• annaochmias

    50-talstråden - den nya!

    Den gamla gick ut för några dagar sen och eftersom ingen annan har startat en ny gör jag det... {#lang_emotions_sunny}


    Rensade lite bland länkarna också, det var några som inte funkade längre.

    Gamla tråden
    http://brollopstorget.se/Forum-1-73/m3664857.html


    Kläder och accessoarer
    daddyos.com
    www.gojane.com/
    www.stopstaring.com
    www.sivletto.com
    www.madmanclothing.com
    www.8ballwebstore.com/
    www.vivienofholloway.com/
    www.stephaniejamescouture.com/
    www.bluevelvetvintage.com
    candyanthony.com
    www.dollycouture.net
    www.angelinas.se
    www.unique-vintage.com/index.php

    Gör ditt eget flor
    http://www.myonlineweddinghelp.com/bride/accessories/


    Frisyrer
    www.lphouse.com/hairstyles-1950s.htm
    static.howstuffworks.com/gif/marilyn-monroe-1...
    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html
    starshipaurora.com/images/marilyn_monroe.jpg
    community.livejournal.com/vintagehair/

    Trycksaker
    www.dafont.com
    www.fontspace.com/category/1950s
    www.papermaze.se (klicka på omonterade stämplar och sedan stampinback)
    www.coverbrowser.com/bubbler
    www.yearbookyourself.com

    Bilar
    www.bfm.nu/sok.htm

    Inspiration
    www.artoflove.com/blog/weddings/jessica-jason.../
    offbeatbride.com

    www.thevintageweddingdresscompany.com/

    50s-style-wedding.blogspot.com/

    offbeatbride.com/tag/rockabilly-wedding

  • Svar på tråden 50-talstråden - den nya!
  • Erese

    Klänningen har äntligen kommit! Åååå..så spännande

    Ang dekorationer känner jag mig helt vilse, aom jag har förstått så verkar krögaren inte riktigt gilla idén med att dra in egen dekoration allt för mycket. Inget han säger högt men jag anar det. De dukar och fixar allt innan vi kommer och om vi då ska dra in egna dekorationer så, ja..blir det lite mer bökigt. Verkar som de går mycket på rutin. Hhmm..får se hur vi gör. Lokalen i sig är väldigt vacker, men inte någon 50-tals känsla förhuvudtaget, mer skärgårds känsla faktist.

    Har ni några enkla billiga tips på dekorationer som kan leda en in i 50-tals andan??

  • icimici
    Junebug skrev 2010-06-08 17:53:21 följande:
    Här var dinern! www.marionsgastro.se/
    ååh vad fint där skulle jag vilja hyra absolut så kan man bowla lite oxå ;)
  • icimici

     


    Junebug skrev 2010-06-08 17:53:21 följande:
    Här var dinern! www.marionsgastro.se/

    tror du man kan hyra hela den lokalen när de är bröllop eller kommer det vara fler gäster? hmm hur blir det tro :/

  • icimici
    Junebug skrev 2010-06-08 17:51:51 följande:
      Vi har inget temabröllop direkt, men allt andas 40-50 tal eftersom vi båda gillar den perioden musik- och klädmässigt.Vi gifter oss i en liten träkyrka och har middag & fest på en old school dansbana. Det blir skärgårdsbuffé och gräddtårta. Hade bokat ett swingband som backade ur i sista stund.. om någon har ett tips på glada amatörer, eller billigt swingband i Stockholm/norrtäljetrakten vore jag oändligt glad för det...Det öppnar visst en diner på Kungsgatan i Sthlm nu snart, de annonserar med 50talsafficscher där det står "Stockholms första diner" eller nåt sånt. Men Kungsgatan kanske inte känns jätteksoj för bröllopsfest.. fast smaken är förstås som baken! :)
    vart ligger eran ols shool dansbana då? :P
  • Junebug
    icimici skrev 2010-06-09 20:17:46 följande:
      tror du man kan hyra hela den lokalen när de är bröllop eller kommer det vara fler gäster? hmm hur blir det tro :/
    Man kan säkert hyra hela lokalen, om man betalar i form av minimiomsättning eller lokalhyra.

    Vår dansbana ligger på en skärgårdsö som heter Arholma! ska dit och reka på lördag.. får hoppas det blir bra. 

  • Erese

    Jösses! Insåg igår att det bara är ca två veckor kvar till bröllopet. Stressigt värre!

    Hämtade klänningen i veckan och den satt ok, förutom att den hasar sig ner så att tuttarna vill hoppa ut..inte så bra. Måste fixa det och fort. Suck! men annars var den kanon. Valde verkligen rätt klänning.

    just nu försöker vi färdigställa vårat festprogram och pysslar ihop fina vimplar att dekorera med.

    Vi har verkligen mycket fix kvar att göra och jag förstår inte hur vi ska hinna med allt i tid. Hhmm..får ta det viktigaste först och jobba oss ner på listan, så får vi se vad vi hinner med.

  • Junebug

    Hej brudar, 


    Hur går det för er? Erese - en vecka kvar, va spännande!! 


    För oss har det varit mycket vigselceremoni-planering på sistonde, vi har träffat prästen och bestämt solosång och psalmer. Kvar är nu in- och utgångslåtarna. 


    Vill definitivt ha all you need is love med Beatles på piano, antingen in eller ut. Men kommer verkligen inte på någon mer!! Så nu lutar det åt att vi kör samma låt in och ut, kan man göra så tycker ni?


    Vet att vi pratat om det förut, men vad har ni för "in och ut" låtar till ceremonin, ni som har det?


     

  • sthlm2010

    Hej! Första inlägget på bt trots att jag hängt här under hela våren.


    Jag gifte mig igår i en brudklänning från 50-talet som jag köpt på Old Touch i Stockholm. Enligt hon som driver butiken så har den hängt i ett lager och är helt oanvänd (inte längre dock )


    Jag kan lägga upp bilder när jag fått några. Tog inte ett enda foto själv under hela dagen... 


    Den är i storlek 38 men rätt smal i midjan så vi fick trolla lite genom att lägga ut den och sedan dölja sömmarna med ett sidenband i midjan och en spets vid dragkedjan i ryggen. Det blev hur bra som helst! Jag fick så många komplimanger för klänningen och jag kände mig skitsnygg. Klänningen har lång ärm, applikationer med rosor (vi spann vidare på klänningen och hade ros-tema på festen). Kjolen är som en vid kupa (förstår ni vad jag menar?) och slutar vid knäna. 


    Hur som helst så hade hon en hel del 50-talsklänningar i butiken. Många är väldigt små, men har man tur så hittar man en som passar. Min kostade bara 800 kr. De som jobbar i butiken är oerhört hjälpsamma med råd om hur man syr om för att få klänningen att passa. 


    Jag kan rekommendera att köra på vintage. Vilken känsla det var att bära den!

  • sthlm2010

    Ps. Här hade vi festen: 


    konditorilyran.se


    Kanske inte riktigt diner-känsla som flera här verkar leta efter. Men det är en mysig lokal om man vill ha allnmänt vintage-känsla

Svar på tråden 50-talstråden - den nya!