Hotlena skrev 2010-02-12 08:14:03 följande:
Oktoberbrud2010: Som jag skrev så om man menar att alla "singlar" får ta med vem dom vill så funkar det ju utan problem =) Men om man tror att bara dom som har träffat någon, som man inte vet om, kommer göra det så kan det bli jobbigt... Å då tycker jag att det är säkrare med formuleringen "respektive".Bara för att undvika missförstånd.
Jag tror att det nog blir lite missförstånd i hur vi menar här...
Det jag ville säga var att om jag känner 10 singlar, och jag tycker det är ok att de tar med sin nya pojkvän/flickvän, så måste jag ju ändå tänka att möjligheten finns att alla 10 singlar faktiskt hinner träffa någon som de vill ta med. Och därför räkna med att dessa 10 singlar som jag bjuder in med respektive, är detsamma som 20 potentiella gäster.
Men det är klart om man inte räknar med att alla ens singelkompisar ska hinna träffa någon, tja då kan man få problem efter en sådan inbjudan.
Sen har du naturligtvis rätt i att det är bättre att skriva respektive än +1 om man enbart vill att de ska ta med sin ev. käresta. Men man måste ju lika full räkna med att bjuder man in någon med respektive så innebär det 2 potentiella gäster, dvs det är ju ingen skillnad i hur man måste räkna på antalet gäster oavsett om man låter någon ta med sin respektive eller vem som helst.
Bjuder man in 20 par + 10 singlar med ev. respektive så måste man räkna med att det kan bli 60 gäster och då kan ju gästlistan i slutändan när alla OSAt bara bli lika stor eller mindre.