• planettelex

För ung?

Hejsan, jag är en tjej som är 17 år. Jag är tillsammans med en helt fantastisk kille som är 3 år äldre än mig och vi har vart tillsammans i snart 9 månader. Allt känns helt rätt, ni vet att det klickar och det är verkligen personkemi och helt enkelt fantastiskt.

Vi har börjat tala om förlovning och det är inget "skojprat" utan seriösare och vi har till och med valt de ringar v skulle vilja ha.

Min fråga är då, är man fortfarande nykär efter 9 månader? och är vi för unga?

/planetTELEX

• Svar på tråden För ung?
  • Superstarfia

De beror helt på er mognadsnivå. Jag förlovade mig när jag var 17, hade då varit tillsammans i 1 år.. det tog slut 6 månader senare...

vad är meningen med förlovningen? att nu ska gifta er inom en snar framtid eller att ni ska visa världen att ni hör ihop?

• Skimmra

Vad härligt att det känns så bra! Jag skulle definitivt säga att jag fortfarande var nykär efter 9 månader, men det är ju individuellt. Samma sak med åldern, personligen så tycker jag att det känns väldigt ungt och att man lika gärna kan vänta med att förlova sig i några år om inte tanken är att ni verkligen skall gifta er inom säg ett år eller så.

Jag vet inte hur ni ser på det här med att bo ihop innan man gifter sig men tycker ni det är ok så skulle jag rekommendera att ni testar att bo ihop innan ni både förlovar eller gifter er för att se om ni fungerar bra ihop även när ni bor ihop.

Lycka till med kärleken

• planettelex

Nej, det är bara att det betyder lite extra och att vi båda verkligen menar att det är vi två.

• Aleta

Det är omöjligt att säga!

Min syster träffade sin man när hon var 16 år, de är fortfarande tillsammans, hon är nu över 50. De gifte sig när hon var typ 22. 

Det finns ju ingen egentlig brådska med att gifta sig, det viktiga är att ni två vet att ni passar ihop. Det är inget ni behöver bevisa för omvärlden.

Har man barn ihop så är det förstås praktiskt att vara gift rent juridiskt.

Själv hittade jag inte min man förrän jag var 35. Nu vet jag att det är rätt, det finns inga tveksamheter alls. Jag har varit gift en gång tidigare vilket var ett stort misstag och jag hade inte gift mig om jag hade varit lite mer mogen och vågat säga att vi borde vänta. Det tog slut redan ett år efter giftermålet.

• Superstarfia

planettelex skrev 2010-05-27 15:25:58 följande:
    Nej, det är bara att det betyder lite extra och att vi båda verkligen menar att det är vi två.

Inte för att vara elak, jag ställer frågorna för att du själv ska tänka en dimension längre.. hoppas du inte tar illa vid dig..

men vad är det som gör gör det lilla extra? ringen på fingret, eller att NI två vet vart ni står?

Jag tror tyvär (högst personlig åsikt efter egen erfarenhet) att unga förlovar sig för att man ska göra det, för att en ring ska få allt att vara så på riktigt.. men det kan väl vara på riktigt även om man inte är förlovade?? för egentligen betyder en förlovning att man ska gifta sig... för lovning...

• Moi mokulat

Ja man ska inte säga bu eller bä.
    När jag var 17 år var jag singel, men när jag var 21 förlovade jag mig efter 1 år tillsammans vi var tillsammans i 3,5 år. men neee de håller oftast inte när man är så ung. man ändras så mkt som person och vill göra saker som kan göra att allt gå åt skogen.

Men jag vet folk som gifte sig vid 19 år och fortfarande är lyckligt gifta,
    Så man vet aldrig.

Jag vet kompisar som avrit tillsammans sen 17 år i flera flera flera år många år, men de tar slut ändå.

Men om man nu tror att han är den rätta så kan man också vänta lite med förlovningen.

Mitt råd är var kär och njut nu. Gör inget förhastat. Jag ångrar nu att jag var förlovad en gång innan. Tycker det är ltie pinsamt. Gör saker som du vill i livet och häng inte upp dig vid en grabb. Det blir bara fel. I know

• Aleta

Om ni känner att ni vill förlova er för att visa andra så skulle jag säga att ni inte riktigt är mogna för det ännu.

När ni är så trygga i er relation att omgivningen inte spelar någon roll, ja då är ni mer redo.

• planettelex

Det är precis de tankarna jag tänkt, att det kanske går lite fort. Jag ska fundera mer på det och prata med min pojkvän om saken.

Men vi tar inte förlovningen på så stort allvar, det är inte så att vi ska gifta oss inom ett år utan det är bara ett litet extra tecken på hur mycket vi älskar varandra.

• Superstarfia

planettelex skrev 2010-05-27 15:34:02 följande:
    Det är precis de tankarna jag tänkt, att det kanske går lite fort. Jag ska fundera mer på det och prata med min pojkvän om saken.   Men vi tar inte förlovningen på så stort allvar, det är inte så att vi ska gifta oss inom ett år utan det är bara ett litet extra tecken på hur mycket vi älskar varandra.

Om man inte tar en förlovning på så stort allvar skulle jag nog inte säga att man är mogen för det.... då kan man lika gärna köpa likadana armband istället....

• planettelex

Inte för andra utan för oss själva, det var det jag menade från början!

Svar på tråden För ung?