• saralissa

Svartlista fotografer som gör reklam för sig själva!

Som blivande brud och kund är jag så trött på alla fotografer som uppenbarligen har dåligt med kunder att de måste göra reklam för sig själva här på BT och liknande ställen genom att skapa 100 olika fejkanvändare.
    Hjälp oss att skapa en lista för de uppenbara.

• Svar på tråden Svartlista fotografer som gör reklam för sig själva!
  • say yes

jag tycker det är otroligt svårt att dra en linje mellan vad som är "rätt och fel". Jag jobbar med smink och gör brudar men snart är jag själv en brud. skall jag bli anmäld för att jag berättar och tippsar om de bästa ställena i stan? no, no...jag skall inte bli anmäld för att jag hjälper någon. Skall man anmäla och hålla på skall man vara 110% säker på att det är ngn oseriös.

• camilla 32

say yes skrev 2010-01-24 19:12:54 följande:

jag tycker det är otroligt svårt att dra en linje mellan vad som är "rätt och fel". Jag jobbar med smink och gör brudar men snart är jag själv en brud. skall jag bli anmäld för att jag berättar och tippsar om de bästa ställena i stan? no, no...jag skall inte bli anmäld för att jag hjälper någon. Skall man anmäla och hålla på skall man vara 110% säker på att det är ngn oseriös.
    ja visst är det svårt. Men svårt att veta om någon är 110% seriös också. Vet då ingen här som är det. Hobbyfotografer som är bra räknas absolut inte dit.
  • say yes

nej, jag skrev att man skall vara 110% SÄKER på att personen är oseriös och vet man inte helt säkert att någon är oseriös så låter man bli att skriva ngt neg om den användaren och kontaktar bröllopstorgets red. angående ens misstankar så får de avgöra saken och ev "stänga av" användaren/polisanmäla etc. Suckar över en del viktigpettrar som försöker utnämna sig till "bröllopstorgets polis".

• say yes

hmm...jag har inga bilder upplagda, ingen presentation (vi har inte kommit superlångt med vår bröllopsplanering) och jobbar med smink = en del brudsminkningar och har försökt hjälpa till i div trådar att tippsa om prisvärda och seriösa salonger i stan (inte bara den där jag jobbar). Shit, jag måste ligga riktigt risigt till...

• camilla 32

polisanmälan görs inte.

• camilla 32

camilla 32 skrev 2010-01-26 19:01:59 följande:

say yes skrev 2010-01-24 19:12:54 följande:
    ja visst är det svårt. Men svårt att veta om någon är 110% seriös också. Vet då ingen här som är det. Hobbyfotografer som är bra räknas absolut inte dit.
    som inte är det... menar jag så klart.

Och vad tycker ni är oseriöst? Var dras gränsen, det skulle var intressant att veta. Jag pratar gärna i trådar om fotografering. Har ju fotat i över 15 år. Man måste kunna vara här och prata även om man fotar lite bröllop på somrarna. Det är helt sanslöst att man får en varning ibland, bara för att man berättar själv hur man gjort, när folk frågar om råd i en tråd.
  • Tilda3
    HannaLuz skrev 2010-01-21 17:43:09 följande:
    Albin Karlsson från Pixelbyrån hittar på sina egna historier. Han besökte oss för en bokning och hävdade att Caroline Jacobsen brukade rekommendera honom och skicka sina kunder till honom när hon var fullbokad. Skumt tyckte jg eftersom hon rekommenderat en helt annan fotograf. Så, jag tog kontakt med Caroline igen, och mycket riktigt stämde mina misstankar, hon hade knappt en aning om vem han var. Det hon visste om honom var att hon fått kunder som tidigare blivit fotade av honom ochsom var missnöjda med hans arbete och ville ta om bröllopsbilderna hos henne.Så, undvik Albin Karlsson/Pixelbyrån!
    Hej Hanna Albin här.
    Nu tycker jag du har gått lite för långt i dina lögner och påståenden.
    Ord står mot ord i vår konflikt.
    Dock kan jag ju påstå att det där med att folk blivit omfotograferade av Caroline är en bluff.
    Har själv frågat henne ;)

Du ljuger som en häst travar:)
  • passionsblomman

Nej det är inte Ok.
    Det är däremot en del av forumets existensmöjligheter att företagare väljer att betal för att annonsera och därmed skaffa sig jobb genom att BT finns.
    Själva diskussionsforumets trådar är INTE platsen för reklam för egna tjänster.

Det är inte en "tycka-fråga" utan en regel som klart och tydligt är formulerad i forumreglerna som man godkänner när man registrerar medlemskap.

Två skäl till denna regel är att man inte vil ha hela forumet nedlusat med "kom och köp tillrop" dels att man såklart vill att den som gör reklam ska betala för sig.

Detär av samma skäl inte tillåtet att starta tipstrådar där man tipsar om andras verksamhet. För att undvika att folk puffar för och gynnar släkt och vänners verksamheter hursom helst.

Det som ÄR tillåtet är att svara på direkta frågor när någon annan startat en tråd där råd och hjälp efterfrågas. Man får dock alltså inte tipsa om sig själv.

20 augusti 10 skrev 2010-01-22 15:40:56 följande:

Många på detta ställe efterlyser ju fotograf, make o hårfolk.Då tycker jag att det e helt ok att träda in o säga "Hej! Här e jag o jag kan detta"Om man inte gör reklam för sig får man ju inga jobb. Sen finns det ju bättre o sämre sätt att göra detta på, självklart.
  • Svanboet

Jag har inte läst hela tråden men jag kan med säkerhet säga att jag inte anmält ett enda inlägg/tråd som jag inte varit helt hundra på varit reklam för egen vinnings skull. Det är inte tillåtet enligt reglerna som passionsblomma säger och då får man respektera det som användare.

Om man inte fick tipsa så skulle ju inte forumet fylla alls den funktion som jag hoppades när jag blev medlem. Efterfrågar jag åsikter och tips om fotografer, lokaler, catering, ringar, klänningar, butiker, frisörer och make så borde jag kunna få och ge sådana tips och råd utan att behöva drabbas av en "polis" som springer runt på forumet och tycker man gör felaktig och otillåten reklam. Sen ska man inte ljuga mer på ett forum än man skulle i egen hög person bara för att man än anonym, det är lika fel det. Svartmålning och otillåten reklam blir ju hela tiden varandras resultat och orsak. Tänk på det när ni skriver...

• ConnyD

Att svara på direkta frågor och ge råd utifrån egna erfarenheter som fotograf går inte alltid heller. jag har fått många inlägg bortplockade och har blivit varnad lika många gånger när jag svarat på andras frågor. Att överklaga beslutet har inte heller gått. sen har det kvittat att jag inte nämnt min egen verksamhet eller gjort reklam. jag blir varnad ändå.

nåja det finns andra liknande sidor som denna med betydligt högre i tak och utan hetsjakten så jag bryr mig inte längre. jag fortsätter att försöka svara så gott det går.

Svar på tråden Svartlista fotografer som gör reklam för sig själva!