Klädkod på bröllopet?
Jag är lite nyfiken, vad anger ni för klädkod till era gäster?
Jag är lite nyfiken, vad anger ni för klädkod till era gäster?
Det bli inte en bygdegård som festlokal, utan en lokal där jag tidigare varit på högtidsdräktsfester och som verkligen passar för det. Och inte buffé utan trerätters och band som spelar, så hela festen passar till klädseln.
Läste ett inlägg här någonstans om ett bröllop med högtidsdräkt som klädkod och sedan fest i en enkel lokal med buffé och papperstallrikar och det hade vi inte riktigt tänkt oss...
Vi valde faktiskt kavaj. Mest pga av att min blivande inte vill ha frack eller liknande själv. Och vi kan ju inte skriva att gästerna ska komma i frack och så har inte ens brudgummen det! Det hade verkligen varit kul om alla kommer uppklädda till tänderna men gick ifrån den tanken ganska snabbt. Vår vigsel kommer dessutom ske utomhus på en brygga vilket gör att aftontoilette inte känns helt passande!
Det som slår mig som en aning konstigt med dem som inte vill ha klädkod men där bruden och brudgummen ändå ska ha kläder enligt antingen frack ellersmoking...? enligt "gammal" tradition har varken brud eller brudgum mer än en rang högre klädkod än alla andra gäster. Det ska tydligen vara oartigt och ge signalen att man är så mycket mer förmer än alla andra. Genom att göra detta spär man endast på skrönan om att alla får storhetsvansinne när det är dags för sitt eget bröllop.
Där har ni den största orsaken till att vi SKA ha smoking som klädkod. (men som jag skrev innan så kan de som vill komma i kostym eller liknande.) Jag har hittat den perfekta klänningen, aldrig att jag skulle skippa den klänningen bara för att göra de personer glada som helst alltid ska ha sina gamla vanliga slitna jeans till allt. Det känns inte rättvist. Det är ändå min och sambons bröllop. Varför ska vi behöva avstå från vår dröm bara för att två-tre gäster inte vill klä upp sig...
Vill man ha jeans på sina gäster på sitt bröllop får man väl ha en jeansklänning själv eller nåt... Jag måste erkänna att vissa bilder där man sett ett brudpar uppklätt till tänderna där gärsterna står i "barfint" klädsel ser väldigt konstigt ut. "Oops! Är det två fester samtidigt i den här lokalen eller...?" Klänningen kan se hur underbar ut som helst, men ser i sammanhanget helt malplacerad ut.
Nu får jag väl höra att jag är elak eller nåt, men det var inte jag som skrev etiketten om klädsel...
Ni gjorde helt rätt som valde den klädkoden. Omgivningen som festen är i ska passa den klädsel som man har valt.
Låter som att ni kommer att ha ett underbart bröllop med en massa mys!
Kanske är det att man har en bild av hur man vill se ut som brud. Jag struntar fullkomligt i om jag ser malplacerad ut. Vilket jag i och för sig inte personligen tycker att en brudklädd kvinna gör även om resterande kvinnor inte bär långklänning, men smaken är ju som baken.
Plus att vi kommer bara servera en informell lunch till majoriteten av gästerna. Det kommer bli soppa och bröd, plus alkoholfri dryck. Efteråt kaffe och tårta. Sen avrundar vi... Känns inte direkt som ett upplägg där man ber sina nära och kära att klä upp sig till tänderna. Vår lokal är dessutom ganska ruffig, och är egentligen själva scenen i en större lokal. Vilket dessutom innebär att vi kommer få gå in genom sceningången, vilket känns mer som att man är på väg in i en städskrubb...
Vi kommer att bjuda våra vänner på en fest hemma hos oss senare på kvällen och då kommer jag definitivt inte att ha brudklänning. Och många kommer inte ha möjlighet att som jag byta kläder under dagen, så då är det ju bättre att de är lämpligt klädda redan från början.
Jag tycker att med vårt upplägg så är koden "vårdad klädsel" lämplig. Den säger att svärmor för en gångs skull kanske ska byta ut vct-byxorna mot nåt annat och att våra gäster ska vara hela och rena.
Sen tror jag det handlar mycket om i vilka umgängeskretsar man umgås i. I vissa kretsar är det ju normalt att man har kostym vid festtillfällen och då känner man att det är lite extra om man får dra på sig en smoking eller frack . Och i andra så festar man i jeans och t-shirt, och då kan ens gäster ha ansträngt sig rätt mycket om de kommer i chinos och en skjorta...
Jag vet, jag vill ändå att det ska heta kavaj och udda kavaj istället.
troligen "kavaj". Eftersom jag ska ha begagnad klänning och bröllopet ekologisk tema så leker vi med tanken på att ha " äsch, den här gamla trasan!" Som klädkod. Men det hjälper ju inte gästerna så mycket, som sagt, troligen "kavaj".
Det märks att ni också har planerat er fest med allt tillebhör riktigt bra. Som sagt så passar det in i er fest att ha en "vårdad klädesl". Det är som du säger bättre att klädseln passar in i omgivningen än tvärt om.
Vi kommer ha valfritt.
Älskade svärmor undrade om hon "var tvungen att ha klänning".. Haha, skulle aldrig tvinga någon att ha på sig kläder de inte trivs i så vår klädkod är kavaj..=)
Sommarfin.. har vi..
Jag gillar det skarpt! Och det passar oss..
Jag ska ha en fin bröllopsklänning och näbbarna små fina klänningar i satin..
Min sambo dock.. han ska ha sina skinnbrallor.. :) Han är president i en hojklubb..
Så vi kan inte ha någon "frack kod".. det skulle se konstigt ut..
Men jag vet ju att min pappa kommer ha kostym och mina väninnor kommer ha fina sommarklänningar som de känner sig fina ut i.
Vi har kostym, men för majoriteten av våra gäster är det vardagsklädsel. Lite tråkigt kanske, men vi ville inte ha smoking eller frack då vi inte tycker att det passade till lokalen.