• Jessika81

Klädkod på bröllopet?

Jag är lite nyfiken, vad anger ni för klädkod till era gäster?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klädkod på bröllopet?
  • snurrigajag

Vi skrev valfri klädsel bara för att jag själv HATAR att bli påtvingad en viss sorts kläder,
    Det bekymrar faktiskt inte mig ett dugg om nån skulle komma i jeans det kan vara jättesnyggt med jeans snygg skjorta o kavaj.

Lina

• mrsJR

Jag blir irriterar just när det står valfri klädsel, då vet man ju inte alls vilken nivå man ska lägga sig på. Finns inget värre än när man som gäst måste gå och oroa sig för om man kommer vara för upp- eller nedklädd, tycker man har tillräckligt svårt att bestämma vad man ska ha på sig ändå. Även om du tycker att det är jättesnyggt med jeans och inte har problem med att en gäst kommer i det så kanske den gästen upplever det som jättejobbigt att vara den enda med jeans om det visar sig att alla andra dragit på kostymen. 

Jag tycker det är bra med klädkoder, de är ju till för att underlätta för gästerna. Om man slipper oroa sig över sina kläder och om de ska passa in eller inte kan man ju istället lägga mer energi på att ha så roligt som möjligt.  

snurrigajag skrev 2010-05-03 11:25:06 följande:
    Vi skrev valfri klädsel bara för att jag själv HATAR att bli påtvingad en viss sorts kläder,Det bekymrar faktiskt inte mig ett dugg om nån skulle komma i jeans det kan vara jättesnyggt med jeans snygg skjorta o kavaj.Lina
  • Sebastiána
    mrsJR skrev 2010-05-03 13:33:15 följande:
    Jag blir irriterar just när det står valfri klädsel, då vet man ju inte alls vilken nivå man ska lägga sig på. Finns inget värre än när man som gäst måste gå och oroa sig för om man kommer vara för upp- eller nedklädd, tycker man har tillräckligt svårt att bestämma vad man ska ha på sig ändå. Även om du tycker att det är jättesnyggt med jeans och inte har problem med att en gäst kommer i det så kanske den gästen upplever det som jättejobbigt att vara den enda med jeans om det visar sig att alla andra dragit på kostymen.  Jag tycker det är bra med klädkoder, de är ju till för att underlätta för gästerna. Om man slipper oroa sig över sina kläder och om de ska passa in eller inte kan man ju istället lägga mer energi på att ha så roligt som möjligt.    
    Håller med!
  • Jessika81
    BlackWIngedAngel skrev 2010-05-02 19:51:05 följande:
    Smoking är inte mitt emellan kostym och högtidsdräkt, utan smoking är aftonklädsel och något man "egentligen" bär efter 18:00. Kostym är en klädsel för alla tider på dygnet.
    Mja, för tjejerna är det ju det, en smokingklänning är ju nånstans mellan mörk kostym och högtidsdräkt i finhetsgrad... Men visst, där skulle man säkert få sura kommentarer också om att smoking bara är för kvällsbruk :(

Jag vill ju bara ge alla tjejer chansen att klä upp sig, varför ska det vara så svårt!? Dessutom vill jag inte vara ensam i lång brudklänning utan känner att jag isåfall måste ha en kort klänning (om klädkoden för gästerna är mörk kostym).

• BlackWIngedAngel
    Jessika81 skrev 2010-05-03 17:45:23 följande:
    Mja, för tjejerna är det ju det, en smokingklänning är ju nånstans mellan mörk kostym och högtidsdräkt i finhetsgrad... Men visst, där skulle man säkert få sura kommentarer också om att smoking bara är för kvällsbruk :( Jag vill ju bara ge alla tjejer chansen att klä upp sig, varför ska det vara så svårt!? Dessutom vill jag inte vara ensam i lång brudklänning utan känner att jag isåfall måste ha en kort klänning (om klädkoden för gästerna är mörk kostym).
    Tycker inte riktigt att det är så med aftonklänningar heller. Det är större olikheter mellan dem och de andra klänningstyperna. Ett annat alternativ om man vill låta tjejerna klä upp sig är ju att ha högtidsdräkt, om man nu har vigsel för 18:00. Självklart gör man som man vill, jag höll väl bara inte riktigt med om att aftonklädsel var ett mellanting, det är allt. :)
  • Jessika81
    BlackWIngedAngel skrev 2010-05-03 18:36:59 följande:
    Tycker inte riktigt att det är så med aftonklänningar heller. Det är större olikheter mellan dem och de andra klänningstyperna. Ett annat alternativ om man vill låta tjejerna klä upp sig är ju att ha högtidsdräkt, om man nu har vigsel för 18:00. Självklart gör man som man vill, jag höll väl bara inte riktigt med om att aftonklädsel var ett mellanting, det är allt. :)

Problemet är ju alltså att tjejerna vill ha balklänning och killarna vägrar komma om det är frack och jag får inte ihop det hur jag än vrider på det :)

• BlackWIngedAngel
    Jessika81 skrev 2010-05-03 18:43:17 följande:
    Problemet är ju alltså att tjejerna vill ha balklänning och killarna vägrar komma om det är frack och jag får inte ihop det hur jag än vrider på det :)
    Klädkod är ju i och för sig en vägledning för gästerna och inte på NÅGOT SÄTT ett måste, så du kan ju välja vilket du vill och dina gäster kan välja vad de tar på sig i alla fall! :)
  • Lara C

Vi kommer att ha högtidsdräkt eftersom m2b vill gifta sig i uniform (och det vill jag också att han gör). Vi vill inte bära kläder som är över gästernas klädsel. För många av gästerna är det inga problem alls, utan bara att ta något ur garderoben. 

Skulle det bli ett stort problem för någon ser vi hellre att denne kommer i mörk kostym (vilket alla vi kommer bjuda innehar), eller en kortare finklänning, än inte kommer alls, men denne är då ändå medveten om risken att sticka ut.

Vill inte störa någon annan, men personligen tycker jag att det hade känts märkligt att bära en hellång, tjusig brudklänning om inte övriga gäster varit lika uppklädda. (Men jag vill förtydliga att det är vad jag känner, hur andra känner bryr jag mig inte om och jag har inte missyckt det minsta när jag varit gäst på sådana premisser.)

• Mlle M

Lara C skrev 2010-05-03 18:46:57 följande:
    Vi kommer att ha högtidsdräkt eftersom m2b vill gifta sig i uniform (och det vill jag också att han gör). Vi vill inte bära kläder som är över gästernas klädsel. För många av gästerna är det inga problem alls, utan bara att ta något ur garderoben.  Skulle det bli ett stort problem för någon ser vi hellre att denne kommer i mörk kostym (vilket alla vi kommer bjuda innehar), eller en kortare finklänning, än inte kommer alls, men denne är då ändå medveten om risken att sticka ut. Vill inte störa någon annan, men personligen tycker jag att det hade känts märkligt att bära en hellång, tjusig brudklänning om inte övriga gäster varit lika uppklädda. (Men jag vill förtydliga att det är vad jag känner, hur andra känner bryr jag mig inte om och jag har inte missyckt det minsta när jag varit gäst på sådana premisser.)

Jag håller helt med högtidsdräkt är absolut snyggast och enklast, jag ångrar fortfarande lite att vi till slut enades om mörk kostym mycket för att mannen tyckte det var ett gissel för flera av sina gäster. Visserligen ingen katastrof men självfallet hade det varit roligare om det varit fler än jag i lång-klänning

• Jessika81
    BlackWIngedAngel skrev 2010-05-03 18:45:31 följande:
    Klädkod är ju i och för sig en vägledning för gästerna och inte på NÅGOT SÄTT ett måste, så du kan ju välja vilket du vill och dina gäster kan välja vad de tar på sig i alla fall! :)
    "måste" är dagens ord :)
Svar på tråden Klädkod på bröllopet?