter 5 år efter det.. men men.. Men mitt råd till dig är att göra det ni känner för. En ring på fingret är väldigt speciellt. Känns mer "ja det är vi" nu och för alltid.

• Nordiskbrud

Helt omöjligt att säga! Finns både vackra slut och mer trista sådana, hur just ni ska sluta kan ingen sia om.

Jag kan bara ta exempel från min egen erfarenhet av kompisar, som kände precis som ni och liknande åldersskillnadner (fast några år extra på killarna i tre fall). 3 par förlovade sig på gymnasiet när vi gick i trean, alla tog slut inom 1 år.
    Var på två bröllop där paren förlovade sig ca halvåret efter vi tog studenten och gifte sig sommaren efter. Båda slutade i skiljsmässa inom 2 år. Har fler tista exempel från min skoltid och vet bara några som fortfarande är tillsammans. Min känsla är att det är som om det är just de som skyndar på som det inte håller för. När man har något att bevisa för omvärlden så är det oftast "fel". Tror tyvärr också att många unga möter misstro när de förlovar sig tidigt men statistiken talar dessvärre inte för, snarare mot. Men man kan lika gärna växa mer samman än isär. Fråga er bara varför ni vill förlova er så att båda har ärliga avsikter och det är inte är för att tex bevisa något för omvärlden eller av rädsla av förlora den andre.

Dock inte sagt att det inte ska hålla för er men som ung kanske man vinner mer på att vänta lite? En ljusglimt jag kan ge som exempel är min bror och hans flickvän som varit tillsammans sedan tvåan i gymnasiet (dock med ett avbrott på ca halvåret) och de är i dag 25 resp 24 år. De är inte förlovade och tycker att det känts bra att avvakta.

• FramtidaFruSandberg

jag och min m2b blev tillsammans när vi var 17 (är nu snart 25) och vi förlovade oss förra sommaren. Vi ville också visa på något sätt att det var vi och att vi hörde ihop så vi köpte armband där man kan sätta vilka bokstäver man vill. På min stod det A(hjärta)E och på hans E(hjärta)A för våra initialer.

• pyrro

Om ni inte tänkt gift er så finns det väl ingen brådska tycker jag. Njut av att var ung och förälskad, håller ni ihop så har ni ju förlovningen att se fram emot!
    17 år ÄR ungt, 9 månader ÄR kort (framförallt i  din ålder) och jag tycker litegrann att du besvarar din egen fråga genom att du tvekar och det inte är så seriöst. Hitta på något annat för att göra det "speciellt" tycker jag. Halsband med varandras namn eller nått.

Svar på tråden För ung?