Jag ska, om mina sjuka armmuskler vill samarbeta förstås ;)
Som den nervösa människan jag är, vaknade jag kl 7 (finsk tid) och kunde inte somna om. Vi åt frukost på balkongen i +20 grader och jag satt hela tiden och spanade ut på vägarna för att se om det hände något ;)
Jag fick under hela dagen små kort med ledtrådar om vart vi var på väg som nästa.
9.30 ringde två av mina vänner på dörren och klampade in till en specialgjord militärramsa som handlade om att jag skulle vara högsta hönset hela dagen. Jag fick gröna byxor, en grön tröja där det stod "möhippa 15.5.2010" (eller något åt det hållet), en rosa fluffig slöja, en basker och förstås lite krigsmålning. :) Jag fick en ledtråd om första stationen vi skulle stanna på också.
Först stannade vi vid en liten hantverkarstuga jag jobbat i flera somrar, och där satt min svärmor och skulle lära mig hur man spinner ull! (svärmor har hand om stugan):P Min första reaktion var "nej, har ni blandat in henne i det här också?!" :P Men det gick bra, och jag utklassade svärmor helt ;)
Vi åkte vidare till Vasa, en större stad där jag studerat nu några år, och till ett yogacenter. Där väntade 9 andra av mina vänner, iklädda militärrelaterade kläder :P Inte många av oss hade provat på yoga förut, så vi fick minsann en tung timme. Och jag hoppas det inte bara är jag som är alldeles mörbultad i kroppen idag ;)
Efter yogan gick vi på restaurang. De hade bokat kabinetten, så vi fick sitta för oss själva (och vi hade luftkonditionering!!! Jippii!! ;) Det behövdes i +25 grader ). Vi åt mat och som efterrätt fick jag (på husets bekostnad) en tallrik med två glasskulor, och något avlångt och runt som var friterat (och ja, ni gissade rätt, det var placerat som ett manligt könsorgan), och ur detta könsorgan vällde det ut grädde. Ganska smaklöst tyckte vi egentligen att det var, men chokladglassen var god iaf ;)
Som nästa uppgift fick jag, som fotointresserad, ta kameran och gå ut på stan för att fota; ett äldre par, en barnvagn, en gravid mage, en barnfamilj och ett bröllopsfoto. Det här var det på möhippan jag uppskattade MINST, för jag är inte den personen som går fram till folk och frågar om jag får fota dem, jag är för blyg för sånt. Så jag fotade några riktigt dåliga bilder på långt håll.
Efter det gick vi iväg till en stor park där jag skulle binda en korg åt min blivande man att ge åt honom på bröllopet. Jag satte ihop en liten korg av björkris medan de andra satt och njöt av vädret och åskmullret.
Basket har jag alltid gillat, och det visste min närmaste vän om, så naturligtvis blev det en kort och intensiv basketmatch, som avslutades när en av flickorna föll och skrapade tårna. Men roligt var det så länge det varade! :) Sen satt vi en stund och lekte en "gissa personen"-lek.
Under dagen hade jag fått i uppgift att jag skulle skriva en "flaskpost" åt min blivande man, som vi sedan satte i en glasflaska med kork och försegling på. Denna är det bara jag som vet vad det står i, och den ska öppnas på vår 10:onde bröllopsdag! :P (grejen bakom detta är flaskposten som min blivande man kastade i sjön för 15 år sedan och som strandade på vår strand ;) Vi har fortfarande kvar den ).
Som sista anhalt fortsatte vi till en av tjejernas hus där jag fick måla en tavla av mej och BM med fingerfärg! Denna ska också visas på bröllopet ;) Sen åt vi pajbuffé och sallad som tjejerna fixat, och jag fick svara på lite frågor (som jag inte har en aning om vad de kommer användas till). Som efterrätt åt vi fruktbuffé med chokladsås och colasås.
Där skulle tjejerna också "hjälpa mej med mitt tal till bröllopet", så de hade skrivit en text, och tagit bort alla adjektiven ur den. Dessa adjektiv skulle sedan fyllas i utav möhippetjejerna, och det blev minsann ett riktigt knasigt tal till min "maffiga man" ;)
Tjejerna droppade av en efter en, och kvällen avslutades redan klockan 21. Det var visserligen lite tråkigt, för det var världens finaste sommarkväll som man kunde ha njutit av hur länge som helst, men vi hade ändå hållit på i 12 timmar när vi kom hem, så sist och slutligen var det ju riktigt skönt ;)
Tänk att alla mina tjejkompisar, som jag lärt känna på olika sätt och inte kände varandra sedan förr (man kan dela in dem i 6 olika grupper :P), har lyckats planera en dag som passade mig så bra! Och så mycket program de hade också! :D