• Jessika81

Klädkod på bröllopet?

Jag är lite nyfiken, vad anger ni för klädkod till era gäster?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klädkod på bröllopet?
  • aikidoaasa

Vi har smoking. Tillräckligt fint men "tvånget" över att det måste vara långklänning försvinner.

Hoppas bara att gästerna väljer att tolka det på rätt sätt bara, vi vill inte tvinga någon som inte kan av olika orsaker att köpa dyra kläder... men hoppas att de som har möjligheten inte bara struntar i klädkoden för att de tycker att den är "för fin" om ni förstår vad jag menar...

• BlackWIngedAngel

Vi har sommarbröllop och vill därför att folk ska kunna ha ljusa kostymer om de vill. Därför väljer vi "Kavaj".

• CeKe

Och vi har valfritt då det viktigaste för oss är en mysig, rolig kväll i goda vänners/släktingars lag och inte bryr oss ett dyft vad de har på sig, bara de kommer och delar vår bröllopsdag med oss  Och så vet vi att vi har bekanta som inte äger mörk kostym etc....

• Oktoberbrud2010

Vi kommer ha klädkoden "vårdad klädsel" för att det känns som att det funkar bäst för oss. Då kommer alla våra nära och kära förstå, plus att ingen kommer känna sig tvingad att köpa en kostym som de sen antagligen aldrig kommer använda igen...

• Påfågeln

Det finns kostym också... det är det vi har tänkt ha.  :)

• Tessthemess

CeKe skrev 2010-05-02 07:35:36 följande:
    Och vi har valfritt då det viktigaste för oss är en mysig, rolig kväll i goda vänners/släktingars lag och inte bryr oss ett dyft vad de har på sig, bara de kommer och delar vår bröllopsdag med oss  Och så vet vi att vi har bekanta som inte äger mörk kostym etc....

Håller med dig till fullo! :)

• BlackWIngedAngel
    Påfågeln skrev 2010-05-02 10:12:58 följande:
    Det finns kostym också... det är det vi har tänkt ha.  :)
    Kavaj innebär ju kostym i valfri färg
  • nni

Vi valde "finkläder" och beskrev på bröllopshemsidan vad vi menar, kort sagt, fint och uppklätt...hade alltså ingen direkt klädkod men ville inte se shorts på vårt bröllop... Alla hade allt ifrån klänning eller skjorta och jeans och vissa slips och kavaj.
    Min man hade slips och kostym och jag lång brud klänning. Vi ville vara uppklädda ordentligt men var upp till gästerna vad de var bekväma i, sålänge det var finkläder

• JBB

Valfri vårdad festklädsel skrev i på inbjudningskorten. :)

• Nordiskbrud

Vi hade mörk kostym, främst för att vi ville ha det lite finare (men inte högtidsklädsel) och det var på vintern.
    Personligen avskyr jag "valfri klädsel" eller egna klädkoder. Varför krångla till det när det finns etableradeklädkoder som alla förstår? Hur de andra egna kompositionerna ska tolkas vet ju bara brudparet och så gäst är det hemskt att komma över- eller underklädd

Svar på tråden Klädkod på bröllopet?