• Älskar dig 15 Maj

Mousserande ?

Hej . Har ni tips om vilket bubbel som passar som välkomstdrink ! Hur många flaskor bör gå åt till ca 45 gäster ?

• Svar på tråden Mousserande ?
  • lillalyckan

Usch för Asti Cinzano Men som sagt, smaken är som baken... Rotari är mitt tips, fantastiskt gott. 99 kr flaskan (alltså lite dyrare för att vara mousserande) men värt vartenda öre.

• Lara C

Marqués de Monistrol är ett rosa bubbel för 75 kr som är ok.

Och smaken är verkligen olika. Brukar bjudas på Chapel Hill som fördrink på storfester och jag tycker det är helt ok, även om jag inte skulle köpa hem det för att njuta en flaska med m2b. Och jag räknar inte med att bli bjuden på champagne eller ens dyrt annat mousserande som fördrink vid en stor tillställning.

Vill man ha budget-champagne tycker jag att André Clouet är bra.

• Mizfis och LillRolf
    lillalyckan skrev 2010-05-06 23:27:28 följande:
    Usch för Asti Cinzano Men som sagt, smaken är som baken... Rotari är mitt tips, fantastiskt gott. 99 kr flaskan (alltså lite dyrare för att vara mousserande) men värt vartenda öre.
    Vill också tipsa om Rotari, finns också som rosé., 99 kr/flaska där med. Dessutom kan man köpa en magnumbutelj (1, 5 L) för 199 kr! Kan ju vara rätt festligt att ha en magnumbutelj ibland! 

• miaik

Superstarfia skrev 2010-05-06 14:55:09 följande:
      uch, att man ens kan tipsa om det.. och speciellt till ett bröllop.. ska de inte vara lite extra då?vi betalar 119 kr flaskan för Bulle de blanquette.. mycke godare än chapel hill, eller rättare sagt, så mycke godare att inte ens min hund skulle vilja dricka chapel hill... ;)Dock kan man endast beställa de från systemet om man bor i sthlms län. däremot kan man beställa det från drickbart.se

Man kan beställa den till vilken butik man vill på Systembolaget. Det finns numera e-beställning där så det är bara att knappa in på www.systembolaget.se och beställa hem det man vill ha till sin butik.

• Superstarfia

miaik skrev 2010-05-27 18:31:42 följande:
      Man kan beställa den till vilken butik man vill på Systembolaget. Det finns numera e-beställning där så det är bara att knappa in på www.systembolaget.se och beställa hem det man vill ha till sin butik.

Om man läser så går den bara att beställa i A&B län, iaf den årgången vi har smakat och gillar...

• crea diem

När man står där som gästs så tycker inte jag att det spelar så stor roll vad man får i glaset....bara det bubblar å stämningen är gemytlig...

• Sebastiána
    Superstarfia skrev 2010-05-06 14:55:09 följande:
      uch, att man ens kan tipsa om det.. och speciellt till ett bröllop.. ska de inte vara lite extra då?vi betalar 119 kr flaskan för Bulle de blanquette.. mycke godare än chapel hill, eller rättare sagt, så mycke godare att inte ens min hund skulle vilja dricka chapel hill... ;)Dock kan man endast beställa de från systemet om man bor i sthlms län. däremot kan man beställa det från drickbart.se
    Smaken är olika!
  • Sebastiána

Såvida inte majoriteten av gästerna är vinkännare/vinälskare behöver man inte ta i och välja den dyraste champagnen bara för att det är bröllop?! Vi tänker så att vi gillar inte champagne och det viktigaste är att vi bjuder på något som de flesta kan tycka är gott när de ska skåla för oss. Vi bjuder inte på dricka som ett eget "moment" med tilltugg, flera påfyllningar osv utan för att det ska finnas något i glasen att skåla i.

Vi har inte bestämt oss för vad vi ska bjuda på. Cava gillar vi, kanske blir det det. På ett bröllop jag var på bjöds det på bål. Mycket gott!

• CeKe

crea diem skrev 2010-05-28 00:24:19 följande:
    När man står där som gästs så tycker inte jag att det spelar så stor roll vad man får i glaset....bara det bubblar å stämningen är gemytlig...

Håller helt med... och om gästerna är så snorkiga att de rynkar på näsan åt vilken flaska som serveras på vår fest, så har de hamnat på fel fest och får rynka så mycket de vill, inte bryr vi oss det minsta För sådana vänner tror vi ärligt talat inte att vi bjudit för det är så långt ifrån vår stil det bara går  

Men, det där beror väl på umgänget, typ av fest etc etc etc. Hade jag bjudit in till frack-bröllop, hade jag nog gärna försökt bjuda på riktig champagne också i o f sig

• callisen

Eller så köper man billigaste bubblet (Törley för oss) och gör en Kir Royal med Creme de Cassis. Budget, rosa och gott!

{#lang_emotions_tongue_out}

Svar på tråden Mousserande ?