• Pälsboll

Hur skriver man vem som är bjuden?

Vart skriver man vilka som är bjudna?

T.ex om en person har en sambo, som vi aldrig träffat eftersom vi inte umgås med den personen ofta, hur ska då den personen veta att även sambon är bjuden?
    Skriver man bådas namn på kuvertet eller måste man skriva det nånstans i själva inbjudan?

Eller t.ex en kusin som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar men har en pojkvän som oxå är bjuden. Hur ska han veta att han oxå får komma?

• Svar på tråden Hur skriver man vem som är bjuden?
  • Superstarfia
    Pälsboll skrev 2010-02-10 11:49:13 följande:
    Superstarfia - Ja så kan man ju så klart göra :P
    jag tycker de ser jättetrevligt ut att få se sitt namn på ett inbjudningskort.. för att om de är nån annan i familjen som öppnar kuvertet å sen slänger det så kan ju några missa att "jag faktiskt är bjuden"
  • Plutten2010

Självklart står det mer på hemsidan än att barnen får stanna hemma... =)

• Superstarfia
    KatjaB skrev 2010-02-10 11:52:18 följande:
    För att slippa göra olika i inbjudan till alla (dataskrivna) så skriver vi på kuverten istället.
    vi ändrade bara namnet utan att behöva göra nya kort till alla.. våra 40 kort tog ca 10 minuter att skriva ut inklusive ändringarna med namn i Indesign..
  • varelse
    Superstarfia skrev 2010-02-10 11:42:29 följande:
    Självklart tycker jag att man ska skriva namnen i kortet.. de är ju det som är inbjudan och visar vilka som är bjudna..våra är väldigt formella och etikettskorrekta.. så de kanske upplevs som uppstyltade..
    Ja, du har nog rätt i det där med namnen i kortet. Det blir på något vis trevligare så också. Inte säkert att man kollar särskilt noga på kuvertet heller, så att säga.

*fnissar* Det blev lite fel, det jag skrev. Jag menade "formella eller uppstyltade", inte "och". Det behöver ju inte kännas uppstyltat bara för att det är formellt! Men vi är lite mer informella av oss, det var nog dit jag ville komma.
  • Moirie

Vi skrev namnen på de inbjudna på själva inbjudan. Vi skrev ut våra inbjudningar men hade gjort en rad där vi fyllde i namnen för hand. Vår tanke var att kuvert slänger man bort och sen kanske man glömmer vilka som inkluderades men inbjudan håller man koll på för att minnas vart och när.

• Aleta

Det är alltid trevligt med personliga namn i inbjudningskorten.
    Dessutom så är det många som river upp kuvertet och genast slänger det utan att läsa så himla noga på det. Det kan vara en anledning till att en del tror att fler är bjudna trots att det bara stod ett namn på kuvertet.

(Om ni har lagt ner stor omsorg på kuverten, se då till att inte vara i närheten när de öppnas för er egen skull! Jag hade suttit och plitat med guldpenna och valt speciella frimärken och fina kuvert. Jag råkade vara med när en av gästerna fick det. Han bara rev sönder det för att komma åt inbjudan utan att ens kasta en blick på det. Rätt ner i papperskorgen bara. )

• varelse
    Aleta skrev 2010-02-10 12:48:01 följande:
    (Om ni har lagt ner stor omsorg på kuverten, se då till att inte vara i närheten när de öppnas för er egen skull! Jag hade suttit och plitat med guldpenna och valt speciella frimärken och fina kuvert. Jag råkade vara med när en av gästerna fick det. Han bara rev sönder det för att komma åt inbjudan utan att ens kasta en blick på det. Rätt ner i papperskorgen bara. )
    Bra att du sa det där! Jag har varit inne på att kolla ut speciella färger på kuverten, frimärken och sedan skriva med guld- eller silverpenna. Men nu när du säger det, så gör ju jag själv likadant när jag öppnar brev. Kanske inte så stor idé att lägga ner alltför mkt tid på kuverten just!
  • Zia 20090618

Men om man inte vet om eventuell partner då? Eller om en vän till oss har partner nu, får inbjudan med bådas namn, ett halvår senare när bröllopet ska stå är de inte tillsammans längre? Jag tänkte om man bara är "intresserad" av vännen, inte dess partner egentligen? Usch, är det någon som förstår vad jag menar?:P

• källerudd

Vi har skrivit namnen på kuväret. Är det sambos står bådas för och efternamn där, med den som vi känner överst...tex min kusin och hans sambo då står det
    J..... R...
    C..... S....
    adressen

Jag antar att om det skulle ta slut mellan dem så inser nog C att hon inte är bjuden, samma sak med våra vänner. Det är ju en av dem som man kännt längre om man säger så... Vi har några få som vi lärt känna som par, skulle det hända något så får man lösa det då.

Zia: men tror du inte vännens kille förstår att han är medbjuden som kille inte för att ni känner honom.

• Zia 20090618

Jo så är det nog.. Vet nog inte riktigt vad jag menar. Handlar nog mer om att bjuda par som kanske inte är så stabila och som kanske inte är tillsammans då.. Ja jag vet inte, men det hinner vi väl fundera vidare på antar jag..

Svar på tråden Hur skriver man vem som är bjuden?