• Pälsboll

Hur skriver man vem som är bjuden?

Vart skriver man vilka som är bjudna?

T.ex om en person har en sambo, som vi aldrig träffat eftersom vi inte umgås med den personen ofta, hur ska då den personen veta att även sambon är bjuden?
    Skriver man bådas namn på kuvertet eller måste man skriva det nånstans i själva inbjudan?

Eller t.ex en kusin som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar men har en pojkvän som oxå är bjuden. Hur ska han veta att han oxå får komma?

• Svar på tråden Hur skriver man vem som är bjuden?
  • tomlinn

Vi skrev namn på de inbjudna både på kuvert och inbjudningskort. Om någon av de "medbjudna" som är någons pojk- eller flickvän inte skulle vara med i bilden när det är dags för bröllop kommer vi utgå från att de inte kommer, och om de gör det ändå får vi stå vårt kast, för vi har ju faktiskt bjudit in dem =)

vi har inte bjudit in partners vi inte vet om, utan i de fallen har vi bjudit bara den vi känner i paret. hade vi velat bjuda in den okände respektive hade jag nog snokat reda på namn, i de fall att vi inte vet efternamnet på våra vänners partners har vi frågat, och även i de fall att de inte bor tillsammans har vi skickat den gemensamma inbjudan till den vi känner bäst.

eller förresten, en moster har ett just nu lite on-off förhållande så hennes pojkvän (som vi inte känner men vet om) står inte med på inbjudan, däremot kommer vi via svärmor göra förstått att han är välkommen om det är aktuellt vid bröllopet.

• Jolalu

Vi har tänkt skriva typ: "Välkommen Anna med sällskap" till dom vi ska bjuda men som vi inte vet om dom träffar nån. Så får vi väl hoppas att den personen förstår vad vi menar.

• Aleta

Var bara beredda på att det finns flera som tolkar det som att de kan ta med en kompis eller sin mamma!

Jolalu skrev 2010-02-10 20:14:55 följande:
    Vi har tänkt skriva typ: "Välkommen Anna med sällskap" till dom vi ska bjuda men som vi inte vet om dom träffar nån. Så får vi väl hoppas att den personen förstår vad vi menar.
  • Oktoberbrud2010

Vi kommer också skriva i stil med Johan med sällskap, och det kommer vi göra till alla vi bjuder in som är singlar eller inte bor ihop med sin pojkvän/flickvän. Och det är helt ok om de vill ta med sin ev käresta, mamma, kompis, tandläkare eller annan lös person. Huvudsaken är att de trivs med personen ifråga...

Vi gör så eftersom vi har ett så splittrat umgänge där många känner inte varandra och vi vill inte att någon ska behöva känna sig ensam. Och vi räknar ju med att ha rätt fullt upp och kanske inte så mycket tid som vi skulle vilja åt var och en...

• Moirie

Vi skrev X med respektive i de fall vi vi ville säga att för oss ännu okända partners var välkomna också.

• Hotlena

Själv tycker jag respektive låter mycket bättre än sällskap. Är det dock det man menar att "ta med vem du vill" så funkar det ju. Men det kan bli en mycket större gästlista än man räknat med om alla singlar har möjlighet att ta med +1.
    Men om man bara menar eventuell pojkvän/flickvän, sambo så känns det säkrare att skriva "respektive".

• Miss Laari

Vi skrev enbart namnen på de inbjuda.
    Då vi inte vill ha barn på bröllopet skrev vi inte t.ex "Familjen Andersson" utan "Erik & Anna är välkommna.. bla bla.."
    Detta missuppfattades dock av bjudna endå som blev trodde hela familjen var bjuden och blev således ganska besvikna att barnen inte fick följa med. Lite pinsamt för oss :(
    Hade jag kunnat göra om det hade jag varit SUPER noga med hur jag formulerat inbjudningarna.

• varelse

Miss Laari skrev 2010-02-11 13:00:48 följande:

Vi skrev enbart namnen på de inbjuda.Då vi inte vill ha barn på bröllopet skrev vi inte t.ex "Familjen Andersson" utan "Erik & Anna är välkommna.. bla bla.."Detta missuppfattades dock av bjudna endå som blev trodde hela familjen var bjuden och blev således ganska besvikna att barnen inte fick följa med. Lite pinsamt för oss :(Hade jag kunnat göra om det hade jag varit SUPER noga med hur jag formulerat inbjudningarna.
    Nyfiken fråga - hur hade ni formulerat er om ni fick "göra om" era inbjudningar?

Vi kommer förmodligen inte ha barn på vårt bröllop heller, det är därför jag undrar.
  • Oktoberbrud2010
    Hotlena skrev 2010-02-11 12:55:19 följande:
    Själv tycker jag respektive låter mycket bättre än sällskap. Är det dock det man menar att "ta med vem du vill" så funkar det ju. Men det kan bli en mycket större gästlista än man räknat med om alla singlar har möjlighet att ta med +1.Men om man bara menar eventuell pojkvän/flickvän, sambo så känns det säkrare att skriva "respektive".
    Nja det beror väl på hur man räknar. Om man räknar med att alla singlar kommer att ta med någon, så får man ju ändå ett tak på hur många gäster det maximalt kommer att bli...
  • Hotlena

Oktoberbrud2010: Som jag skrev så om man menar att alla "singlar" får ta med vem dom vill så funkar det ju utan problem =) Men om man tror att bara dom som har träffat någon, som man inte vet om, kommer göra det så kan det bli jobbigt... Å då tycker jag att det är säkrare med formuleringen "respektive".
    Bara för att undvika missförstånd.

• Oktoberbrud2010
    Hotlena skrev 2010-02-12 08:14:03 följande:
    Oktoberbrud2010: Som jag skrev så om man menar att alla "singlar" får ta med vem dom vill så funkar det ju utan problem =) Men om man tror att bara dom som har träffat någon, som man inte vet om, kommer göra det så kan det bli jobbigt... Å då tycker jag att det är säkrare med formuleringen "respektive".Bara för att undvika missförstånd.
    Jag tror att det nog blir lite missförstånd i hur vi menar här...

Det jag ville säga var att om jag känner 10 singlar, och jag tycker det är ok att de tar med sin nya pojkvän/flickvän, så måste jag ju ändå tänka att möjligheten finns att alla 10 singlar faktiskt hinner träffa någon som de vill ta med. Och därför räkna med att dessa 10 singlar som jag bjuder in med respektive, är detsamma som 20 potentiella gäster.

Men det är klart om man inte räknar med att alla ens singelkompisar ska hinna träffa någon, tja då kan man få problem efter en sådan inbjudan.

Sen har du naturligtvis rätt i att det är bättre att skriva respektive än +1 om man enbart vill att de ska ta med sin ev. käresta. Men man måste ju lika full räkna med att bjuder man in någon med respektive så innebär det 2 potentiella gäster, dvs det är ju ingen skillnad i hur man måste räkna på antalet gäster oavsett om man låter någon ta med sin respektive eller vem som helst.

Bjuder man in 20 par + 10 singlar med ev. respektive så måste man räkna med att det kan bli 60 gäster och då kan ju gästlistan i slutändan när alla OSAt bara bli lika stor eller mindre.
  • Hotlena

Ja vi är överens! Det är precis så jag menar. =)
    Min bm sa oxå att om man skriver "med sällskap" Så kanske vissa tror att man får ta med fler än en...

Svar på tråden Hur skriver man vem som är bjuden?